כחלון יראיין עוד השבוע את ברקת ואת שיזף לתפקיד הממונה

הוועדה לאיתור הממונה על רשות שוק ההון המליצה לשר על שני מועמדים: משה ברקת ובני שיזף • באוצר מציינים כי "לשניים יש ניסיון רב בתפקידים ניהוליים בכירים" • הציפייה בחברות הביטוח - הרגולטור הבא יהיה קשוב יותר לחברות

משה ברקת (מימין) ובני שיזף / צילום אמיר מאירי ותמר מצפי
משה ברקת (מימין) ובני שיזף / צילום אמיר מאירי ותמר מצפי

הסאגה למינוי הממונה הבא על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, עומדת בפני סיום. משרד האוצר אישר היום (ד') את חשיפת "גלובס" מערב החג, לפיה ועדת האיתור לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון סיימה את עבודתה והמליצה בפני שר האוצר על שני מועמדים לתפקיד - ד"ר משה ברקת ובני שיזף.

על-פי הערכות, שר האוצר, משה כחלון, צפוי להכריע בנושא במהרה כבר בימים הקרובים, לאחר שיראיין את שני המועמדים עוד השבוע. השלב האחרון למינוי הממונה הבא יתקיים לאחר שהשר יחליט ויביא את המינוי לאישור הממשלה.

ממשרד האוצר נמסר כי "הוועדה ראיינה 11 מועמדים בארבעה מפגשים ובחרה פה-אחד בשני המועמדים שנמצאו על-ידה המתאימים ביותר לכהן בתפקיד הממונה על רשות שוק ההון: ברקת, ששימש בעבר, בין היתר, יו"ר חברת הביטוח הפניקס, ושיזף, המשמש משנה למנכ"ל בקבוצת הפניקס", תוך שצוין בנוסף כי "לשניים ניסיון רב בתפקידים ניהוליים בכירים".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שעמד בראש הוועדה, אמר כי "בפני הוועדה הופיעו 11 מועמדים ראויים וטובים, שהרשימו כל אחד בכישוריו ובניסיונו הוא את הוועדה. עם זאת, שני המועמדים שנבחרו בלטו בין כלל המועמדים ועל כן הוחלט להמליץ עליהם בפני השר".

עוד הוסיף באב"ד כי "מדובר בתפקיד משמעותי למשק ולכלכלה בישראל, ואין לי ספק שמי שייבחר ימלא את התפקיד בצורה הטובה ביותר. עם זאת, צר לי על ה'עליהום' התקשורתי, שפגע בעבודת הוועדה ואולי אף מנע ממועמדים פוטנציאליים נוספים להגיש את מועמדותם. כולי תקווה שבפעם הבאה תנהג התקשורת ביתר זהירות כלפי ההליך ותשמור על כבודם של המועמדים".

הוועדה מונתה על-ידי משרד האוצר בהנחיית הייעוץ המשפטי, והיא החלה את עבודתה רק לאחר שהממונה על רשות שוק ההון הקודמת, דורית סלינגר, סיימה את כהונתה וכבר עזבה את הרשות. למעשה, מאז תחילת ספטמבר אין ממונה על הרשות, וגם לא ממלא-מקום. בוועדת האיתור לבחירת הממונה, שבראשות באב"ד, חברים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין; פרופ' גבריאלה שלו; יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, פרופ' שמואל האוזר; ומנהל מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה, אילן רם.

 שוב מינוי חיצוני לרשות שוק ההון

שני המועמדים שהשר כחלון יכריע ביניהם לא שימשו עד כה בתפקידי רגולציה ברשות שוק ההון. עם זאת, ברקת כבר נשא בתפקיד רגולציה בכיר, כראש מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך. מדובר במינוי חיצוני שלישי ברציפות לראש רשות שוק ההון (או אגף שוק ההון, לפני שהפך לרשות עצמאית).

לדעת רבים, מדובר בהמחשה של רצון מנכ"ל האוצר והשר לשנות את אופי הרגולציה שמובילה הרשות בשנים האחרונות, כפי שהובלה על-ידי סלינגר. הממונה הקודמת הובילה רגולציה פרו-צרכנית חד-משמעית ובלתי מתפשרת, שלא אחת נתפסה על-ידי השוק ואחרים כגדולה מדי. בהקשר זה נטען לא אחת כי "הרשות של סלינגר" תפסה את עצמה כ"מנהל-על" של השוק המוסדי. על-פי הערכות, שני המועמדים הסופיים לא חולקים את אותה תפיסת עולם שאפיינה את סלינגר, והם צפויים להיות יותר פרגמטיים.

כך או כך, לשני המועמדים הסופיים יש היסטוריה משותפת כבכירים בקבוצת הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. שיזף מכהן בתפקד ניהולי בכיר בהפניקס מאז 2008 והודיע לפני תקופה קצרה כי יעזוב בכל מקרה את החברה. ברקת שימש כיו"ר הפניקס, כשבמקביל היה בכיר ודירקטור בחברות רבות שבקבוצת דלק של תשובה, כמו גם בחברות פרטיות שבבעלותו.

עליות במניות חברות הביטוח

לקשרים אלה עשויה להיות השלכה על התנהלות הממונה הבא, היות ואחת הסוגיות העיקריות שעומדות בפני הממונה היא אישור מכירת השליטה בהפניקס לגורמים זרים (וגם בכלל ביטוח). במהלך חמש שנותיה כממונה סלינגר חסמה מספר עסקאות למכירת השליטה בשתי החברות.

בכל אופן, בשוק הביטוח שמפוקח על-ידי רשות שוק ההון הביעו בשנים האחרונות ביקורת על הרגולציה הרבה והתכופה מדי לתפיסתם, שהשיתה הממונה הקודמת סלינגר. גורמים בשוק הביטוח, כמו גם בקרב המשקיעים במניות קבוצות הביטוח המסורתיות הגדולות, משדרים תקווה שהממונה הבא - ברקת או שיזף - יבואו עם תפיסת רגולציה שונה ואגרסיבית פחות מזו שאפיינה את סלינגר.

תפיסה זו כנראה באה לידי ביטוי במניות קבוצות הביטוח המסורתיות הגדולות שעלו אתמול בשיעור חד יותר מהעליות שנרשמו במדדים המרכזיים הרלוונטיים, כנראה בעקבות חשיפת "גלובס" בדבר זהות שני המועמדים הסופיים.