מה שווי האופציות שזכאית להן גרושתו של סטארט-אפיסט?

הלכות שיוצאות מבתי המשפט לענייני משפחה אינן מחייבות, והשאלה שסביבה סבבה ההחלטה של השופטת נורית גורביץ' לא הוכרעה עד כה ע"י ביהמ"ש העליון - אולם ממש לאחרונה התייחס ביהמ"ש המחוזי לשאלה דומה

פרמטרים לחלוקה בין נכסי בני זוג במעמד הגירושים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פרמטרים לחלוקה בין נכסי בני זוג במעמד הגירושים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כידוע, הלכות שיוצאות מבתי המשפט לענייני משפחה אינן מחייבות. אלה נבחנות על-ידי בית המשפט המחוזי, שקובע הלכות מנחות, ואם הכרעותיו מגיעות לבית המשפט העליון - רק אז הן מחייבות את כל בתי המשפט שיכריעו באותה שאלה שוב. השאלה שסביבה סבבה ההחלטה של השופטת רונית גורביץ' לא הוכרעה עד כה על-ידי בית המשפט העליון, ואולם ממש לאחרונה התייחס בית המשפט המחוזי לשאלה דומה - כיצד ייקבע שווי אופציות שתקבל גרושתו של סטארט-אפיסט, כאשר אין בין הצדדים מחלוקת כי המניות הושגו במהלך הנישואים.

בפסק הדין שניתן בחודש שעבר בבית המשפט המחוזי בלוד נדונה שאלת הערכתן של אופציות לא סחירות של חברת הזנק (סטארט-אפ) לצורך חלוקת השווי בין בני הזוג - ונקבע כי החלוקה תיעשה במועד המימוש של האופציות בפועל, ולא במועד הקרע. בית המשפט המחוזי קבע כי בנסיבות העוסקות באופציות שאינן סחירות, שרובן המוחלט הבשיל בתוך תקופת הנישואים, ראוי להעדיף את מועד המימוש בפועל כמועד להערכת שוויין לצורך איזון שווי בין הצדדים. נקבע כי מועד הקרע אמנם ישמש כמועד לבחינת היקף הנכסים בין בני הזוג שאותם יש לאזן בין הצדדים, אך האופציות חריגות, וערכן ייבחן במועד מאוחר יותר.

עמדתו של המומחה מטעם בית המשפט בעניין שנדון בבית המשפט לענייני משפחה בפני השופטת גורביץ' תאמה את ההלכה הזאת, ואולם המקרה לא הסתיים בכך, ועדיין לא נקבע כי האישה תהיה זכאית למיליוני דולרים, היות והיו כמה הבדלים משמעותיים בין המקרים. השוני המרכזי נבע מהעובדה שבמקרה שנדון בבית המשפט המחוזי לא הייתה מחלוקת לגבי זכאותה של האישה למחצית האופציות, וכי הן רכוש משותף שנצבר במהלך הנישואים ובטרם הצדדים נפרדו. המחלוקת היחידה הייתה בנוגע למועד הערכת שווי האופציות - האם יש להעריכן במועד הקרע או בהתאם לשוויין בעת המכירה.

במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה, היות והבעל העלה טענה כי המוצר שנמכר לחברה הבינלאומית באקזיט היה מעין מוצר חדש שפיתח לאחר הפרידה בין בני הזוג, על התיק לעבור כעת עוד משוכה - במסגרתה הבעל ינסה להוכיח את טענתו זו.