גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"למה הדמוקרטים לא לוקחים הבחירות בהליכה? כי טראמפ פרא"

הסקרים מנבאים שהדמוקרטים ישיגו רוב בבית-הנבחרים – אם כי לא בסנט - אך תחושת אי ודאות מכרסמת בעשרות מיליוני בוחרים ששואפים לבלום את מימוש האג'נדה של טראמפ ● הם נכוו מהביטחון המופרז שהניבו סקרי 2016 ● הנשיא מתעלם מהישגי הכלכלה, ומתמקד בסוגיות פלגניות ● "לטראמפ יש אינטליגנציה אחרת" ● פרשנות

דונלד טראמפ /צילום: רויטרס  Leah Millis
דונלד טראמפ /צילום: רויטרס Leah Millis

לכאורה, הדמוקרטים בארה"ב צריכים להתכונן לחגיגה. אחרי שנתיים של שלטון חד-מפלגתי, עם נשיא רפובליקאי שפורר, או מנסה לפורר, את ההישגים הגדולים של קודמו הדמוקרטי, ועם קונגרס רפובליקאי שנטש לגמרי את חובת הביקורת על הזרוע המבצעת, מתחיל להפציע שחר חדש באופק הדמוקרטי.

כל הסקרים מנבאים שלדמוקרטים סיכוי גדול יותר להשיג רוב בבית-הנבחרים, בהשוואה לרפובליקאים, בבחירות הביניים לקונגרס מחרתיים (ג'), שבהן יעמדו לבחירה כל 435 הצירים בבית-הנבחרים, כשליש מ-100 הסנטורים, וכן מושלי מדינות, מחוקקים ובעלי תפקידים רשמיים ברמת המדינות. התחזיות לסנט הפוכות: קרוב לוודאי שהרפובליקאים יצליחו לשמור על הרוב שלהם שם.

אפילו דונלד טראמפ הודה בפוטנציאל למפלה בבית-הנבחרים בעצרת בחירות בסוף השבוע: "אם הדמוקרטים ישתלטו על בית-הנבחרים, הם ימחקו את כל ההישגים שלנו וימחו את ההתקדמות שרשמנו. זה מה שעומד לקרות. זה יהיה רע לארצנו, וזה יכול לקרות. יכול לקרות. אנו מצליחים יפה מאוד (במאבק על הסנט), אבל זה יכול לקרות (תבוסה בבית-הנבחרים). ואתם יודעים מה אני אומר? אל תדאגו. אחשוב מה לעשות".

ואכן, מסתמן קונצנזוס בקרב אסטרטגים דמוקרטים ורפובליקאים, על סמך סיכום ביניים של סקרים פומביים ופרטיים ודפוסי ההצבעה המוקדמת במדינות רבות: הדמוקרטים עשויים לזכות בכ-35 מושבים נוספים בבית-הנבחרים (מעבר ל-194 שעומדים לרשותם עתה). המינימום שנדרש לכדי לקבל את פטיש יו"ר הבית: 218 מושבים. הרפובליקאים נהנים עתה מרוב של 23 מושבים.

על פי אתר החיזוי "538", בניהול הסטטיסטיקאי נייט סילוור, לדמוקרטים סיכוי של 85.9% לזכות ברוב בבית-הנבחרים (נכון ליום א' בבוקר, שעון ישראל). האנליסט דייוויד ווסרמן מ-Cook Political Report, אתר ותיק לחיזוי וניתוח של מגמות ומרוצים פוליטיים, אומר שהדמוקרטים הם הפייבוריטים הברורים לזכות ברוב המושבים בבית. להערכתו הם הם יגרפו בין 30 עד 40 מושבים נטו. (נכון ל-1 בנובמבר).

