שתיקת הכבשים - גרסת עורכי הדין

מאז שנודע כי ראש לשכת עוה"ד נחקר באזהרה, עורכי דין וגורמים אחרים במערכת המשפט והחוק "מצופפים שורות"

יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: תמר מצפי
יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: תמר מצפי

מדאיג לראות איך עורכי דין וגורמים אחרים במערכת המשפט והחוק "מצופפים שורות" מאחורי ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, מאז שנודע כי הוא נחקר באזהרה. במקום לגנות את העובדה שנוה החליט לעשות שימוש לרעה בכוחו ולהעביר את המקורבת אליו ללא דרכון ביציאה ובכניסה אל הארץ, הם בוחרים להמעיט מחומרת המקרה כמעט עד ביטולו כליל. הם יוצאים להגנת נוה תוך התעלמות מהמשמעות הציבורית של התנהגותו.

לא ברור איך שרת המשפטים, איילת שקד, עורכי הדין שמגוננים על נוה ואפילו נוה עצמו, חשבו עד שלשום שראש הלשכה יכול להמשיך לשבת בוועדה שבוחרת שופטים בארץ בזמן שמתנהלת נגדו חקירה פלילית. לא ברור איך המשטרה והפרקליטות חשבו שמותר להן להסתיר את האירוע הזה מעין הציבור - אירוע שאילולא נחשף על-ידי העיתונאי גיא פלג בחברת החדשות, יכול להיות שלא היה נודע לעולם.

והתירוץ של הפרקליטות והמשטרה כאילו אי-חשיפת חקירת נוה לציבור נעשתה משיקולים של פרטיות הוא מאוד לא משכנע. אכן, חייו הפרטיים של נוה אינם מעניינו של אף אחד. אולם כשראש לשכת עורכי הדין, האדם שממנה שופטים, עובר לכאורה על החוק, אז הציבור רשאי לדעת על כך. כמובן, ללא כניסה לעניינים האישיים הפרטיים.

חשוב לומר - אני לא חושב שנוה עשה מעשה איום ונורא כשהחליט להעביר את המקורבת אליו ללא דרכון ביציאה ובכניסה אל הארץ. זאת באמת בעיקר שטות מטופשת ולא הרבה יותר מזה. אני גם לא חושב שבסופו של דבר הוא יורשע בעבירה פלילית, ומאמין שהתיק הזה יסתיים בהסדר מותנה. אבל מה לעשות שיש כאן גם פן ציבורי ולא רק פן פלילי - מרגע שאדם בתפקידו ובמעמדו של נוה מחליט להתנהג בצורה הזאת, הוא גם צריך לקחת על כך אחריות, ולא להיאחז בקרנות המזבח של הוועדה לבחירת שופטים.

קסם אישי וישירות

סוד כוחו ועוצמתו של נוה הוא היכולת שלו להתחבב על אנשים ולקרב אותם אליו בזכות קסמו האישי והישירות שלו, אבל גם באמצעות חלוקת תפקידים וכיבודים. נוה השכיל לחבר אליו עורכי דין ממקומות שונים שהפכו לגוף פוליטי שעומד מאחוריו בעוצמה, ומעבר לכך. מדובר באנשים שמבלים ביחד ודואגים זה לזה גם בחיים הפרטיים.

הברית שיצר נוה עם שרת המשפטים, איילת שקד, בוועדה לבחירת שופטים ובכלל, העניקה לו ממד נוסף של כוח. אין היום שופט שרוצה להתקדם במעלה ערכאות השיפוט, או עורך דין ששואף יום אחד להיות שופט, שאינו זקוק לתמיכתו של נוה. העובדה הזאת גורמת לאותן תופעות התחנפות אליו מצד עורכי דין בכירים ושופטים שנחשפו טלוויזיונית בתחקיר של עמרי אסנהיים בתוכנית "עובדה".

החיבור של חלק מעורכי הדין אל נוה והתלות בו הם כה גדולים, עד שהם נוטים לשכוח ששליחותם הציבורית אמורה לגבור על המחויבות למנהיג. וכך, לדוגמה, יצאה בימים האחרונים עו"ד חוה מרצקי, יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, להגנתו של נוה. זאת, כשהיא "שכחה" לציין את העובדה שהוועדה לבחירת שופטים שבה חבר נוה, דנה במועמדות שלה לתפקיד שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה.

חטא הגאווה ועונשו

לנוה, גם את זה חשוב לומר, יש הרבה זכויות והרבה קבלות. הוא איש מוכשר, ובניגוד לכמה מקודמיו בראשות הלשכה שגדלו עם כפית של כסף בפה, הוא הגיע למעמדו בעמל רב ותוך שפילס לעצמו את דרכו בעשר אצבעות. הוא גם הביא להישגים לא מעטים לציבור עורכי הדין ולקידום, מסוים לפחות, במאבק בהצפת המקצוע. הוא והשרה שקד הביאו להארכת ההתמחות בעריכת דין, הקשו את בחינות ההסמכה, והלשכה גם נלחמת נגד גופים שמנסים לנגוס מסמכויותיה, כמו לבנת פורן למשל.

ב-27 באפריל, לפני כמה חודשים, כתבתי טור שהכותרת שלו הייתה "חטא הגאווה של ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה". בין היתר כתבתי אז כי "לאחרונה נראה כי כמו דדלוס, שהגביה עוף למרומים עם כנפי הנוצות והדונג שלו בהתעלמו מהסכנה, גם נוה לוקה לעתים בהיבריס (חטא הגאווה) ואינו מבין את האחריות הציבורית הנגזרת מהתפקידים הבכירים שאותם הוא ממלא ואת הסכנות שבפעולותיו". נדמה לי שבמידה מסוימת, צפינו את מה שעמד נוה לעשות.

מה יקרה עכשיו? נוה צריך להיות מושעה מהוועדה לבחירת שופטים עד לסוף הטיפול בתיק החקירה בעניינו. אם התיק יסתיים ללא הרשעה וללא קלון - הוא יוכל לחזור ולכהן בתפקיד. אם נוה יורשע - הוא לא יוכל להיות חבר בוועדה לבחירת שופטים וייאלץ לפרוש גם מתפקידו כראש לשכת עורכי הדין. 

*** חזקת החפות: ההליך בעניינו של אפי נוה נמצא בראשיתו, ועומדת לו חזקת החפות.