שופט העליון חנן מלצר: "יש להטיל חובות עריכה על הרשתות החברתיות"

את הדברים אמר המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון בכנס לכבודו של השופט המנוח מישאל חשין במרכז הבינתחומי בהרצליה

המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר ועו"ד חסן ג'בארין / צילום: יעל אילן
המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר ועו"ד חסן ג'בארין / צילום: יעל אילן

בשעה זו (ה') מתקיים, זהו היום השני, כנס לכבודו של שופט בית המשפט העליון מישאל חשין ז"ל. בכנס, המתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה, נערכים מספר מושבים, אותם מנחים שופטי בית המשפט העליון בהווה ובעבר, ובהם לוקחים חלק אנשי אקדמיה רבים ועורכי דין.

במסגרת מושב בנושא "ביטחון לאומי ואינטרסים ציבוריים", בהשתתפותם של דוקטור אסיף אפרת, עו"ד חסן ג'בארין, פרופ' מיכל טמיר ודוקטור אדם שנער, נדרש יו"ר המושב, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, לנושא חופש הביטוי, אשר נראה כי בעידן הרשתות החברתיות זוכה לתהודה אינסופית כמעט.

לדברי השופט מלצר, המושתתים בין השאר על מאמר שפרסם פרופ' ג'ק בולקין, מהפרופסורים הבולטים בתחום חופש הדיבור, עד לפני עשור חופש הביטוי היה דו-צדדי, "בין הרשות לבין הפרט שניצל את חופש הביטוי".

אולם בימינו, הוסיף מלצר, "בעידן הרשתות החברתיות היחס הדו-צדדי הפך ליחס משולש, כי נכנסו למשוואה גם הרשתות החברתיות, כגון פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכו'".

לפי השופט מלצר - והדבר מהווה אולי מעין "ספוילר" לפסיקות עתידיות של בית המשפט העליון בנושא זה - עידן הרשתות החברתיות דורש התאמה של הלכות בית המשפט העליון. זאת, לשיטתו, לא במובן של צמצום חופש הביטוי וצמצום האפשרות להוציא צו המונע את הפרסום, אלא בביצוע התאמה שמותאמת לרשתות החברתיות, כגון "הטלת חובות עריכה על הרשתות החברתיות".

בהקשר זה ביצע המשנה לנשיאה היקש מעולם התקשורת וציין כי "כמו שבעיתון דורשים שיהיה עורך - ברשתות החברתיות יש בעיה שאין עורך".

מוקדם יותר היום השתתף המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, במושב בנושא שוויון, מין ומגדר, וציין כי "צר לי מאוד שלחוק הלאום החדש לא הכניסו שורה של שוויון אישי, שכתוב פעמיים במגילת העצמאות". רובינשטיין הוסיף כי אמנם סעיף השוויון "לא נכנס לחוק יסוד כבוד האדם, אך בינתיים התבגרנו".

בכנס לוקחים חלק גם נשיאי בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אהרן ברק, ד"ר אשר גרוניס ומרים נאור; ושופטת העליון בדימוס עדנה ארבל.