גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב אוטונומי: דחיית המימוש לא מאטה את תעשיית ההשקעות

למרות שהתחזיות להשקה הסדרתית של רכב אוטונומי הולכות ומתרחקות, יגיעו בשלהי אוקטובר נציגי תעשיית הרכב וההון סיכון העולמית לישראל לכנס השנתי של תחבורה חכמה, בחסות משרד רה"מ ● מה מחפשים כאן סוגרי העסקאות של טויוטה, יונדאי ופורשה, ומה השלב הבא בהשקעות הסיניות בישראל?

אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר
אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר

אחד השלבים הקריטיים בתכנון רכב חדש מכונה "הקפאת תכנון". זהו השלב שבו מסתיימים ו"מוקפאים" העיצוב החיצוני והפנימי של הרכב העתידי והמאפיינים ההנדסיים שלו, ומתחילות ההכנות לייצור. לאחר השלב הזה כמעט בלי אפשרי לבצע ברכב שינויים מהותיים. בדגם חדש, שמתוכנן מבראשית, ההקפאה הזאת מתרחשת לרוב בין שנה וחצי לשלוש שנים לפני יציאתו לשוק.

המשמעות היא, שאם יצרן רכב כלשהו מתכוון להשיק רכב אוטונומי סדרתי בשנת 2020 או 2021, הוא אמור היה להקפיא את התכנון שלו כבר בשנה שעברה או לכל המאוחר השנה. בפועל, יש מעט מאוד אינדיקציות שזה מתרחש.

בעידן המודרני אמנם יצרנים יכולים "לרמות את השיטה" ולשלב בתכנון של רכב חדש "מערכות רדומות" שאת היכולות האוטונומיות שלהן ניתן לשחרר בעתיד באמצעות תוכנה, החלפת מעבד וכו', כמו שעושה טסלה. אבל עדיין מדובר בהימור יקר מאוד בכל הנוגע לעלויות - תוספת של אלפי דולרים לעלות הרכב במחירים נוכחיים - והימור מסוכן לא פחות בכל הנוגע לתגובה של הרגולטורים והציבור בעתיד כלפי הטכנולוגיה האוטונומית. די בעוד כמה תאונות מתוקשרות נוסח התאונה של "אובר" בפניקס כדי לתקוע את הרכב האוטונומי על המדף לשנים רבות.

לפיכך, בנקודת הזמן הנוכחית צריך להתאים ציפיות ביחס למועד הזמינות המסחרית הרחבה של רכב אוטונומי סדרתי (להבדיל מדגמי "בוטיק" תדמיתיים). אנחנו כבר שומעים כיום לא מעט יצרנים ואנליסטים שמתחילים לדבר על 2030-2025 כמועד יעד חדש להתחלת החדירה המשמעותית של כלי רכב אוטונומיים לשוק.

אבל כפי שכתבתנו כאן לא פעם, "סכום החלקים גדול מהשלם", ובשטח נמשך מרוץ עתיר מיליארדים של משקיעים ושל תעשיית הרכב אחרי טכנולוגיות "משבשות", דהיינו פורצות דרך ומפתיעות, שישפרו את הבטיחות, התועלות הכספיות והקיימוּת הסביבתית של כלי רכב - עם או בלי יכולת אוטונומית.

לענף האוטו-טק הישראלי עדיין יש חלק מהותי מאוד במרוץ הזה, ואינדיקציה לכך אפשר למצוא באג'נדה של הכנס השנתי לתחבורה חכמה, השישי במספר, שייערך בשלהי אוקטובר בתל-אביב על ידי מינהלת תחליפי נפט ותחבורה חכמה במשרד רה"מ.

"נבחרת חלומות" של משקיעים

מאז עסקת רכישת מובילאיי לפני שנתיים הפך כנס התחבורה החכמה הישראלי לאחד האירועים החשובים ביותר על סדר יומה של תעשיית הרכב החכם בעולם ושל קהילת השקעות ההון סיכון. מי שסבור כי זו הגזמה, מוזמן לעיין ברשימת הגלויה של הנציגים שלוקחים השנה חלק בפאנלים. זו יכולה ללמד רבות על הנעשה כיום מאחורי הקלעים בענף האוטו-טק ועל העתיד לבוא בכל הנוגע להשקעות, רכישות ומיזוגים בזירה המקומית.

