שטיינמץ מוציא מכיסו עוד 19 מיליון שקל לכיסוי חוב סקורפיו

בעלי סקורפיו שוב נאלץ להוציא מכיסו מיליוני שקלים כדי לשלם את חובותיה למחזיקי האג"ח • על פי תנאי ההסדר, בני שטיינמץ ערב אישית לחוב החברה, שאמור היה להיות משולם בסוף יוני • דוח שהוגש באחרונה לבית המשפט מטעם בעל תפקיד בחברה, העלה כי היא מתקשה להוציא כספים מאוקראינה, שבה מתרכזת עיקר פעילותה

בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)
בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)

המיליארדר בני שטיינמץ שוב הכניס את היד לכיסו כדי לשלם את חוב האג"ח של חברת סקורפיו הנמצאת בבעלותו. ל"גלובס" נודע כי שטיינמץ, הערב אישית לחובותיה של חברת הנדל"ן המקרטעת, העביר היום סכום של כ-19 מיליון שקל לקופת הנושים, תשלום שעל פי תנאי הסדר החוב בסקורפיו אמור היה להיות משולם בסוף חודש יוני.

עם זאת, לשטיינמץ ניתנה, על פי תנאי ההסדר, תקופה של 90 יום לתשלום החוב ממועד כשל הפירעון.

סקורפיו עוסקת בפיתוח, ייזום ובנייה למגורים ובנדל"ן מניב במזרח ומרכז אירופה. בשלהי העשור הקודם נקלעה החברה למשבר קשה על רקע מפולת הנדל"ן בשווקים בהם היא פועלת, אשר גרמה לה הפסדי עתק וקשיים תזרימיים. סקורפיו לא הייתה מסוגלת לעמוד בהחזר החובות לנושיה, ורואי החשבון שלה הצמידו הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים.

החל בסוף 2009 ניהלה החברה מו"מ להסדר חוב עם נושיה - מחזיקי האג"ח ובנק הפועלים - שבמהלכו דרש הבנק פירעון מיידי של חוב החברה כלפיו, בהיקף של 100 מיליון דולר. בסופו של דבר נחתם הסדר חוב ראשון בחברה בתחילת 2011, ובמסגרתו הזרים שטיינמץ 100 מיליון דולר לקופת החברה תמורת פריסת החוב.

אלא שמצבה של החברה נותר קשה, והידרדרות הנוספת במצבה הגיעה ב-2014, בעקבות המתיחות שנוצרה בין אוקראינה לרוסיה, וערערה את פעילות החברה במדינות אלה. ביולי 2016 אושר הסדר החוב השני בסקורפיו, בסיומו של מו"מ ארוך שנוהל בין הצדדים. במסגרת ההסדר השני בוצעה תספורת של 72 מיליון שקל לחוב האג"ח, והוא קטן מ-240 מיליון שקל ל-168 מיליון שקל.

שטיינמץ עצמו העמיד, כאמור, ערבות אישית לביצוע כל התשלומים, הן הריבית והן הקרן, על פי לוח הסילוקין שנקבע, ולהפוך את חובות החברה כלפיו לנחותים ביחס למחזיקים, עד גמר פירעון חוב האג"ח במלואו. בעקבות חתימת ההסדר נמחקו אג"ח סקורפיו מהמסחר בבורסה בת"א. אלא שכבר במהלך חודש דצמבר 2017 לא היו בידי החברה מקורות לפרוע תשלומי חוב על פי תנאי ההסדר.

קשייה של סקורפיו אינם נגמרים באי יכולתה לעמוד בתשלום למחזיקי האג"ח. החברה סיכמה אשתקד עם בנק הפועלים, הנושה הנוסף שלה, על פריסת חוב בהיקף של כ-85 מיליון שקל. הבנק לא נדרש למחוק עד היום כספים שהעמיד למימון פעילותה של סקורפיו ובשני הסדרי החוב שנחתמו בחברה עד היום, הוא קיבל ערבות של שטיינמץ למלוא החוב כלפיו. מאז נחתם הסדר החוב השני ביולי 2016, שילם שטיינמץ לבנק עשרות מיליוני שקלים מכספו הפרטי בהתאם לתנאי תשלום החוב שנקבעו.

בנוסף, דוח שהוגש לאחרונה לביהמ"ש מטעם בעל תפקיד בחברה, העלה כי סקורפיו נתקלת בקושי להוציא כספים מאוקראינה, בה מתרכזת עיקר פעילותה. בדוח, שנכתב על ידי שרון זאורבך מחברת הייעוץ MNS, נכתב כי "התקבולים בגין מכירת דירות באוקראינה הינם הנכס העיקרי של החברה, כך שככל שלא יימצא פתרון בהקדם, משמעות הדברים היא כי החברה תתקשה לעמוד בתשלום חובותיה למחזיקים ולבנק ממקורותיה הפנימיים".