מנכ"ל רדקום: "הטמעת הטכנולוגיה לוקחת יותר מהצפוי"

במעמד שיחת הוועידה הסביר ירון רבקאי את העיכוב בהזמנות • בחברה מצפים לסיים את השנה עם הכנסות של 33-35 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של 43-47 מיליון דולר • ברבעון האחרון של השנה החברה צופה הכנסות של 3-5.5 מיליון דולר בלבד, צניחה של 32%-63% ביחס לרבעון האחרון של 2017

לפני כשלושה שבועות צנחה מניית רדקום על רקע חששות שסופת הטייפון שפגעה בפיליפינים תשפיע לרעה על עסקיה עם לקוחה מרכזית במדינה. על מנת לפזר את הערפל, הנהלת רדקום  ערכה שיחת ועידה והבהירה שלטייפון אין כל השפעה - אך במקביל, עדכנה כי היא חווה האטה בצמיחת עסקי ה-NFV (network functions virtualization). ברדקום הבטיחו אז לעדכן בעניין לאחר סיום הרבעון, ואתמול נערכה שוב שיחת ועידה, כשהפעם גם התחזית יורדת: בחברה מצפים לסיים את השנה עם הכנסות של 33-35 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת שהייתה ל-43-47 מיליון דולר.

המשמעות היא ש-2018 תסתיים עם ירידה של 6%-11% בהכנסות לעומת 2017, בניגוד לצפי הקודם שהיה לצמיחה בשיעור דו ספרתי (15.5%-26%). התחזית המעודכנת מבוססת על הכנסות בטווח של 8-8.5 מיליון דולר שצפויות ברבעון השלישי, שהסתיים לאחרונה - ירידה של 20%-25% ביחס לרבעון הקודם. עם זאת, מהתחזית השנתית והרבעונית ניתן להסיק שהרבעון הקשה ביותר של השנה יהיה האחרון - עם הכנסות צפויות של 3-5.5 מיליון דולר בלבד, צניחה של 32%-63% ביחס לרבעון האחרון של 2017. בחברה לא מספקים תחזית על שורת הרווח.

רדקום, מקבוצת רד של האחים זהר ויהודה זיסאפל, מספקת פתרונות לניטור ובחינה של תעבורה ברשתות תקשורת. בתגובה צנחה אתמול מניית רדקום בנאסד"ק ב-9.1% במחזור מסחר גדול למחיר של 9.9 דולר, שפל של כמעט שלוש שנים, שמשקף לחברה שווי שוק של 135 מיליון דולר (השלימה ירידה של 43% בתוך פחות מחודש).

רדקום איבדה 54% בשנה האחרונה
 רדקום איבדה 54% בשנה האחרונה

בתוך פחות מחודש, התכווץ שווי החזקתו של זהר זיסאפל שמחזיק ב-22.2% מהמניות ב-22.1 מיליון דולר "על הנייר" ל-29.8 מיליון דולר; בעלי מניות בולטים נוספים הם ילין לפידות שאיבד 12.9 מיליון דולר "על הנייר" ומחזיק מניות בשווי נוכחי של 17.3 מיליון דולר (החזקה של 12.9%); ורייג'ינג קפיטל מארה"ב עם אובדן ערך של 9.3 מיליון דולר בשל החזקה של 9.2%.

רבקאי: "בטוחים באסטרטגיה העסקית"

בשיחת הוועידה אתמול הדגיש מנכ"ל רדקום, ירון רבקאי, כי בחברה נשארים בטוחים באסטרטגיה העסקית, בעתיד ה-NFV, בעליונות של היצע ה-NFV של רדקום ובתפקיד שרדקום מצפה לשחק במעבר ל-NFV. נזכיר שלפני כמה שנים רדקום עברה מייצור של "קופסאות" - חומרה כציוד תקשורת - לעולם התוכנה, הרווחי יותר. בין היתר היא נכנסה לתחום ה-NFV בכל הקשור להבטחת השירות ברשת הסלולר ולניטורה. הלקוחה הבולטת שלה בתחום היא AT&T.

"יש קונצנזוס בתעשייה ש-NFV הוא העתיד. היום, ספקיות תקשורת רבות נמצאות באותו שלב של התפתחות ותכנון של מעבר ל-NFV", אמר רבקאי בשיחת הוועידה. "ספקיות תקשורת נאלצות להתמודד עם ביקוש בלתי נגמר לצריכת דאטה ולמהירות גבוהה יותר, בזמן שה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי, ש.ח.ו) נשחק", אמר רבקאי, כאשר לדבריו הלחץ הזה הוא שמניע את ספקיות הסלולר לעבור ל-NFV, שבסופו של דבר חוסך להן עלויות. עם זאת, התהליך לוקח זמן לדבריו, משום שספקיות הסלולר מנסות להבין מהי הגישה הטובה ביותר למעבר. "כמעט כל ספקיות התקשורת הגדולות מעוניינות להטמיע NFV, אך יש שוני בקצב ההטמעה", אמר רבקאי. "קבלת ההחלטות ותהליך הטמעת טכנולוגיה לוקחים זמן רב יותר מהצפוי, ומחזורי המכירות שלנו מתארכים".

לשאלת אנליסט האם מדובר בתופעה חולפת, או שהיא תשפיע גם על תחילת 2019, השיב רבקאי כי "התשובה היא שאני לא יודע לחזות את זה באופן מלא. אני מצפה מחלק מהדברים שנדחו להתממש ב-2019 ולהשפיע לטובה על המספרים ב-2019, אך אני לא יודע להעריך את הקצב של 2019 כולה".

אנליסט אחר ניצל את ההזדמנות לשאול על המצב בפיליפינים, ועל כך אמר רבקאי כי הוא מרגיש בטוח לומר כעת שהחברה לא הושפעה מכך בכלל (גלוב טלקום הפיליפינית הייתה אחראית על כשליש מהכנסות החברה ברבעון השני).

בתוך כך, רדקום דיווחה אתמול על פרישה של בכירה נוספת בהנהלתה - קרן רובננקו, סגנית נשיא לשירותים מקצועיים ברדקום. היא מצטרפת להראל גבעון שעזב את תפקיד סמנכ"ל עסקים (Chief Business Officer) לפני כשלושה שבועות, דבר שהוביל לשינוי ארגוני ברדקום, ולסמנכ"ל הכספים רן ורד שהודיע על עזיבה בספטמבר. לרובננקו ו-ורד כבר מונו מחליפים, ואתמול אמר רבקאי כי "כשאנחנו מסתכלים על צוות ההנהלה היום והשינויים האחרונים שהיו בו, אנחנו מרוצים ממה שאנחנו רואים ומהיכולת שלנו להמשיך לפעול בלי הפרעה".