"טראמפ מיליארדר בזכות עצמו? אבא נתן לו 413 מיליון דולר"

תחקיר גדול ב"ניו-יורק טיימס" חושף: טראמפ השתתף בתוכניות מס "מפוקפקות" שאפשרו לאביו להעביר לו הון-עתק • לפי התחקיר, לעתים תוכניות המס האלה היו "הונאות, חד וחלק" • בעקבות הפרסום שוקלת מדינת ניו-יורק לפתוח בחקירה נגד הנשיא

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אוהב להציג את עצמו מאז ומתמיד כמיליארדר שבנה את הונו במו-ידיו. הוא אמר פעם שקיבל בסך-הכול מיליון דולר מאביו, פרד טראמפ, והפך את הכסף הזה לתאגיד המשפחתי הענקי שעליו חולשים היום הוא ובניו. אולם תחקיר מקיף של "ניו-יורק טיימס", שפורסם אמש (ג'), מראה כי טראמפ קיבל מאימפריית הנדל"ן של אביו לפחות 413 מיליון דולר (בדולרים של היום), החל בתקופת היותו תינוק ועד היום. לפי התחקיר, הוא השתתף בתוכניות מס "מפוקפקות" בשנות ה-90, ולעתים תוכניות המס האלה היו "הונאות, חד וחלק", שהגדילו משמעותית את ההון שדונלד טראמפ קיבל מאביו, על-פי העיתון.

התחקיר מבוסס על מספר רב של דיווחים לרשויות המס ועל מסמכים פיננסיים, לדברי ה"טיימס". תחקירני העיתון עברו על יותר מ-100 אלף דפי מסמכים שמתעדים את עסקי פרד טראמפ.

לדברי העיתון, חלק גדול ממאות מיליוני הדולר שקיבל דונלד טראמפ מאביו נובע מהעובדה שהוא סייע להוריו לחמוק מתשלום מאות מיליוני דולר במסים. לפי התחקיר, החל ב-1990 סייע דונלד טראמפ לאביו להפחית את תשלומי המס שלו באמצעות תאגיד פיקטיבי, שהסתיר מיליוני דולר שטראמפ הבן קיבל כמתנות מהוריו. התאגיד הזה, כך נטען, גם הפיק קבלות מנופחות לצורך ניכויים כוזבים. 

נוסף לכך, טראמפ הבן פיתח שיטה להפחית את ערכי הנכסים של אביו במאות מיליוני דולר בדיווחיו לרשויות המס. כאשר הנכסים הועברו בבוא העת לדונלד טראמפ ואחיו, הם הוכרו כבעלי שווי נמוך משוויים האמיתי, עובדה שאפשרה לטראמפ הבן ואחיו לחסוך מאות מיליוני דולר במסים.

לדברי העיתון, התרגילים האלה לא נתקלו בהתנגדות משמעותית ממס ההכנסה הפדרלי. פרד ואמו של טראמפ, מארי, העבירו למעלה ממיליארד דולר לילדיהם. הצאצאים היו צריכים לשלם 550 מיליון דולר מס על-פי החוק שקובע מס בשיעור 55% על מתנות וירושות. בכל אופן, צאצאי טראמפ שילמו בסך-הכול 52.2 מיליון דולר, או כ-5% מהסכום שהם היו אמורים לשלם לשלטונות המס.

רשות המס של מדינת ניו-יורק הודיעה אמש כי היא שוקלת לפתוח בחקירת הטענות שמפורטות במאמר. כמה מחוקקים על גבעת הקפיטול חידשו את קריאותיהם לטראמפ לתת פומבי לדיווחיו השנתיים למס הכנסה. "ידעתי שמוכרחה להיות סיבה משכנעת לכך שהנשיא הזה סטה ממנהגי קודמיו ולא חשף את דיווחיו למס הכנסה", אמר הסנטור הדמוקרטי ריצ'ארד דרבין. לדבריו, התחקיר של ה"טיימס" מצדיק קמפיין חדש שידחוף את טראמפ לשחרר את דיווחיו לשלטונות המס.

עורך הדין של טראמפ, צ'רלס הארדר, אמר ל"טיימס" כי ממצאי העיתון הם "כוזבים ב-100%", ויש בהם מידה רבה של לשון הרע. "לא היו הונאות או התחמקויות ממס", אמר הארדר. "העובדות שעליהן מבסס העיתון את טענותיו הכוזבות הן בלתי מדויקות ביותר".