גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת עוקץ הנדל"ן של גיא מונסונגו: ביהמ"ש דחה את בקשתו לחזור בו מהסדר הטיעון

(עדכון) - ביוני השנה הורשע מונסונגו בהונאת משקיעי נדל"ן בהיקף של כ-10 מיליון שקל, לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון בביצוע מספר רב של עבירות מרמה ● בהמשך ביצע "פליק-פלאק לאחור" וטען: "לא הודיתי מרצוני החופשי" ● ביהמ"ש: "ניסיון לבצע מקח וממכר לגבי הסדר שכבר אושר"

גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף
גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה היום (א') את בקשתו של גיא מונסונגו לבטל את הרשעתו בהונאת ענק של עשרות משקיעי נדל"ן. השופט בני שגיא קבע מועד לשמיעת הטיעונים לעונש לקראת מתן גזר דין. מונסונגו הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בביצוע הונאה של משקיעי נדל"ן בהיקף של כ-10 מיליון שקל ובביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות נוספות. 

בבקשה לביטול הרשעתו טען מונסונגו, אשר נמצא במעצר כבר למעלה משנה, כי הוא מבקש לחזור בו מהודאתו בעובדות שפורטו בכתב האישום המתוקן, שהוגש בעניינו בתום הליך גישור שהתנהל בינו לבין פרקליטות מחוז תל-אביב, ולבטל את הכרעת הדין בעניינו. זאת לדבריו, משום שכתב האישום המתוקן שבו הודה לא הוסבר לו כראוי. עוד טען מונסונגו כי הודאתו אינה נמסרה מרצון חופשי, וכי היא סותרת דברים שמסר למשטרה בעת חקירתו. בנוסף טען מונסונגו כי יש לו טענות וראיות שהיו משנות את הכרעת הדין בעניינו, לו היו מובאות בפני בית המשפט.

בדיון שהתקיים היום טען מונסונגו כי במסגרת הסדר הטיעון שגובש הובטח לו כי הוא יעבור למעצר-בית, אך הבטחה זו לא קוימה. "לא רצו להוציא אותי למעצר-בית, כדי שלא אוכל להתייעץ בעורכי דין טובים, וכדי שלא אוכל להתגונן", אמר. עם זאת, בהסדר הטיעון שהוגש לבית המשפט ביוני האחרון ואושר  על-ידו אין כל תימוכין לטענה זו.

עוד טען מונסונגו בדיון כי בכתב האישום המתוקן, שבעובדותיו הוא הודה במסגרת הסדר הטיעון, נותרו "סעיפים משמעותיים" שהיו אמורים להימחק בהתאם לסיכום עם הפרקליטות.

הסדר המבטיח פיצוי מסוים

מנגד, הן פרקליטו של מונסונגו והן הפרקליטות טענו בדיון כי מונסונגו היה מעורב בהליך הגיבוש של הסדר הטיעון בעניינו. בא-כוחו של של מונסונגו, עו"ד גיל פרידמן, סיפר לבית המשפט כי הוא ביקר את מונסונגו במעצרו 12 פעמים לפני ההגעה להסדר הטיעון עם הפרקליטות, וכי הוא שוחח עליו ארוכות עם מונסונגו בטרם הודאתו. 

עו"ד רחלי חזן-פלדמן מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) טענה כי מונסונגו היה "מעורב, אקטיבי, שותף ונוכח בכל אחד מהשלבים שקדמו להסדר". עוד טענה חזן-פלדמן כי "לו היה למדינה החשש הקל שבקלים שיש לנו עניין עם נאשם שלא הבין את הודאתו ושהדברים קרו מעל ראשו - הייתי הראשונה שתומכת בבקשה לחזור מההודאה".

עו"ד חזן-פלדמן הדגישה כי המדינה אינה חוששת מניהול התיק, אך מבקשת לחסוך בזמן שיפוטי ולדבוק בהסדר המבטיח פיצוי מסוים לנפגעים ממעשיו של מונסונגו. עו"ד חזן-פלדמן ציינה כי לתביעה יש ראיות טובות מאוד בתיק, וכן כי קיימים כ-100 נפגעי עבירה, "שהיו שמחים לספר איך מונסונגו רימה אותם".

"סוג של מקח וממכר"

השופט שגיא, שדחה את בקשת מונסונגו לחזור בו מהודאתו, ציין כי מונסונגו הורשע במסגרת הסדר הטיעון רק לאחר שהצהיר כי הוא מבין את הסדר הטיעון ומקבל את כתב האישום המתוקן. עוד ציין השופט כי החוק ופסיקת בית המשפט העליון מאפשרים לבית המשפט להיענות לבקשה לחזרה מהודאה רק "במקרים חריגים, ורק אם יימצא חשש ממשי שהנאשם הודה במיוחס לו בניגוד לרצונו החופשי ומבלי שהוא מבין את משמעות הודאתו".

במקרה זה, קבע השופט שגיא, הבקשה שהוגשה אינה מתקרבת ולו במעט לרף המחמיר הקבוע בדין. זאת, ציין השופט, הן בשל כך שהוא סומך על דבריו של עו"ד פרידמן, שלפיהם הסדר הטיעון הוסבר היטב למונסונגו; והן לאור העובדה כי הודאת מונסונגו ניתנה רק לאחר הליך גישור ממושך, שבו, לטענת המדינה, נטל מונסונגו חלק פעיל. "לפי התרשמותי, מדובר בנאשם אשר מעורב בהליכים, ולא בנאשם שניתן לבצע מהלכים מעל לראשו ובניגוד לרצונו", ציין השופט.

