פלוג נפרדת: המחלוקות עם הממשלה חיזקו את עצמאות בנק ישראל ולא פגעו בה

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג נאמה היום בכנס הפרידה שערך הבנק • פלוג אישרה כי בנק ישראל עומדת בפתחו של עדין העלאות ריבית • "אני מאמינה כי בתוך ההקשר הפוליטי הנוכחי, שבו המדיניות נוטה יותר מבעבר להתמקד בתועלות של הטווח הקצר, חיוני שמוסד עצמאי ובעל מוניטין יספק ניתוח מדיניות וייעוץ"

"היו לנו חיכוכים עם הממשלה בעבר וכנראה יהיו לנו גם בעתיד ועלינו להיות מסוגלים לעמוד בהם", כך אמרה נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בנאום הסיכום לכהונתה בכנס הפרידה שערך היום (א') הבנק.

פלוג אישרה כי בנק ישראל עומד בפתחו של עידן העלאות ריבית אך הקדישה את עיקר נאומה למחלוקת סביב תפקוד הבנק כיועץ לממשלה בנושא המדיניות הכלכלית. פלוג אמרה בהקשר זה כי למרות הטיעון שהייעוץ הכלכלי מתפרש כביטוי להשקפת עולם בנושאים חברתיים ופוליטיים ועלול לפיכך לגרור את הבנק לעימותים עם הפוליטיקאים שיפגעו בעצמאותו - על הבנק להמשיך בכך משום שזהו תפקידו וכך מכתיבים לו מציאות החיים וציפיות הציבור.

"בחלק מהמצבים עלינו לספק את המלצות המדיניות בשקט, מאחורי דלתיים סגורות ואנחנו בהחלט עושים את זה ובשאלות המדיניות המרכזיות עלינו לתרום גם לדיון ציבורי מושכל יותר. אני מאמינה כי בתוך ההקשר הפוליטי הנוכחי, שבו המדיניות נוטה יותר מבעבר להתמקד בתועלות של הטווח הקצר ולהתעלם לעתים מסיכונים ועלויות לטווח הארוך, חיוני שמוסד עצמאי ובעל מוניטין יספק ניתוח מדיניות וייעוץ ויסייע בהסברת הסוגיות לציבור. אני סבורה שההחלטה להותיר את הייעוץ הכלכלי לממשלה שירתה היטב את המשק ואת המדינה".

פלוג החלה את נאומה בהומור, לאחר שהדוברים שלפניה הנגידים לשעבר סטנלי פישר ויעקב פרנקל התלוננו שנהגי המוניות מבלבלים בינם אמרה כי "בעוד שבוע אעזוב את התפקיד ולא יהיו לי יותר רכב ונהג ואתחיל להשתמש במוניות, ואני תוהה אם יבלבלו אותי עם הנגידים הקודמים".

את החלק העיקרי של נאומה הקדישה פלוג לוויכוח סביב השאלה האם בנק ישראל צריך לשמש כיועץ של הממשלה למדיניות כלכלית. "באופן טבעי עולה השאלה אז למה בבנק ישראל והאם היועץ הכלכלי לממשלה צריך להיות נגיד הבנק המרכזי וכאמור זה לא המודל השכיח". פלוג ציינה כי בעת הדיונים על חוק בנק ישראל החדש "פישר סבר בתחילת הדרך שתפקידו כיועץ כלכלי מעמיד את הבנק המרכזי במתח מתמיד עם הממשלה ועלול לערער את העצמאות של הבנק המרכזי בכל הקשור לתחומי הליבה של האחריות שלו". לעומת זאת העידה פלוג על עצמה כי חשבה - וכי היא עדיין חושבת - שנכון להשאיר את תפקיד היועץ הכלכלי.

פלוג סיפרה על אחד ממפגשיה הדו-חודשיים עם פישר שנערך בבזל בעקבות עימות סוער שהיה לה בממשלה: "אמרתי לסטן שעכשיו אני מבינה יותר טוב את ההשקפה הראשונית שלו בדבר הבעייתיות שבהבאת תפקיד היועץ הכלכלי. סטן הפתיע אותי ואמר שהוא משוכנע עוד יותר בחשיבות התפקיד". גם ועדת ייעוץ מרכזית שבדקה את הנושא הגיעה למסקנה כי יש "צורך קריטי" בתפקיד "בהיעדר שינויים במוסדות אחרים בישראל".

פלוג אמרה כי היא "מכירה את הטיעון שלפיו חלק מהסוגיות וההמלצות מייצגות העדפות חברתיות או פוליטיות ולא שיקולים כלכליים טהורים שנוגעים למיקסום התועלת הכלכלית - אני לא בטוחה שיש דבר כזה כלכלי טהור - ולכן נכון להשאיר אותם לנבחרי הציבור ופוליטיקאים כדי לא לערער את העצמאות והאחריות של הבנקים המרכזיים. אלה טיעונים לגיטימיים ותקופת הכהונה שלי הוכיחה שהשמעה של עמדות מבוססות היטב בנושאים רגישים או כאלה שנתונים בוויכוח ציבורי אכן מעלה את רמת החיכוך מול הממשלה, ואולם כשאנחנו חושבים על תכנון מוסדות אנחנו לא יכולים לחשוב בצורה מופשטת ולהתחיל מנקודת האפס". פלוג טענה שלבנק יש את היכולת המחקרית לגבש המלצות מדיניות מקצועיות שיחזקו את אמינות הבנק ויחזקו את התמיכה הציבורית בעצמאות הבנק המרכזי. פלוג ציינה כי המתח בינה לבין הממשלה גבר דווקא בנושאים שנמצאים בליבת העשייה של הבנק למשל בתחום הכנסת התחרות למערכת הפיננסית. "המתח בנינו נבע בגלל שהתעקשנו להבטיח שהרפורמה לא תערער את היציבות במערכת הפיננסית שלפעמים נתפסת כמובנת מאליה".

באשר למדיניות המוניטרית שהובילה, אמרה פלוג כי המדיניות המוניטרית נתפסה אולי כמשעממת לצופים מהחוץ אבל הייתה למעשה "מסע מרתק למעורבים בעשיית המדיניות המוניטרית". היא הזכירה כי מהלך הורדת הריבית זיכה אותה בתואר "הנגידה המפתיעה בעולם" והוסיפה כי היא חושבת "שהיום זה לא היה קורה". פלוג אישרה כי הבנק נערך להשתמש בכלים של הקלה כמותית אך החליט לבסוף שלא להשתמש בהם מתוך הבנה שהאינפלציה הנמוכה בישראל אינה נובעת מחולשה בפעילות הכלכלית.

"לאחר ארבע שנים שבהן הותרנו את הריבית ברמה של 0.1% מסתמן שאנחנו מתקרבים לעידן של נורמליזציה הדרגתית. אני יכולה לדמיין את הוויכוחים שיהיו בוועדה המוניטרית לגבי התוואי והקצב של התהליך הזה", אמרה והוסיפה בנימה אישית כי היא רוצה להודות למארגנים ואף ציינה את כל העובדים שעסקו בכך בבנק בשמותיהם. "תודה אחרונה לכולכם על המלים החמות ואני מתרגשת ואני מרגישה כבוד גדול להיות פה במעמד הזה", סיימה פלוג בקול חנוק מהתרגשות.