טראמפ תוקף את העלאת הריבית: "הפדרל ריזרב השתגע"

לאורך המחצית הראשונה של נשיאותו, ייחס טראמפ לעצמו את העליות בוול סטריט; אתמול, אחרי התפוגגות 800 נקודות במדד דאו ג'ונס, מאשים הנשיא את הבנק המרכזי • "אני ממש לא מסכים עם מה שהפד מתכוון לעשות", הוסיף נשיא ארה"ב • טראמפ התייחס למפולת המניות בוול סטריט אמש ואמר כי הוא אינו מוטרד ממנה: "זה התיקון שציפינו לו"

דונלד טראמפ נואם בארוחת הערב הרפובליקנית בקולומבוס / צילום: Reuters, Leah Millis
דונלד טראמפ נואם בארוחת הערב הרפובליקנית בקולומבוס / צילום: Reuters, Leah Millis

דונלד טראמפ אוהב את הבורסה, או, לפחות, הוא אהב אותה עד יום אתמול, כלומר לפני המפץ הגדול שבו גולחו יותר מ-800 נקודות ממדד דאו ג'ונס ומדד נסדאק איבד 4%. הוא נהג לקלס את העליות ולהתפאר בחוסנו של שוק המניות. לא פעם, הוא ייחס את הנסיקות לעצמו. כך, למשל, בנובמבר 2017 הוא התפאר לפני כתבים בטיסה של אייר-פורס 1: "הסיבה לכך ששוק המניות מוצלח כל כך היא אני עצמי".

בניגוד לכל הנשיאים שקדמו לו, הוא השתמש בזינוקי המדדים הבורסאיים כמכשיר נוסף לקשור את שמו לכל הישג אמריקאי אפשרי. הוא העלה על נס את שוק המניות 52 פעמים ב-2017, על פי מניין של CNBC. רק בינואר השנה, הוא הילל את העליות בוול סטריט 25 פעמים, על פי מניין של "ניו-יורק טיימס".

ב-4 בינואר השנה הוא צייץ: "תקשורת הפייק ניוז בקושי מזכירה את העובדה ששוק המניות שבר עתה שיא חדש וכי העסקים בארה"ב משגשגים... אבל העם יודע! אתם יכולים לתאר לעצמכם שלו 'O' (אובמה) היה נשיא, והיה נרשם שיא כזה, זה היה הסיפור הגדול ביותר עלי אדמות. הדאו נמצא עתה מעל 25 אלף נקודות".

עד לנשיאות טראמפ, שמרו נשיאי ארה"ב על ריחוק מהבורסה, גם כשהמדדים זינקו לשחקים. ברק אובמה התגאה רק פעמיים בשמונה שנות כהונתו בעליות בוול סטריט. אין תיעוד להתבטאויות של ביל קלינטון וגו'רג' וו. בוש על וול סטריט בתקופת כהונתם. ג'יי קארני, דובר הבית הלבן בממשל אובמה, אמר פעם: "ידענו... שאם אתה זוקף לזכותך את העליות, יש לך בעלות גם על הירידות".

אך אתמול, לאחר הצניחה הגדולה, התנער טראמפ מכל בעלות עליה והעדיף להאשים את פדרל ריזרב. "אני חושב שה'פד' השתגעו", הוא אמר לכתבים לפני עצרת המונים בפנסילווניה. "ה'פד' עושים שגיאה. הם מהדקים את החגורה חזק מדי. השתגעו".

אך לאחר מכן הוא הוא הגדיר את הירידה הגדולה כ"טובה" והוסיף: "למעשה, מדובר בתיקון שציפינו לו זמן רב מאוד. אבל אני ממש לא מסכים עם מה שה'פד' עושים, אוקיי?"

בנפרד, פרסם הבית הלבן את ההודעה הבאה: "הנתונים הבסיסיים ועתידה של הכלכלה האמריקאית נותרו חזקים במידה שלא תיאמן". ההודעה מנתה את הישגי הכלכלה, כפי שרואה אותם הממשל, ואת שיעור האבטלה הנמוך.

ככל שידוע, זו הפעם הראשונה שנשיא מכהן טוען שהבנק המרכזי לקה בטירוף הדעת. כריסטין לגארד, ראשת קרן המטבע הבינלאומית, הגיבה בזלזול על דברי הנשיא. היא אמרה אמש ל-CNBC: "אני לא הייתי קושרת את ג'רום פאואל (יו"ר פדרל ריזרב) לטירוף הדעת".

אין זו הפעם הראשונה שטראמפ מותח ביקורת על הבנק המרכזי. באוגוסט הוא אמר, באירוע לגיוס כספים למפלגה הרפובליקאית, שפאואל לא בדיוק מקדם "כסף זול". באותו חודש ציין הנשיא, שהוא "אינו מרוצה" מביצועי פאואל ובספטמבר אמר טראמפ, כי הוא "אינו מאושר" מהחלטת ה'פד' להעלות את הריבית בפעם השלישית השנה.

דובר ה'פד' נמנע מתגובה, אך פאואל עצמו אמר בשבוע שעבר, כי ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי (שקובעת האם ובכמה להעלות את שערי הריבית) מונחית רק ע"י הנתונים הכלכליים. "זה מי שאנו וכך נהיה תמיד", הוא אמר.

אנליסטים שמצוטטים הבוקר באמצעי התקשורת הגדולים אמרו, כי מעבר לחששות הרגילים מניצני אינפלציה והעלאות שערי הריבית, שעלולות לבשר האטה במשק מפני שצרכנים ייתקשו לממן משכנתאות וייאלצו להקטין ביקושים בגלל ייקור הכסף, מודאגים משקיעים ממלחמת הסחר המתעצמת בין ארה"ב לסין, אחד מיסודות המדיניות הכלכלית של טראמפ. על פי ניתוח ב"ניו-יורק טיימס", מדיניות טראמפ כלפי סין מכבידה על חברות הטכנולוגיה, שנשענות על סין כבסיס לייצור מוצריהן. מניות של חברות שמייצרות רכיבים, כמוליכים למחצה, ספגו פגיעה קשה בגל המכירות אתמול. מניות אפל רשמו ירידה בשיעור 4.5%.

"נראה כאילו טראמפ מיישב את רוב התנגשויות הסחר עם מדינות זרות ברחבי תבל, התנגשויות שאותן הוא יזם בתחילת השנה, אך נראה שסין חורגת מכלל זה והדבר יוסיף להיות בעיה בטווח הארוך", אמר האנליסט אד ירדני, נשיא חברת חקר השווקים ירדני ריסרץ'.

וכמובן, בשבוע שחלף נרשמו עליות חדות בתשואת אגרות החוב של האוצר האמריקאי, שהחלו למשוך משקיעים כחלופה לשוק המניות. 

כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס
 כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס