גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה מסלול המראה חדש לא כלול בתוכנית החידוש של JFK

בקרוב צפויה לצאת לפועל תוכנית חידוש נרחבת בעלות של 10 מיליארד דולר באחד משדות התעופה העמוסים ביותר בארה"ב ● בעוד שמומחים טוענים כי יש צורך לפחות בשני מסלולי המראה חדשים כדי לעמוד בעומס הנוסעים, רשות הנמלים בניו-יורק נמנעת מלעסוק בנושא

נוסעים בשדה התעופה JFK / צילום: רויטרס
נוסעים בשדה התעופה JFK / צילום: רויטרס

בשבועת הקרובים צפוי להודיע מושל מדינת ניו-יורק אנדרו קואומו על פרטי תוכנית חידוש נרחבת בעלות של 10 מיליארד דולר באחד משדות התעופה העמוסים ביותר בארה"ב - שדה התעופה על שם ג'ון קנדי בניו-יורק (JFK). 

התוכנית צפויה לשדרג את נמל התעופה הבינלאומי של JFK בניו-יורק, והיא תכלול כבישים חדשים לרכבים, מסלולים משפורים למוניות ועיצוב מודרני ואחיד יותר לטרמינל עצמו. עם זאת, התוכנית אינה כוללת אלמנט אחד, שלפי מתכננים, מהותי ליכולת של שדה התעופה להתמודד עם העלייה הצפויה בכמות הנוסעים: מסלול המראה חדש. 

"כרגע, מסלול טיסה חדש לא נמצא על השולחן", אמר ריק קוטן, ראש רשות הנמלים של ניו-יורק וניו-ג'רזי, שמפעילה את JFK. 

לפי נתוני רשות הנמלים, בשנה שעברה עברו בשדה התעופה 59 מיליון נוסעים - מדובר במספר שיא של נוסעים וזינוק של 23% מ-2008, אז מספר הנוסעים עמד על 48 מיליון. ארבעת מסלולי הטיסה של השדה מספיקים כדי לעמוד בצמיחה בתנועת הנוסעים עד 2035, אמר קוטן. עד אז, לפי קוטן, שדה התעופה צפוי לשרת 80 מיליון נוסעים. 

לפי גורמים שמכירים את תוכניות ההתפתחות של שדה התעופה, רשות הנמלים צריכה לשקול הקמת מסלול המראה חדש כבר עכשיו. הרשות שקלה הקמת מסלול חדש כבר ב-2011, לפי גורמים המקורבים לנושא. עם זאת, הרשות נמנעה מהצהרה פומבית על כך, בין השאר, מאחר שמדובר בנושא טעון מאוד פוליטית. 

"כולם רוצים טרמינל חדש", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" גורם מקורב לנושא. "אבל לא כולם רוצים מסלול המראה חדש". 

משרדו של המושל קואומו הפנה את הכל השאלות לגבי תוכניות החידוש ב-JFK לרשות הנמלים. קוטן מסר בהצהרה כי תוכניות המודרניזציה של השדה צריכות להיות מותאמות לצמיחה בכמות הנוסעים במהלך שנות ה-30 של המאה ה-21. "אנחנו צריכים להפוך את JFK לשדה תעופה שיכול לעמוד בדרישות של המאה ה-21 לפני שאנחנו מתחילים לשקול מסלול המראה חדש", אמר קוטן. 

לרוב פרויקטים להוספת מסלולי המראה בשדות תעופה שנויים במחלוקת בשל דאגות מרעש וזיהום אוויר. אך ב-JFK יש בעיה נוספת: מסלול המראה חדש יצטרך כנראה להיבנות מעל למפרץ ג'מייקה בעלות של מיליארדי דולרים. 

רשות הנמלים היא משרד ממשלתי בשליטת מושל ניו-יורק וניו-ג'רזי. קוטן מונה לראש הרשות בשנה שעברה על ידי המושל עצמו. הרשות מנהלת את שלושת שדות התעופה הגדולים באזור: JFK, לה גוארדיה וניוארק. ביחד שדות התעופה מהווים מערכת אזוריות: JFK וניוארק משרתים נוסעים בטיסות בינלאומיות ובטיסות פנים, ולה גוארדיה, משרת נוסעים בטיסות פנים. 

רשות הנמלים הייתה נותנת החסות העיקרית של מחקר מ-2011 שנערך על ידי הארגון Regional Plan Association, שמתמחה בתכנון אורבני. המחקר צפה כי כמות הנוסעים בשלושת שדות התעופה תצמח ב-2030 ל-150 מיליון נוסעים, לעומת 104 נוסעים ב-2010. עם זאת, הביקוש צמח במהירות רבה יותר. בשנה שעברה, עברו בשדות התעופה 132 מיליון נוסעים. 

בדוח שהתפרסם בתחילת השנה, ציינו ב-Regional Plan Association כי JFK זקוק לשני מסלולי המראה חדשים. בנוסף, נכתב בדוח כי רשות הנמלים לא הצביעה על אף תוכנית להגדלת הקיבולת בשדה התעופה. 

גורמים רשמיים ברשות טוענים כי דרוש עוד זמן כדי ללמוד את השפעות של מערכת בקרת התנועה האווירית החדשה, שתושק ברחבי ארה"ב בשנים הקרובות. אבל הדוח של Regional Plan Association מציין כי לפי ממצאים קודמים של עובדיה ושל רשות הנמלים, גם עם מערכת הבקרה החדשה, יהיה צורך במסלולי המראה חדשים כדי לעמוד בעלייה בביקוש. 

כריס וורד, שהתפטר מתפקיד יו"ר רשות הנמלים ב-2011, אמר כי כבר אז גורמים רשמיים העריכו כי ייקח בין 20 ל-25 שנה לתכנן ולבנות מסלול המראה חדשה. "אי אפשר להכחיש שמדובר בשאלה של חשבון", אמר וורד לאחרונה בראיון. "אם אתה יודע שהתחזית היא למספר מסוים של נוסעים והם רוצים להגיע לניו-יורק, איך אתה פותר את המשוואה?".  

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה