ביה"ד הארצי לעבודה אישר את המשך השעייתו של אלון חסן

יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, שהמדינה הגישה ערעור על זיכויו מכל אישומי כתב האישום, ביקש לשוב לעבודתו, אך הנהלת הנמל התנגדה • ביה"ד הארצי: לא נפל פגם בהחלטת הנמל

אלון חסן / צילום: אמיר מאירי
אלון חסן / צילום: אמיר מאירי

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום (ד') את הערעור שהגיש יו"ר נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, על החלטת בית הדין האזורי בבאר-שבע לדחות את תביעתו של חסן לבטל את השעייתו ולחייב את נמל אשדוד להחזירו לעבודתו, תוך שהוא קובע כי חסן יישאר מושעה עד מתן פסק דין בערעור שהגישה המדינה על זיכויו.

חסן הושעה מעבודתו בנמל בפברואר 2015, בשל ההליכים המשפטיים הפליליים שהתקיימו בעניינו, ולאחר שזוכה בחודש מרץ מכל האישומים נגדו, ביקש לחזור לעבודתו בנמל. אולם הנהלת הנמל הודיעה כי השעייתו עומדת בעינה, שכן פסק הדין עדיין לא הפך לחלוט, ולכן פנה חסן לבית הדין האזורי, שם נדחתה בקשתו להורות על ביטול השעייתו ולאפשר לו לשוב לעבודתו בנמל לאלתר.

בית הדין הארצי (השופטות סיגל דוידוב-מוטלה וחני אופק גנדלר והשופט מיכאל שפיצר וכן נציגי הציבור, יעל רון ואמנון גדעון) ציין בפסק דינו כי אמנם חל שינוי בנסיבות עקב זיכויו של חסן על-ידי בית המשפט המחוזי בבאר-שבע. אולם קבעו כי "העננה שריחפה מעל ראשו של המערער (חסן - מ' ש') לא הוסרה לחלוטין, שכן פסק הדין המזכה נתון לערעור".

עוד נקבע כי סמכות ההשעיה הנתונה למעסיקתו של חסן, נמל אשדוד, "משתרעת גם על מצבים בהם הוגש ערעור על פסק דין מזכה", והדבר נלמד, בין היתר, גם מההסכם הקיבוצי עליו חתומים עובדי הנמל.

בית הדין הוסיף כי סמכות ההשעיה הקיימת בידי הנמל איננה סמכות חובה אלא רשות, וכי לגורמים הרלוונטיים בנמל מסור שיקול-הדעת להחליט האם יש מקום להמשך ההשעיה.

יחד עם זאת, בית הדין קיבל את שיקול-הדעת שהופעל על-ידי נמל אשדוד במקרה הנוכחי, תוך שהוא מציין כי שוכנע שהנהלת הנמל שקלה מחדש את השעייתו של חסן לאחר זיכויו. בית הדין קבע כי לא נפל פגם בהחלטת הנמל, וקיבל את הנימוק שההשעיה נועדה, בין היתר, "לשמור על שמו הטוב של השירות ועל אמון הציבור במערכת בה הועסק העובד ובמערכת השירות הציבורי בכללותה".

חברת נמל אשדוד יוצגה בהליך על-ידי עורכי הדין יעקב מלישקביץ' ועדית אייגס ממשרד נ.פינברג ושות'. חסן יוצג בהליך על-ידי עורכי הדין פז מוזר, תהילה קייסרמן ורן קונפינו. 

מנמל אשדוד בחרו שלא להגיב.

עו"ד פז מוזר, בא-כוח ההסתדרות הלאומית, מסר בתגובה: "ראש הממשלה, שרים, יו"ר לשכת עורכי הדין - כולם, בצדק, יכולים להמשיך בתפקידם גם תחת חשדות. לצערנו, לאלון חסן, שזוכה על-ידי שופט בית משפט המחוזי בפסק דין מטהר, לא מתירים לחזור לעבודה כבר 5 שנים, וכעת רק כי הפרקליטות הגישה ערעור. חבל שזה מה שקורה, זו אינה החלטה סבירה.
נלמד את ההחלטה ונחליט כיצד לנהוג".

*** חזקת החפות: אלון חסן זוכה על-ידי בית המשפט המחוזי בבאר-שבע מכל האישומים שפורטו בכתב האישום. הפרקליטות הגישה ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון, שטרם הוכרע בפסק דין חלוט. אלון חסן חף מפשע כל עוד לא הורשע עבירות המיוחסות לו בדין, והוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.