האם בקרוב נצטרך לשלם יותר על הזמנות מאתרים מחו"ל?

בג"ץ ידון ביום שני הקרוב בשאלת הפטור ממכס וממע"מ בהזמנות של עד 75 דולר מאתרי קניות בינלאומיים, זאת במסגרת עתירה שהגישו איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים והתאחדות בעלי המלאכה נגד שר האוצר, רה"מ ומנהל רשות המסים

חבילות מאמזון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חבילות מאמזון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

האם בקרוב נצטרך לשלם יותר על הזמנות מחו"ל? בג"ץ ידון ביום שני הקרוב בשאלת הפטור ממכס וממע"מ בהזמנות של עד 75 דולר מאתרי קניות בינלאומיים. מדובר בעתירה שהגישו היבואנים והיצרנים המקומיים נגד שר האוצר משה כחלון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהל רשות המסים ערן יעקב, בדרישה "לבטל את האפליה במע"מ", כלומר את הפטור המוחלט ממסים בהזמנות מאתרי אונליין מקוונים מחוץ לישראל, מה שמכונה יבוא אישי, אשר לטענתם מפלה לרעה את המגזר העסקי בישראל.

התעשיינים והיבואנים, המיוצגים על-ידי איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים והתאחדות בעלי המלאכה, מעוניינים לבטל את המציאות שלטענתם מקשה עליהם להתחרות באופן שווה במחירים בהזמנות מאתרי קניות בינלאומיים דוגמת אמזון, אסוס או נקסט.

העותרים מבקשים לבטל את הפטור, או להשוות אותו עבור קמעונאיות האונליין שפועלות בישראל, או בכלל על מכירות בארץ, וטוענות כי מדובר באפליה. לפי העתירה, "אם סבורות הרשויות שנדרש פטור, למשל, לשם הוזלת יוקר המחיה - אדרבא, יתכבדו ויחילו את הפטור על כלל הרכישות, ולא על רכישות מחו"ל בלבד. ואם הן אינן דרושות - אז אין להעניקו ברכישה מעסקים ישראלים וזרים כאחד".

ביטול של הפטור יכאב בכיס עבור הצרכנים הישראלים, שעד היום נהנים מהאפשרות להזמין מוצרים בסכום של עד 75 דולר מבלי לשלם על כך מע"מ או מכס, ולכן נוהגים ברבים מהמקרים להעדיף קנייה מאתרי מסחר מקוון בינלאומיים על פני אתרים מקומיים.