עוד ציין השופט כי לדברים שטוען מונסונגו שהובטחו לו במשא-ומתן עם הפרקליטות, אין כל זכר בהסדר הטיעון שהוצג. "התרשמותי מדבריו של הנאשם היא כי עניינה של בקשה זו הוא סוג של מקח וממכר, וזאת בדיעבד ולאחר שהוצג לו הסדר הטיעון", קבע בית המשפט.

בבקשתו לביטול הרשעתו ביקש מונסונגו גם למנות לעצמו עורך דין אחר, במקום עו"ד גיל פרידמן, המייצג אותו מטעם הסנגוריה הציבורית. בית המשפט קבע כי כל עוד לא יתייצב עורך דין אחר מטעמו של מונסונגו, עו"ד פרידמן ימשיך לייצג אותו. 

העוקץ: מכירת דירות ללא זכות חוזית וללא היתרי בנייה

לפי כתב האישום שבו הודה גיא מונסונגו במסגרת הסדר הטיעון, הוא פעל למכור זכויות פרויקטים בנדל"ן, על אף שידע כי הם לא ייצאו לפועל, בין אם בשל כך שאין לו זכות חוזית בפרויקטים, ובין אם בשל כך שמעולם לא הגיש בקשות להיתרי בנייה בעניינם. לפי האישום, מטרתו של מונסונגו הייתה לקבל לידיו במרמה "דמי רצינות" עבור הפרויקטים ממספר גדול ככל האפשר של לקוחות.

מהאישום עולה כי מונסונגו פעל על-מנת לגבות דמי רצינות בהיקף נרחב בזמן קצר ובכך להגדיל את קופת המרמה ככל שניתן. זאת, מבלי שעשה ולו מהלך אחד לשם הוצאת הפרויקטים מהכוח אל הפועל. דמי הרצינות שגבה מונסונגו נעו בסכומים של בין אלפי שקלים ל-200 אלף שקל עבור כל לקוח. מונסונגו הודה והורשע בכך כי השתמש בכסף זה לשימושיו האישיים הרבים והשונים, ולא למטרות שלשמן התקבל.

עוד עולה מכתב האישום המתוקן כי מונסונגו שיווק באופן אגרסיבי את הפרויקטים. הוא הקים מערך מכירות משומן וגדול, פרסם את הפרויקטים באינטרנט, בעיתונים ובמסרונים ושכר משרדי פאר כדי לשוות אמינות ורצינות לשיווק. מונסונגו הודה והורשע כי יצר מצגים כוזבים שונים כאילו תכנון הפרויקטים מצוי בשלב מתקדם. זאת, באמצעות מצגות והדמיות של תכנון הדירות והבניינים שלא מבוססות על תכנון אמיתי של הפרויקטים. לשם כך, נטען בכתב האישום, השתמש מונסונגו בהדמיות מהאינטרנט או בתכנון דירות שבוצע על-ידי מעצבים שאותם הציג כאדריכלים.

כמו כן, מונסונגו הכין הסכמי רכישה, שנקראו "טופסי הרשמה", שבמסגרתם הוצגו מצגים כוזבים שונים. על-מנת לחזק את תדמיתו של מונסונגו והפרויקטים השונים, הוא ניצל את העובדה שהחל ביצירת קשר עם משרדי עורכי דין שונים, חלקם משרדים גדולים וידועים, והציג בפני לקוחות הרכישה מצגים כוזבים, כאילו מלווים את העסקה עורכי דין מסוימים.

ערבוב בין החברות

לפי אישום נוסף שהופיע בכתב האישום המתוקן שבו הודה, מונסונגו יצר ערבוב בין החברות השונות שהקים או השתמש בהן, באופן שהקשה על הלקוחות לדעת מול איזו חברה נכרת החוזה שעליו חתמו. בנוסף, לאחר הכרזתו כפושט רגל, פתח מונסונגו מספר חברות באמצעות "אנשי-קש" שונים. זאת, במטרה להסוות את העובדה שהוא הבעלים בפועל של החברה ואת העובדה שהוא נהנה מרווחיה.

עוד עולה מהאישום כי כאשר חלק מהלקוחות ביקשו לבטל את עסקת הקנייה, הפעיל עליהם מונסונגו לחץ, בעצמו או באמצעות סוכנים, שלא לבטל את העסקה. זאת, באמצעות שכנוע והבטחות רבות שאין מאחוריהן דבר. בחלק מהאירועים מונסונגו אף איים בפתיחת הליכים משפטיים נגדם.

מעלליו של מונסונגו במספר פרויקטים נחשפו במוסף הנדל"ן של "גלובס" כבר בדצמבר 2015. כך, למשל, נחשף כי מונסונגו קידם לכאורה שיווק של דירות לסטודנטים בבית מלון בכופר היישוב ברמת-גן במחיר אטרקטיבי של 499 אלף שקל לדירה. זאת, כאשר בפועל לא הייתה לו כל בעלות על הנכס, אלא רק רעיון להסב את המלון לדירות לסטודנטים - רעיון שאותו לא הייתה לעיריית רמת-גן שום כוונה לממש.

במקרה אחר מתואר כי מונסונגו מכר לכאורה באמצעות חברה שבבעלותו 36 דירות בפרויקט פינוי-בינוי וגבה מקדמה של עד 250 אלף שקל מהרוכשים. זאת, כאשר בפועל לא הוכנה, ולכן גם לא הוגשה, כל תוכנית לוועדה לתכנון ובנייה בקשר לפרויקט הנטען.

בנובמבר 2016 שודרה בערוץ עשר כתבת תחקיר על מיזמי תמ"א 38 ברמת-גן, בת-ים ואילת, שאותם שיווק מונסונגו. זאת, תוך מצגי-שווא לכאורה ומבלי שיש לו כל זכויות בקרקע. 

עוד כתבות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה