פרשת הברחת היהלומים: מעצר שלושת החשודים הנוספים הוארך עד 11.11

(עדכון) - השלושה, שנעצרו הבוקר, הם עובדים של חברת LLD הנמצאת במרכז הפרשה; שמותיהם אסורים בינתיים לפרסום • שלשום נעצרו 6 חשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם בנו של איש העסקים לב לבייב וקרוב משפחה נוסף שלו, ומעצרם הוארך ב-7 ימים

שלושת העצורים בבית המשפט בראשון-לציון / צילום: איל יצהר
שלושת העצורים בבית המשפט בראשון-לציון / צילום: איל יצהר

שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, הורה הערב (ד') להאריך עד יום ראשון (11 בנובמבר) את מעצרם של 3 החשודים הנוספים בפרשת הברחת היהלומים שנעצרו הבוקר. זאת, חרף בקשת המשטרה להאריך את מעצרם ב-6 ימים. שמם של השלושה עדיין אסור לפרסום. שלשום (ב') החליט בית המשפט להאריך את מעצרם של 6 החשודים שנעצרו בפרשה עד יום ראשון גם כן.

כל שלושת החשודים שנעצרו היום הם עובדי מחלקת הגלם של חברת LLD שבבעלותו של לב לבייב, שנמצאת במרכז הפרשה. אחד מהם עבד בחברה בתור מנקד יהלומים עד שנת 2016, בעוד חשוד אחר סיים את תפקידו בחברה בשנת 2010. חשוד נוסף מועסק בחברה בתפקיד של מנקד יהלומים, מעריך יהלומי גלם ונוהג לטוס ליעדים רבים במסגרת תפקידו.

המשטרה מייחסת לכל החשודים בפרשה עבירות של הברחת יהלומים, הלבנת הון, עבירות לפי פקודת המכס, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, הוצאת חשבוניות פיקטיביות, השמטת הכנסות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות נוספות. לטענת המשטרה, היקף העבירות מגיע לכ-300 מיליון שקל.

גם איש העסקים לב לבייב נדרש לחקירה עקב חשדות למעורבות בהברחת היהלומים, ואולם לבייב מתגורר בימים אלה במוסקבה שברוסיה וככל הנראה אינו מתכוון להתייצב בישראל לצורך חקירתו. אתמול (ג') פרסמנו כי גורם הבקיא בחקירה מסר ל"גלובס" כי נכון להיום אין בקשת הסגרה נגד לב לבייב עצמו, אך כי קיימת כוונה ברשויות אכיפת החוק לנסות ולקדם חקירה משותפת עם הרשויות ברוסיה, שכן גם שם, לפי החשד, נעברו עבירות על-ידי לבייב.

"נעצר כי קרוב ללב לבייב"

בפתח הדיון בהארכת המעצר של השלושה הגיש לבית המשפט פקד גל צ'סנר, נציג המשטרה, דוח סודי מעודכן עם מידע שלא עמד בפני בית המשפט בדיון הארכת המעצר של 6 העצורים הראשונים בפרשה.

בתשובה לשאלתו של עו"ד עודד סבוראי, בא-כוחו של אחד מהחשודים שהובאו היום להארכת מעצר, השיב נציג המשטרה כי חשדה של המשטרה בדבר מעורבותו של החשוד המיוצג על-ידו התעורר כבר בחודש אפריל 2018. עו"ד סבוראי גילה כי נציגי היחידה החוקרת התקשרו לחשוד המיוצג על-ידו יום לאחר שנעצרו 6 החשודים הראשונים בפרשה וביקשו ממנו להתייצב למחרת היום במשרדי להב 433, אך לאחר מכן ביטלו את זימונו. במצב דברים זה, טען עו"ד סבוראי, אין כל חשד לשיבוש הליכי חקירה מצידו של החשוד. בתגובה, אמר נציג המשטרה כי חשוד זה נמצא בקשר רציף עם עובדי החברה ומכיר אותם היטב, ומכאן הצורך להותירו במעצר.

בהמשך סיפר נציג המשטרה כי בביתו של חשוד אחר נמצאו בעת ביצוע המעצר סכומים גבוהים מאוד של כסף מזומן. לדברי נציג המשטרה, "מדובר בלא מעט מזומנים ביחס לשכיר: 42 אלף דולר, 11 מטבעות זהב, 13,250 שקל, 6010 אירו ו-185 לירות סטרלינג". 

כשנשאל נציג המשטרה לגבי תפקידו בחברת LLD של אותו חשוד, הוא השיב כי החשוד הוא "מעריך יהלומי גלם, טס במסגרת תפקידו ליעדים רבים ומקורב מאוד ללב לבייב". בתגובה אמרה עו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת חשוד זה, כי "ברור שזו תכלית מעצרו - קרבתו ללב לבייב".

עוד טענה עו"ד רוזן-עזור כי החקירה שעבר מי שמיוצג על-ידה הייתה לו קשה. לטענתה, חוקריו לא אפשרו לו לשתות והרימו עליו את הקול. עוד היא ציינה כי במהלך חקירתו הוא ביקש להתייעץ עם עורכת דין ממשרדה, אך חוקרי המשטרה לא אפשרו לו זאת. בתגובה אמר נציג המשטרה: "לא מקובל להפסיק חקירה בשביל התייעצות. לא מקובל להתקשר לעורך דין באמצע החקירה כדי להתייעץ, לאחר שבבוקר הוא כבר ערך התייעצות עם עורכת דין ממשרדך". 

עו"ד יחיאל וינרוט, המייצג את החשוד השלישי בפרשה, ציין כי הלקוח המיוצג על-ידו כלל לא עובד בחברת LLD מאז שנת 2010, ולכן אין לייחס לו את החשדות שמעלה המשטרה. השופט אבנון ציין ביחס לחשוד זה כי "יש משהו קונקרטי שעכשיו אי-אפשר לפרט עליו, שמשמעותו היא שהלקוח שלך קושר עצמו למעשים המיוחסים. אני כבר קבעתי שכל אחד מעורב באופן אחר, חלק יותר וחלק פחות, אבל אני כבר אומר לך שיש חשד סביר שקושר את הלקוח שלך לביצוע עבירות פליליות".

בתשובה לשאלת עו"ד וינרוט, אישר נציג המשטרה כי החשוד המיוצג על-ידו אינו אינו נחשב ל"חשוד בכיר" בפרשה.

"חשודים נמוכים יותר בהיררכיה העבריינית"

כאמור, מעצר שלושת החשודים הוארך עד יום ראשון הקרוב. בהחלטתו ציין השופט אבנון: "מדובר בגל שני של מעצרים אשר החלו לפני מספר ימים... צודקים באי-כוח החשודים בטענתם כי משעה שחשודים אחרים נעצרו בפרשה, יש בכך להשפיע לקולא על עוצמתה של עילת השיבוש. עוד צודקים באי-כוח החשודים בטענתם כי היחידה החוקרת ראתה את החשודים כאן, לכאורה, במעמד נמוך יותר בהיררכיה העבריינית. מנגד, חומרי החקירה שהוצגו בפניי מבססים חשד סביר הקושר כל אחד ואחד מהחשודים לעבירות המיוחסות לו, כל אחד לפי חלקו". 

בהמשך החלטתו ציין השופט אבנון: "הגעתי למסקנה כי מתקיימת עילה מסוג חשש לשיבוש, ודאי במידה המצדיקה בשלב זה הארכת מעצרם של החשודים כולם. נתתי דעתי לטענות באי-כוח החשודים, לכך שמדובר בבוגרים, שכירים, נעדרי הרשעות קרובות, וכי איש מהם לא טעם עד כה את טעמו המר של בית המעצר. אין ספק כי הסיטואציה בה נמצאים החשודים איננה פשוטה עבורם ועבור בני משפחותיהם. בצד זאת, מצאתי כי לא ניתן בשלב זה לאפשר שחרורם". 

בתום הדיון מסר עו"ד סבוראי את הדברים הבאים: "יש רושם שהמילה 'פרשה' הופכת כל חשוד למי שעלול לשבש הליכים ומהלכת אימים על כולם. הבוקר נעצר הלקוח שלי, שהוא אדם שכבר לא עובד בחברה של לב לבייב מזה כשנתיים. הוא נמצא בתחתית שרשרת העבודה, איש טכני לחלוטין, ולכן לא ברור הקשר שלו לעבירות הנטענות. בית המשפט הורה שהוא יישאר במעצר בשל החשש לשיבוש הליכי חקירה. זה חשש שנראה לנו ערטילאי, ולא ראוי לעצור מישהו לכל-כך הרבה ימים רק בגלל חשש ערטילאי. אנחנו מקווים שהימים הקרובים ינוצלו על-ידי המשטרה כראוי, כדי שאפשר יהיה לשחרר אותם הביתה בקרוב".

מעו"ד יחיאל וינרוט נמסר: "מדובר באדם שעזב את החברה לפני לפחות 8 שנים ולא היה בקשר מאז עם איש מהעובדים. המשטרה הודתה כי נאין שום חשש קונקרטי לשיבוש, אלא רק חשש כללי שרובץ על כל חשוד שמיוחסות לו עבירות כלכליות. התפקיד שלו היה זוטר בחברה. אנחנו מאמינים שביום ראשון החשוד ישתחרר, ואנחנו סמוכים ובטוחים שאין נגדו עילות שמצדיקות את המשך מעצרו". 

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.