גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה כל רשתות האופנה הולכות להעלות מחירים בקרוב?

משרד הכלכלה רוצה להעלות את המכס על בגדי נשים; בסוף השבוע נפגשו ראשי ענף האופנה עם מנכ"ל המשרד בניסיון לבלום זאת ● קמעונאיות האופנה ממתינות בדריכות להכרעת שר האוצר בנושא: "בלתי נתפס שהכול מנוהל חודשיים לפני תחילת השנה. נוצר מצב שאין שום ודאות, אנחנו עם הזמנות באוויר"

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר

דריכות בענף האופנה על רקע התוכנית של משרד הכלכלה להחזיר את המכס על יבוא בגדי נשים לישראל. ל"גלובס" נודע כי ההמלצה של משרד הכלכלה כוללת החזרת מכסים על 10 פריטי לבוש לנשים, בהם יש "ייצור מקומי בהיקף העולה על 20% מנתח השוק".

עוד נודע כי בסוף השבוע האחרון נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, וראשי רשתות האופנה נפגשו עם מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, והציגו את טענותיהם נגד ההמלצות של משרד הכלכלה להחזיר את מכסי המגן על פרטי הלבשה לנשים שמיובאים לישראל.

ברשתות האופנה ובאיגוד לשכות המסחר חוששים ומתוסכלים מהמהלך שצפוי בתחילת השנה הבאה, ובמסגרתו יועלה המכס בשיעור של 6%-12%, דבר שיוביל לטענתם לעליית מחירים לצרכן ולבלימה של מגמת הורדת המחירים שהתרחשה מתחילת השנה האחרונה בשיעור של כ-7%, אשר התאפשרה, בין היתר, בזכות קביעת מכסי המגן על 0%.

בפגישה עם מנכ"ל משרד הכלכלה השתתפו בין השאר מנכ"ל פוקס, הראל ויזל; יו"ר אסתי לאודר ישראל, אורן רווח; סמנכ"ל הכספים של קסטרו, רון רוטר; והמנכ"ל והבעלים של פקטורי 54, רוני אירני; שהזהירו כי "העלאת מכסי המגן תוביל למשבר אמון בין ראשי הענף לממשלה".

לין טען בדיון כי העלאת המכסים למען הגנה על יצרני טקסטיל קטנים תפגע בכלל ציבור הצרכנים בישראל בשל עליית המחירים שתגרור. הוא ציין כי אם היצרנים המקומיים בתחום זה היו זולים, היה בכוחם להתמודד בהצלחה עם יבוא מתחרה, והם לא היו זקוקים כלל להגנת מכס.

על רקע נתונים אלה, לין פנה כבר לפני כחודשיים לשר האוצר משה כחלון בבקשה שיורה על הפיכת הוראת השעה, שמתוקפה הוחלה הורדת המכסים, להוראת קבע באופן שיבטיח ודאות ויציבות לרשתות האופנה. מדובר בסוגיה קריטית עבור ענף האופנה בישראל, בתקופה בשנה בה נדרשות הרשתות הגדולות, דוגמת פוקס, קסטרו, גולף ואחרות, לקבל החלטות לגבי תקציבים ומלאים לקראת השנה הבאה. גורמים בכירים בענף האופנה אמרו ל"גלובס" כי "בלתי נתפס שהכול מנוהל חודשיים לפני תחילת השנה. נוצר מצב שאין שום ודאות, בזמן שאנחנו עם הזמנות באוויר". 

איגוד לשכות המס

בענף טוענים כי ההבטחה שניתנה להם בשנה שעברה היא כי אם מחירי הבגדים אכן ירדו, באוצר יאריכו את הפטור ממכס, וכעת, על אף שהמחירים ירדו, ההמלצה היא להחזיר את הפטור. "לא הגיוני שיעלו את המחירים לכל המדינה בשם קבוצה יצרנים מקומיים", הוסיפו הגורמים.

גורמים באוצר אישרו ל"גלובס" כי סוגיית החזרת המכס על מוצרי טקסטיל מעוררת דילמה בין הרצון להגן על היצרנים המקומיים, לרצון להוזיל את יוקר המחיה על-מנת להקל על בעלי הכנסות נמוכות וזוגות צעירים. את הטיפול בנושא מרכזת סגנית הממונה על התקציבים לעניינים כלכלה, שירה גרינברג.

בכל אופן, תקציב 2019 שאושר זה מכבר מתבסס על ההנחה כי הוראת השעה שתפוג בסוף 2018 תוארך גם ל-2019. יחד עם זאת, אפשר להניח כי באגף התקציבים באוצר היו שמחים להחזיר את המכס, בשיעור של 6%, שהניב עד לביטולו הכנסה שנתית לאוצר המדינה של כ-400 מיליון שקל. הצורך בהכנסה זו גדל מאוד בעקבות החתימה בשבוע שעבר על ההסכם להעלאת שכר השוטרים, הסוהרים וגמלאי זרועות הביטחון, שצפויה לעלות לאוצר המדינה כמיליארד שקל ב-2019, ואשר המקור התקציבי שלה עדיין אינו ברור. מדוברות משרד אוצר נמסר כי "נעשית עבודה בדרגים המקצועיים של משרד האוצר לבחינת ההשפעה, ולאחר מכן תתקבל החלטה".

הורדת מכסי המגן למוצרי צריכה ולמוצרי טקסטיל החלה בינואר השנה, במסגרת התוכנית "נטו הוזלות" של שר האוצר משה כחלון. לפי נתוני איגוד לשכות המסחר, מאז הסרת המכסים חלה ירידה של יותר מ-7% במחיר מוצרי הלבשה וירידה של יותר מ-14% במחירי מוצרי ההנעלה.

בענף האופנה מתוסכלים מהתוכנית של משרד הכלכלה וממתינים בחשש להכרעה של שר האוצר בסוגיה, על אף שהם מעריכים כי באוצר יאמצו את ההמלצות. גורם בכיר נוסף בענף האופנה אמר כי "אני לא מאמין שדווקא כחלון, שחרט על דגלו את הורדת יוקר המחיה, יחשוב בכלל על החזרת המכס. הרי במדד האחרון שפורסם ראו רק עד כמה מחירי הביגוד ירדו בגלל הורדת המכס".

גורמים במשרד הכלכלה אמרו ל"גלובס" כי ההחלטה להעלות את המכסים לגובה שבין 6% ל-12% תוגבל לפריטי לבוש ספציפיים - בעיקר לנשים - ונועדה להגן על יצרנים מקומיים שנפגעים מהיבוא הנרחב, כמו גם מהקניות המקוונות, קשיי מימון ועוד.

לדבריהם, פריטים רבים כאלה מיוצרים בתעשיית הטקסטיל הישראלית, לרוב במתפרות קטנות. לטענת משרד הכלכלה, מדובר ביצור בהיקפים משמעותיים, שכן בענף מועסקים כ-3,000 עובדים ובתחומי הרשות הפלסטינית עוד כמה עשרות אלפים, בעיקר בפריפריה.

ההחלטה על העלאת המכסים התקבלה בין היתר על בסיס עבודת ניתוח שהוכנה על-ידי חברת KPMG סומך-חייקין, שקבעה כי ייצור הבגדים בארץ מבוסס על מודל עסקי בר-קיימא. בתגובה לבקשת "גלובס" לקבל את עבודת הניתוח עליה מתבססות ההמלצות, נמסר ממשרד הכלכלה כי "מדובר בעבודה פנימית שאין ביכולתנו לתת אותה".

גורם בכיר במשרד הכלכלה הבהיר כי מטרת מכסי המגן המתוכננים היא לספק הגנה לייצור מקומי שיגווע בהימשכות היבוא החופשי של מוצרי טקסטיל, וכי מכס על תעשיית האופנה בשיעורים דומים נהוג גם בארה"ב ובאירופה. זאת, בין השאר, משום ש"לתעשיית אופנה מקומית יש כדי לשקף תרבות וערכים נוספים". לטענת הבכיר, הוראת השעה שמתוקפה הוסרו מכסי המגן על שאר המוצרים במסגרת "נטו הוזלות" תוארך, כך שניתן יהיה להמשיך ולייבא אותם בלי מכס. 

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי