בתי מלון | בלעדי

בניין המריבה: הסכסוך בין האחים נקש לואליד ועבד אבולעפיה

קרב יצרי בין ואליד ועבד אבולעפיה לאחים נקש סביב שיפוץ מבנה מיושן שנמצא בקו הראשון לים בטיילת של ת"א ובסמוך למגדל האופרה • בתפריט: הגשת תלונה במשטרה, תביעה בבית המשפט ופנייה למחלקת ההנדסה בעיריית ת"א בניסיון לעצור את העבודות

המבנה שבמחלוקת בקו ראשון לים / צילום: איל יצהר
המבנה שבמחלוקת בקו ראשון לים / צילום: איל יצהר

כבר כמה חודשים שמתבצעות עבודות לשיפוץ אחד המבנים המוכרים באיזור הטיילת של תל-אביב, עליו יופעל מלון בוטיק. מדובר בבניין ברחוב אלנבי 4, בקו ראשון לים, שנמצא בצמוד למגדל האופרה ולמזרקה המפורסמת שסמוכה אליו. מי שעומד מאחורי העבודות הם חלק מבעלי המבנה - האחים נקש, אלא שממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי שותפיהם - שני אחים ממשפחת אבולעפיה המפורסמת - עושים הכול כדי למנוע את העבודות.

הצדדים מעלים טענות קשות זה נגד זה, שאף הגיעו לבית המשפט ולמחלקת ההנדסה בעיריית תל-אביב, ומצד האחים נקש אף הוגשה תלונה במשטרה נגד ואליד ועבד אבולעפיה בטענה למעשים לא כשרים בשותפות ביניהם. על-פי הערכות, הצדדים יגיעו גם להליך של פירוק שיתוף.

מדובר בבניין בן 3 קומות מעל קומה מסחרית ברחוב אלנבי 4 בתל-אביב, שהוקם בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת. בבניין פעל במשך שנים רבות ועד לאחרונה מלון "מונופול", שכלל גם מסעדה שפעלה בקומת הקרקע. ניהול המלון נעשה לאורך השנים על-ידי חברת פבר, שוכרת מוגנת על-פי הסכם שכירות שנחתם בשנת 1944 בינה לבין הבעלים הקודמים של המגרש - משפחת אבישר. לפני מספר חודשים נסגרו המלון, והמסעדה על-פי דרישת עיריית תל-אביב, לאחר שהעירייה סירבה לחדש את רישיונות העסק הדרושים לצורך פעילותם, בשל היותו של המבנה רעוע.

לטענת ואליד ועבד אבולעפיה, המחזיקים בחלק מהקרקע ובחברת פבר, הם לא נתנו הסכמתם לביצוע העבודות. לדבריהם, למרות עמדתם השותפים בחברה, האחים נקש, החלו בעבודות להסבת המבנה למלון בוטיק.

יש לציין כי שלושה אחים ממשפחת אבולעפיה, וביניהם סעיד אבולעפיה, אינם צד לסכסוך, למרות שאף הם מחזיקים בנכס, ובתוך המשפחה מתנהל הליך פירוק שיתוף בעניין.

הסכסוך מגיע לבית המשפט

בחודש יולי האחרון פנו ואליד ועבד אבולעפיה לבית משפט השלום בתל-אביב בבקשה להוציא צו מניעה להמשך העבודות. בהליך המשפטי נחשף סכסוך נרחב יותר בין הצדדים גם על היקף הבעלות במגרש וכן על תוכניותיהם של הצדדים ביחס לתוכנית גדולה יותר שחלה על המגרש באלנבי 4 וכן על מגרשים צמודים, להקמת מגדל תאום למגדל האופרה. התוכנית כבר אושרה במוסדות התכנון, אך על-פי תוכנית המתאר של תל-אביב תא/5000, תוגש תוכנית מחודשת למיצוי הזכויות בכלל המגרשים. שופט בית המשפט השלום, אהוד שוורץ, דחה את הבקשה לצו מניעה וקבע כי "מדובר בשוכר שמוכן להשקיע ממון רב בעניין".

באשר לטענת ואליד ועבד אבולעפיה כי הם גם בעלי חלק בקרקע וגם חלק מבעלי חברת פבר, כתב שוורץ כי "עולה ניגוד אינטרסים מובנה בין שוכר למשכיר נכס על-פי הסכם שכירות מוגנת. אין מדובר בדייר שנטש העביר זכויות או אינו מטפל בנכס, נהפוך הוא - מדובר בדיירת שמעוניינת לעת זו בהמשך הפעילות תוך שיפוץ המלון והמסעדה והתאמתם לתקופתנו".

בנוסף ציין שוורץ כי "אין בנסיבות הבעלות החלקית בקרקע למנוע את השיפוץ המבוקש".

ניסיון נוסף לעצור את העבודות

לפני כמה שבועות פנה במכתב עו"ד אמנון שורק, שותף במשרד המבורגר-עברון, שמייצג את ואליד ועבד אבולעפיה, לסגן מהנדס העיר, אלי מוסקוביץ, בניסיון לעצור את העבודות מכיוון אחר. בין היתר כתב שורק כי "מזה זמן שאנו מתריעים בפניכם כי בנכס המצוי ברחוב אלנבי 4 בתל-אביב מתבצעות עבודות הריסה ובנייה נרחבות, לרבות יציקת בטונים אשר טעונות הוצאת היתר בנייה, מבלי שהוגשה בקשה להיתר, וממילא מבלי שניתן היתר בנייה... לא זכור לי מקרה בו עיריית תל-אביב נתנה היתר בנייה תוך יום, ואולי אתה תפנה אותי למקרה אחר דומה". 

מעיריית תל-אביב נמסר כי "בבניין ברחוב אלנבי 4 מבוצעות עבודות שיפוץ בהיתר. על העבודות שלא היו בהיתר - בניית יסודות למעלית - הוצא צו הפסקת עבודה". עוד צוין כי "בביקור שנערך ביום שני האחרון נמצא כי במקום מבוצעות עבודות בהתאם להיתר השיפוץ אשר אינן טעונות היתר בנייה. בכל מקרה, העירייה תשיב לפנייתם של ואליד ועבד אבולעפיה כנדרש".

דובר חברת פבר, בעלת ההיתר לבניית המלון, מסר בתגובה: "אנו דוחים על הסף את טענותיו של מר אבולעפיה. מר אבולעפיה מנסה בכל דרך למנוע את פעילות שיפוץ המלון, ופנייתו לבקשת צו מניעה זמני אף נדחתה על-ידי בית המשפט תוך חיובו בהוצאות של 35 אלף שקל, ובנוסף אישר בית המשפט הגשת תביעה נגד מר אבולעפיה וחברתו על סך של מאות אלפי שקל בגין תלונות-השווא. מר אבולעפיה ממשיך בדרכים לא כשרות לשנות את סטטוס החברה, שפועלת להקמת מלון חדש, ותלונה הוגשה על כך למשטרה".