האתר הפוליטי Real Clear Politics והדירוג הפוליטי של ערוץ החדשות פוקס ניוז (Fox News Power Ranking) מציגים תחזיות מעט פחות נדיבות, אך הן עדיין מעניקות לדמוקרטים סיכוי גדול יותר להשתלט על בית-הנבחרים. על פי RCP, הדמוקרטים נכנסים לבחירות עם 203 אזורי בחירה (כלומר אזורים שיצביעו בוודאות למען דמוקרטים, או שקרוב לוודאי יצביעו בעדם או שנוטים להצביע בעדם). הרפובליקאים נכנסים לבחירות עם 196 אזורי בחירה. ב-36 אזורי בחירה נוספים אין יתרון סטטיסטי לשום מפלגה. הכל פתוח והרשות נתונה. כדי לזכות במינימום הנדרש לרוב (כאמור - 218), יצטרכו הדמוקרטים לזכות ב-15 מתוך 36 אזורים אלה. הרפובליקאים - ב-22, משוכה הרבה יותר גבוהה.

מקצועני בחירות בשתי המפלגות אמרו ל"וול סטריט ג'רנל" בסוף השבוע, כי סיכויי המועמדים הדמוקרטים השתפרו בשבוע שחלף בעקבות הטבח בבית-הכנסת עץ חיים בפיטסברג, פנסילווניה, שבו נרצחו 11 יהודים, ומשלוח מטעני נפץ לאישים דמוקרטים ואחרים. בשני המקרים, החשודים נמנים עם שולי הימין הקיצוני - אחד הושפע מהרטוריקה המתהלמת של טראמפ נגד מהגרים, והאחר אוהד מושבע של הנשיא.

טראמפ עצמו התייחס לקשר בין מעשי הטרור לבין הבחירות, אם כי, כמובן, מזווית שרק הוא יכול לשרטט: "שני מניאקים בלמו את התנופה שלנו, תנופה אדירה שלא תיאמן, מפני שבמשך שבעה ימים אף אחד לא דיבר על הבחירות".

גם לא אחת מהתחזיות האלה - אף לא הוורודות שבהן - מאששת הערכות שהדמוקרטים ירכבו על "גל כחול" שיציף את שני בתי הקונגרס. הערכות האלה עשו כותרות לפני כמה חודשים, אבל הן התפוגגו מאז, במידה רבה בגלל השימועים בסנט על אישור מינויו של ברט קאוואנו לבית-המשפט העליון. הפגנות התמיכה של מחוקקים דמוקרטים באשה שהאשימה את קאוואנו בתקיפה מינית (וממילא התקפותיהם על המועמד עצמו) שיחקו דווקא לידי הרפובליקאים. הם הצליחו להפוך את קאוואנו לסמל של הגבר הלבן שנעשה מטרה לרדיפות של נשים נטולות רסן בחסות תנועת ME TOO הליברלית. תקוות הדמוקרטים להשתלט גם על הסנט - נמוגו מאז.

ועם זאת, כל התחזיות העכשוויות מצביעות לכיוון אחד - בית-הנבחרים יעבור כנראה לידי הדמוקרטים בבחירות. זה יהיה הישג גדול, אם אכן הוא ימומש. הוא ישלול מטראמפ - ומהרפובליקאים - את היכולת להעביר כל חוק שעולה על דעתם (ולמען האמת, הוא עלול להביא לשיתוק מוחלט של הקונגרס). יתר על כן, בית-הנבחרים בשליטת הדמוקרטים ייהפך לאינקוויזיציה של הנשיא וממשלו. לבית-הנבחרים יש סמכות ליזום חקירות נגד כל גוף ממשלי, לרבות הבית הלבן והנשיא עצמו. פתיחת הליכי אימפיצ'מנט נגד טראמפ תהיה אופציה ממשית של בית-נבחרים דמוקרטי. והבית ישמש פורום לקליטת הדו"ח העתידי של רוברט מולר, התובע המיוחד שחוקר את קשרי מטה הבחירות של טראמפ עם רוסיה. "דמוקרטים בבית-הנבחרים יכניסו את הבית הלבן לעמדת מגננה במשך 24 החודשים הבאים", ציין"וול סטריט ג'רנל".

אז סיבה לחגיגה דמוקרטית, לא? ובכן, לא כל כך. תחושת אי-ודאות מכרסמת בלב עשרות מיליוני אמריקאים, דמוקרטים ואחרים, אולי כמחצית מהאוכלוסייה, ששואפים לבלום את מימוש האג'נדה של טראמפ ואת האיש עצמו. אצל רבים מהם זה אישי. כולם נכוו מלהבת הביטחון המופרז שהניבו סקרי דעת הקהל ב-2016.

יש פחד מוחשי שאם, למרות הכל, יישאר בית-הנבחרים בשליטת הרפובליקאים, תיסלל הדרך לטראמפיזציה מוחלטת של אמריקה. טראמפ יראה בתבוסה דמוקרטית לגיטימציה להתנהלותו עד עתה ולהקצנת הקמפיין שלו נגד העיתונות "אויבת העם" ונגד מתנגדיו בכלל. הרפובליקאים יראו בכך מנדט למאמץ סופי להגשמת החלום הרפובליקאי הרטוב של קיפול רשת הביטחון החברתי - קיצוץ בביטוח הלאומי, אולי הפרטתו, במדיקייר (ביטוח בריאות לגימלאים), ובמדיקאייד (ביטוח רפואי לילדים ולשכבות החלשות בחברה). אין ספק שמשרד החינוך יסומן כמטרה לחיסול.

הנה ברברה סטרייסנד בראיון ב-USA Today בסוף השבוע: "אני שוכבת ערה בלילה וחושבת על הזוועות של טראמפ... חשבתי: האם אהגר לקנדה (אם בית-הנבחרים יישאר בידי הרפובליקאים)? אני לא יודעת. אני פשוט מתעצבת מכל מה שקורה לארץ שלי..."

ולמען האמת, גם אם השתלטות הדמוקרטים על בית-הנבחרים כמעט בטוחה, היא עדיין לא כסף בבנק, וזו תמיהה גדולה כי כוכב הדרמה הזו הוא הנשיא עצמו. טראמפ לא תמיד אומר את האמת (הוא צבר למעלה מ-6000 שקרים מאז שנכנס לבית הלבן, על פי מניין של "וושינגטון פוסט"), אבל הכרזה אחת שלו דווקא משקפת את המציאות: הבחירות האלה הן משאל עם עליו ועל ביצועיו, למרות ששמו אינו מופיע בטפסי הבחירות.

והשאלה היא, איך זה שרק כ-60% מהאמריקאים מסתייגים מהנשיא הזה, שהודה (בקלטת) בביצוע תקיפות מיניות, שמשייף ללא הרף את האמון הציבורי במוסדות לאכיפת החוק ובסוכנויות המודיעין, שמסרב לחשוף את דיווחיו לרשויות המס, ושמנסה ללא הרף להכשיל את החקירה הפדרלית נגד מטה הבחירות שלו? מדוע באמת לא מתממש "הגל הכחול" שנועד לטהר את וושינגטון מנגע השחיתות של הממשל הנוכחי? אמת, הכלכלה משגשגת, שיעור האבטלה ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז סוף שנות ה-60 וקצב עליית השכר תפס תאוצה. אבל זו חזות הכל? בעל הטור ברט סטיוונס, שמרן עם קבלות, קלע אתמול למטרה: "התמ"ג הכלכלי שלנו עולה כפורח, אבל התמ"ג המוסרי שלנו נמצא במיתון".

"האיום האמיתי שגלום בממשל טראמפ אינו קטסטרופה כלכלית או פוליטית", הוא כותב ב"ניו-יורק טיימס": "האיום הוא כרסום מוסרי ומוסדי, השחתת השיח הציבורי ופרימת העבותות החברתיים". והוא תמה: "איך זה שהדמוקרטים לא לוקחים את הבחירות בהליכה"?

אחת מהמוזרויות של מסע הבחירות הזה היא העובדה שטראמפ מתעלם כמעט כליל מהחדשות הטובות שהניב ממשלו. הוא היה יכול לבנות את הקמפיין שלו על איתנות המשק, שחיקת האבטלה, הבסת דאעש, ריסון, ולו גם זמני, של המשבר עם קוריאה הצפונית - אבל לא. הנשיא מקדיש את רוב נאומיו בעצרות שלו לשיסוי ההמונים בכמה אלפי חלכאים שמנסים להגיע מאי שם במקסיקו לגבול עם ארה"ב ולבקש מקלט בה. הוא טוען של"שיירת המהגרים" הזו הסתננו "גורמים מזרח-תיכוניים" (הוא לא הציג שום הוכחה ועיתונאים שמסקרים את הנדכאים לא מצאו כאלה). הוא טוען, שהגברים בשיירה הם חברי כנופיית פשע. (שוב, בלי הוכחות). גורמים ימניים מופיעים בפוקס ניוז וטוענים שהחלכאים מדרום לגבול נושאים מחלות. טראמפ שלח אלפי חיילים לגבול (בערך בהיקף הכוח האמריקאי באפגניסטאן) ומאיים לירות על מבקשי המקלט העתידיים.

מה הסיבה להתנהלות הזו? טראמפ מעדיף למכור פחד, להשליט פחד, להניע אנשים באמצעות פחד. כך הוא עובד. או, לפי סטיוונס: "פחד הוא המנה העיקרית בתפריט הרפובליקאי. חדשות טובות הן רק תוספות".

התעלומה היא מה מניע את טראמפ לנהוג כפי שהוא נוהג, שואל סטיוונס. האם מדובר באיזו פינה אפלה של נכלוליותו, או אולי בפגמים באופיו? מותחי הביקורת על טראמפ הם אנשים משכילים בדרך כלל ולכן הם נוטים לחשוב שהחכמה היחידה שראוי להתהדר בה היא חכמה מהסוג שיש להם, שמאופיינת בכשרי הבעה עילאיים ובמאגרי ידע עמוקים. וכך, המבקרים המשכילים נוטים לראות בטראמפ גזען חסר סובלנות ונוכל. את תומכיו הם תופסים כמטומטמים. היה להם מזל בבחירות הקודמות. המזל הזה לא יחזור.

ייתכן שזה נכון, אומר בעל הטור. אבל ככל שנשיאות טראמפ מתקדמת, זה לא חכם כל כך לחשוב כך. יש יותר מסוג אחד של אינטיליגנציה ולטראמפ יש אינטיליגנציה אחרת. טראמפ הוא פרא. הוא תוקף מהר. הוא יודע באיזו נקודה בדיוק בעורק הוא יכול לנעוץ את ניבי הארס שלו.

הדמוקרטים לא מבינים זאת ולכן הם לא לוקחים את הבחירות האלה בהליכה. בכל זאת, יש יסוד להאמין שהם יקחו אותן, בסופו של דבר, ודיינו בכך.

עוד כתבות

אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

פיגוע ירי בבקעת הירדן: 3 פצועים, אחד במצב קשה

הפצועים בדרכם לבתי החולים; מצוד אחרי המחבלים ● בפעם השניה הבוקר, אזעקות בגליל המערבי ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ●  קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הכישלון הכפול של אלקטרה צריכה בתחום המזון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ישראל הדרי, שירה ספיר, גלית חתן

ההבטחה הכפולה התנפצה: המספרים מאחורי הכישלון של סבן אילבן וקרפור

עד לפני שנתיים אלקטרה צריכה נראתה כמו הבטחה גדולה בתחום קמעונאות המזון עם שתי השקות גדולות שעמדו לפתחה: סבן אילבן וקרפור ● אבל דוחות החברה חושפים: הרשתות הבינלאומיות צוברות הפסדים של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, וסבן אילבן אף עשויה להיסגר ● וגם: התיאבון שפגע באחים זלקינד

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות