משרד התקשורת לא מאשר להוט להיכנס כשותפה במיזם הסיבים

ל”גלובס” נודע כי משרד התקשורת הודיע להוט כי היא תורשה לרכוש שירותים ממיזם הסיבים האופטיים IBC, אך לא להצטרף לסלקום כשותפה בו • האם המהלך יקדם את התחרות בשוק?

משרד התקשורת יאפשר להוט לרכוש שירותים ממיזם IBC, אך הוא לא יסכים שהיא תהיה בעלים במיזם. בהחלטה זו המשרד מנסה לעזור להוט, כך שתוכל להיעזר במיזם, למכור באמצעותו שירותים ללקוחותיה ולהקל עליה במסגרת הצורך בהשקעה עצמאית בפריסת סיבים אופטיים.

השיקול העיקרי של משרד התקשורת בהחלטה זו הוא למנוע מצב שבו בזק היא החברה היחידה שפורשת סיבים אופטיים בפריסה אוניברסלית (בכל הארץ). במשרד מעריכים שהוט תתחרה בבזק וב-IBC ותפרוש סיבים בצורה עצמאית, אם תקבל הקלות רגולטוריות כאלו ואחרות. לכן המודל המועדף בעיני המשרד הוא כן לאפשר לה לקנות שירותים מ-IBC שיקטינו את ההשקעה עבורה, אבל לא לאפשר לה להיות שותפה מלאה.

החלטה זו עשויה להשפיע גם על סלקום. כפי שפורסם ב"גלובס", בינה לבין הוט התנהלו שיחות על רקע רצונה לצרף שותפים נוספים למיזם הסיבים שהיא עומדת להשלים את ההשתלטות עליו.

אחת השותפות הפוטנציאליות היא פרטנר, והחברות כבר מנהלות ביניהן משא ומתן לשם כך. סלקום כאמור לא מסתפקת בכך ורוצה לצרף עוד שותפים. בנוסף, בסלקום רוצים כבר עכשיו לסגור עם לקוחות שיהיו מחויבים לרכוש מהמיזם תשתיות - בנקודה זו נפגשים האינטרסים של סלקום והוט.

סלקום מעוניינת לראות את הוט חלק מהפרויקט בכל דרך אפשרית, ואילו הוט רוצה לשמור את כל האופציות פתוחות מבחינתה בשלב זה. מיזם הסיבים האופטיים IBC, הפועל על תשתיות חברת חשמל, מהווה מבחינת הוט אתגר קשה מצד אחד, אך גם הזדמנות מצד שני.

היתרון המרכזי של המיזם הוא חיסכון בפריסת הסיבים. המיזם מקבל הקלות נרחבות ממשרד התקשורת, ובשל העובדה שהוא נפרס על גבי תשתיות חברת חשמל, הוא יכול לייצר תחרות אפקטיבית מאוד לבזק. מנגד, המיזם יאיים גם על הוט כחברת תשתית מובילה, שכן אצלה סוגיית פריסת הסיבים הופכת להיות מאתגרת מיום ליום.

ככלל, כל ההערכות בשוק התקשורת מדברות על כך שהוט לא תצליח בכוחות עצמה להרים פרויקט סיבים עצמאי. היקף ההקלות שהחברה נדרשת להן כדי להתחיל בפרויקט כה מסובך - הוא עצום.
משרד התקשורת, מכל מיני סיבות, נוקט במדיניות של סלקטיביות רגולטורית כלפי הצרכים של כל חברה בנפרד. כעת הוא נדרש לייצר מציאות שתאפשר להוט פריסת סיבים, למרות שעל פי כל הסימנים היא תתקשה לעמוד בפרויקט כזה שמחייב מבחינתה בנייה של רשת תקשורת חדשה, על כל המשתמע מכך.

בינתיים במשרד משלימים בימים אלו מספר משימות לקידום פריסת הסיבים האופטיים. אחת המשימות היא השלמת כתיבת הרישיון החדש של IBC, שכולל ביטול של חובת הפריסה האוניברסלית והחלפתה בחובת פריסה של 40% בלבד. בנוסף, המשרד עוסק בגיבוש כללי האסדרה החדשים שיאפשרו לבזק להתקדם עם פרויקט הסיבים שלה.

לגבי בזק, סוגית פריסת הסיבים אצלה היא המשמעותית ביותר מבחינת משרד התקשורת, ואין לדעת מה יהיו התנאים שיקבע או ההקלות שתוכל החברה לקבל על מנת שתקדם את הפרויקט. כרגע נראה שהפערים בין הצדדים מאוד גדולים, ובבזק מנסים להסביר למשרד שללא שינויים רגולטוריים משמעותיים, שיצדיקו את ההשקעה שלה בפרויקט, היא לא תעשה כן.