ניקח, למשל, את הפאנל שקרוי באג'נדה "הראה לי את הכסף" וכשמו כן הוא. רשימת המשתתפים בו כוללת מעין נבחרת חלומות של "סוגרי עסקאות" מתעשיית הרכב וסביבתה, שלרשותם קופת השקעות פוטנציאלית של מיליארדי דולרים.

אחד מהם הוא ג'ים אדלר, מנכ"ל Toyota AI Ventures, זרוע ההון סיכון של טויוטה שבסיסה בעמק הסיליקון. החשיבות של הקרן הזו היא לא בהיקף המשאבים שלה - החברה השקיעה עד היום בכתשע חברות סטארט-אפ סכום כולל של כ-100 מיליון דולר - אלא בחיבור ההדוק למערך המו"פ המתקדם של החברה היפנית, שכניסה אל מעגל הספקים שלה היא "הגביע הקדוש" של חברות האוטו-טק בעולם. הנוכחות הרשמית של אדלר בכנס (רוב הביקורים הקודמים שלו נעשו כאן בחשאי) היא עוד צעד בפתיחות, שמגלה יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם כלפי ישראל והיא מלמדת אולי גם על כוונות לפתוח נציגות מו"פ קבועה ורשמית של החברה בישראל.

לצדו ישתתף בפאנל ג'ון סו, סגן נשיא ביונדאי מוטורס ומנהל זרוע ההשקעות Cradle של הקונצרן, שמשקיעה בחברות סטארט-אפ בתחום הרכב החכם והאוטונומי. סו, לשעבר בכיר בג'נרל מוטורס, חולש על תקציבי השקעה רציניים וקשור ישירות גם לשלוחת המו"פ שמפעילה החברה בישראל בשיתוף עם הטכניון מאז השנה שעברה. רק הקיץ הוסיפה Cradle לפורטפוליו שלה השקעה בחברת אוטוטוקס הישראלית וקרוב לוודא, שזה לא היה אירוע חד פעמי.

לפאנל המכובד שייך גם יורגן בילו, מנהל Co-Pace, זרוע ההשקעה והניהול של חברות הסטארט-אפ בקבוצת קונטיננטל הגרמנית, ספקית הטיר-1 השנייה בגודלה בעולם הרכב. בילו הוא אחד ממקבלי ההחלטות הבכירים בחברה בכל הנוגע לרכישות, השקעות ומיזוגים, ונזכיר ש"קונטי" כבר שלפה בשנה שעברה צ'ק של 450 מיליון דולר לרכישת ארגוס, חברת הסייבר-סקיוריטי הישראלית לרכב. השתתפותו הרשמית בפאנל עשויה לבשר על עליית מדרגה בנוכחות הקבוצה בישראל.

ברקשייר האתווי לצד פורשה השקעות

אחד המשתתפים המעניינים בפאנל הזה ספציפית, ובכנס בכלל, הוא ג'ונתן וייסגל, סגן נשיא לענייני קשרי ממשל בברקשייר האתווי, חברת ההשקעות האגדית של וורן באפט. לברקשייר יש לא מעט השקעות גלובליות בתחום הרכב, וברכב החשמלי בפרט (BYD הסינית), אולם הגישה שלה כלפי עתיד הרכב האוטונומי, שהובעה בעבר על ידי וורן באפט, הייתה מסויגת - בלשון המעטה.

אבל כנראה שגם ברקשייר לא יכולה להתעלם כיום מפוטנציאל השאת התשואות למשקיעים שטמון בענף האוטו-טק. ייתכן שהביקור הרשמי של וייסגל בכנס מעיד על עניין ממוקד שלה בחברה ספציפית מענף האוטו-טק המקומי. למותר לציין שברקשייר לא נוהגת לבצע "השקעות הון סיכון שוליות".

בהקשר זה ראוי לציין עוד אורח מכובד, ששייך לחבורה המצומצמת של אנשי פיננסים, בנקאות והשקעות, שכיום מובילים את המושכות של התעשייה לעבר עתיד הרכב החכם באמצעות השקעות הון ורכישות. מדובר בפיליפ פון האגן, אחד משלושת חברי מועצת המנהלים של קבוצת פורשה אחזקות SE והאחראי על ניהול ההשקעות בקבוצה. פורשה אחזקות (להבדיל מיצרנית רכבי הספורט פורשה) מחזיקה במניות שליטה בקבוצת פולקסווגן, קבוצת הרכב הגדולה בעולם שכוללת 12 מותגים - מפולקסווגן ועד בנטלי - לצד בעלות על יצרניות המשאיות מאן, סקניה ועוד.

עמדה זו מציבה את פון האגן, לשעבר בכיר בבנק ההשקעות דה רוטשילד, כאחד מאנשי המפתח של בפעילות הרכישות והמיזוגים של כל קבוצת פולקסווגן. לא יהיה זה מפתיע, אם גם הביקור שלו בישראל אינו פורמלי בלבד.

הסינים באים

לצד בכירי תעשיית הרכב המערבית הממוסדת, מגיעים השנה לכנס גם בכירים מתעשיית הרכב הסינית - ולא בכדי. כרגע, "ישראל הופכת למטרה חדשה להשקעות הון, מיזוגים ורכישות של חברות סיניות. ההשקעות הסיניות מכסות כמעט את כל הטכנולוגיות ה'משבשות' בישראל וב-2017 הן תפסו כ-12% מכלל המימון הגלובלי של ישראל". את זה לא אנחנו כתבנו אלא היומון הכלכלי הסיני "דיילי אקונומי ניוז", שפרסם בתחילת ספטמבר כתבה רחבה שעסקה במערכת היחסים בין המשקיעים הסינים לבין תעשיית ההיי-טק הישראלית. המכבש הפיננסי הסיני כידוע לא פוסח על ענף האוטו-טק המקומי, כאשר את החדירה הנרחבת ביותר לסין מבצעת בשנים האחרונות מובילאיי - והיא בהחלט לא היחידה.

הנציג הבולט של את תעשיית הרכב הסינית "המסורתית" הוא מנהל הנציגות הרשמית של SAIC בישראל. SAIC, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, שמרה עד כה על פרופיל תקשורתי נמוך בשוק המקומי למעט ההכרזה בשנה שעברה על הצטרפות לברית הטכנולוגית של אינטל, מובילאיי וב.מ.וו. אבל מאחורי הקלעים כבר יצר המרכז הישראלי שלה קשר הדוק עם כמה חברות אוטו-טק ישראליות והסינים אף רכשו מערכות בשלב ה"ביטא" של מספר חברות.

SAIC, ספציפית, נחשבת כיום לאחת המובילות בסין בכל הנוגע להטמעה של טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) בכלי רכב. ביוני השנה חנכה החברה רשמית מעבדת מרכז מחקר ייעודי ל-AI, ככל הנראה בסיוע ממשלתי, והיא מתכוונת להטמיע את הטכנולוגיה בכל שרשרת הערך של החברה - החל מכלי הרכב וכלה בלוגיסטיקה ובניהול. מקורותינו מדווחים שגם טכנולוגיות ישראליות כבר "אומצו" לפרויקט האסטרטגי החדש.

לצד SAIC, שמייצגת את תעשיית הרכב המסורתית והממוסדת של סין, יגיחו אל הבמה בכנס גם שני נציגים של תעשיית הרכב החדשה של המעצמה, זו שמורכבת משלל חברות סטארט-אפ שזוכות למימון מסיבי של כספי הון סיכון מכל העולם ומכוונות עצמן טכנולוגית ופיננסית לכיוון טסלה. ברשימה הרשמית מצאנו שלושה נציגים מכובדים מהסקטור הזה.

הראשון הוא "טייגר" טאנג, מייסד שותף בחברת Truck Alliance הסינית, או Manbang כפי שהיא קרויה כיום. החברה מיישמת מודל "זמינות רכב על פי קריאה" על בסיס אפליקציה חכמה, בדומה לגט, אובר ושות'. אולם במקום קריאה למוניות מספקת האפליקציה למזמין שירותי הובלה של משאיות על בסיס קרבה פיזית למזמין, היקף ומשקל המטען שנדרש להובלה וכדומה.

החברה קמה רשמית בנובמבר אשתקד והיא כבר מאגדת כיום בסין מאות אלפי נהגי משאיות בבעלות פרטית או בבעלות ציים, שמספקים שירותים על פי קריאה. באפריל האחרון היא גייסה כ-1.9 מיליארד דולר על פי שווי משוער של 8-6 מיליארד דולר בהובלת סופטבנק היפנית וזרוע ההשקעות של אלפאבית (גוגל), שזו השקעתה האסטרטגית הראשונה בתחום מאז 2014.

סביר להניח כי טאנג מגיע לישראל כדי לחפש טכנולוגיות משלימות אבל לא היינו פוסלים על הסף החדרה של השירות הזה לישראל בעתיד - בכפוף לאישורי רגולציה וללחצים פוליטיים של לובי המשאיות החזק.

מגיע לוועידה גם ד"ר קרסטן ברייטפלד, היו"ר ואחד המייסדים של סטארט-אפ הרכב החשמלי BYTON. בייטון היא קו-פרודוקציה סינית-מערבית, שהוקמה לצורך ייצור כלי רכב חשמליים חכמים. החברה הפכה תוך זמן קצר מהקמתה ל"יוניקורן" לאחר גיוס של כ-700 מיליון דולר, ויש לה בסיס ייצור של כ-300 אלף מכוניות חשמליות בעיר נאנג'ינג.

החברה מתכוונת להשיק בשנה הבאה בסין ליין של כלי רכב חשמליים, מפוארים וחכמים, נוסח "טסלה", במחיר שיתחיל באזור ה-40 אלף אירו. כלי הרכב יציגו רמה גבוהה של אוטונומיה ולא נופתע אם בעקבות הביקור של מספר 1 בחברה נשמע על הכרזות רשמיות של שיתופי פעולה שכבר קיימים בתחום החיישנים, הסייבר-סקיוריטי לרכב ועוד. לאור האוריינטציה הניהולית ה"אירופית" של החברה והכוונות לייצא כלי רכב לאירופה ב-2020, לא נופתע אם כבר יש מתעניינים מקומיים באופרציית השיווק של רכבי בייטון בישראל.

הרצאה בנושא רכב חשמלי עתידה לשאת בכנס גם פדמסרי ווריור, אחת המנהלות הבכירות במיזם הרכב החשמלי הסיני NIO. ניו, שבסיסה בשנחאי, עשתה הרבה החודש רעש כשהפכה לציבורית והנפיקה לפי שווי חברה של 6.4 מיליארד דולר. זאת לאחר שגייסה בשנים האחרונות יותר מ-2.5 מיליארד דולר.

ניו מתמקדת גם היא בכלי רכב חשמליים מפוארים עם דרגה גבוהה של אוטונומיה ומתכוונת להשיק את כלי הרכב גלובלית כבר בשנה הבאה. החברה הודיעה כבר בינואר אשתקד על מזכר הבנות עם מובילאיי לאימוץ הצ'יפ שלה לנהיגה אוטונומית בדרגה 4. ייתכן שזה לא יהיה הרכיב הישראלי היחיד ברכב.

כל אלה רק דוגמאות, על קצה המזלג, לנוכחים הרשמיים בכנס. יש עוד רבים אחרים שאליהם נתייחס בשבועות הקרובים. לצידם צפויה להגיע בחשאי "רכבת אווירית" של בכירים מעולם הרכב וההשקעות שיערכו כאן פגישות וסיורים חשאיים יותר או פחות. אז אולי הרכב האוטונומי עדיין לא נראה באופק המיידי, אבל ישראל בהחלט מנצנצת על מסכי הרדאר העולמיים. 

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

"סידור עבודה לחברים"? מנכ"ל האוצר עונה למתקפה של מנהל רשות החברות

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא