גוגל גדלה: מתכוונת לשכור בניו יורק משרדים ל-12 אלף עובדים חדשים

מדובר בשלושה אזורים שונים בניו יורק, המסמלים מגמה של יציאת ענקית הטכנולוגיה מעמק הסיליקון • גם אמזון מחפשת מקום עבור 25 אלף עובדים חדשים

משרדי גוגל במנהטן / צילום: shutterstock
משרדי גוגל במנהטן / צילום: shutterstock

גוגל מתכוונת להרחיב את נכסי הנדל"ן שלה בעיר ניו יורק כדי ליצור את המרחב הדרוש להעסקת 12 אלף עובדים חדשים, לדברי מקורות יודעי דבר. התוכנית, שלא נחשפה עד כה, תעניק לענקית החיפושים המקוונים שטחי משרד עבור קרוב ל-20 אלף עובדים - כולל העובדים הקיימים - בניו יורק. מספר עובדים זה מתחרה ב-25 אלף העובדים שצפויה אמזון להעסיק אם תושלם תוכניתה להקמת משרד חדש בעיר.

גוגל תחתום בקרוב על עסקה לרכישת או חכירת בניין משרדים בן יותר מ-120 אלף מ"ר בסנט ג'ונס טרמינל שבווסט וילג', לדברי מקורות שמעורים בדיונים. הבניין, שבנייתו תושלם ב-2022, יעניק לגוגל שטח משרדי עבור יותר מ-8,500 עובדים, על בסיס השטח הסטנדרטי בתעשייה של כ-14 מ"ר (150 רגל רבוע) לכל עובד.

בנוסף לכך תרחיב גוגל את הנכס הקיים שלה בצ'לסי מרקט בקרוב ל-28 אלף מ"ר, לדברי מקורות שתודרכו על תוכניות אלה. בנוסף לתוכניות שכבר הוכרזו לשטח משרדי בן קרוב ל-14 אלף מ"ר ב-Pier 57, יהיה לגוגל מספיק שטח ליותר מ-3,500 עובדים נוספים.

אחת מדוברות גוגל סירבה להגיב בסוגיית מו"מ כלשהו לגבי הנכס בסנט ג'ונס טרמינל. הדוברת אמרה שגוגל תרחיב את Pier 57 באופן שיכלול מרחב קהילתי, גן חורף ורציף עגינה למוניות מים שיהיו פתוחים לציבור. במארס הכריזה החברה כי רכשה את צ'לסי מרקט במנהטן תמורת 2.4 מיליארד דולר, אך הסכימה להקצות בבניין שטחים להחכרה עבור דיירים שפועלים בתחומי המזון והקמעונות. הבעלים של סנט ג'ונס טרמינל, אוקספורד פרופרטיס גרופ, סירבה להגיב.

הענקיות ממשיכות לצאת מעמק הסיליקון

ההרחבה היא הסימן האחרון לפשיטתן המזורזת של ענקיות הטכנולוגיה על ערים ששוכנות מחוץ למרכזים המסורתיים של התעשייה בחוף המערבי. אמזון, גוגל, אפל וחברות אחרות עושות מאמצים קדחתניים לבנות משרדים מחוץ לסיאטל ולעמק הסיליקון, במקומות שבהם זולים יותר הנדל"ן והעובדים המיומנים, ושבהם מגלים לעתים אנשי העירייה נכונות לסגור עסקאות שיביאו לעיר מעסיקה מובילה עם פוטנציאל צמיחה גדול. ב-12 החודשים האחרונים מחפשת אמזון מקום להקמת המטה השני שלה, ומאות ערים בצפון אמריקה מתחרות זו בזו במאבק מתוקשר על עסקה שתניב להן בעשרים השנים הבאות 50 אלף משרות חדשות והשקעות של יותר מ-5 מיליארד דולר.

ביום שני דיווח וול סטריט ג'ורנל על תוכניותיה של אמזון לפצל את המטה השני שלה באופן שווה בין שתי ערים, במקום לבחור בעיר אחת בלבד, במהלך שיקצץ במחצית את מספר המשרות החדשות בכל עיר. ניו יורק היא אחת המתמודדות הסופיות שאותה שוקלת אמזון, יחד עם דלאס וקריסטל סיטי בצפון וירג'יניה. אמזון מנהלת מו"מ להקמת אתר חדש בלונג איילנד סיטי, קווינס, לדברי מקורות יודעי דבר, אך עדיין לא הגיעה להחלטה סופית.

גוגל, לעומת זאת, מרחיבה בעקביות, אך בשקט יחסי, את אתריה המרוחקים בחוף המזרחי. החברה, שפתחה את משרדה הראשון בניו יורק בשנת 2000, עברה ב-2006 לבניין הענק במס' 111 בשדרה השמינית. נכס זה, שאותו רכשה גוגל ב-2010 תמורת 1.9 מיליארד דולר, ממשיך להיות משרדה העיקרי בעיר, אם במקביל היא חטפה גם בנייני משרדים סמוכים בצדו השני של הרחוב בצ'לסי מרקט, וכן בשדרה העשירית וב-Pier 57 - קו ישר מערבה מהשדרה השמינית לנהר ההדסון. כעת מעסיקה החברה קצת יותר מ-7,000 עובדים בניו יורק, שמהווים כ-8% ממצבת כוח האדם העולמית שלה.

מבול של משרות חדשות

ניו יורק עשויה להפוך לשדה הקרב הבא ביריבות הנדל"נית בין אמזון וגוגל, במקביל לתחרות הגוברת בין השתיים, ששואפות להיות הכתובת הראשונה שאליה פונים הצרכנים בחיפושיהם המקוונים לרכישת מוצרי צריכה.

המבול הפוטנציאלי של משרות טכנולוגיות חדשות בניו יורק הוא מתנת שמיים למאמציהם של אנשי העירייה להפוך את העיר למרכז של כלכלת טכנולוגיה משגשגת. ראש העיר הקודם, מייקל בלומברג, דגל בפיתוח תעשיית הטכנולוגיה המקומית, כולל קמפוס Cornell Tech בן 2 מיליארד הדולר ברוזוולט איילנד, שנפתח אשתקד.

פוליטיקאים אחרים הציעו הטבות מס וסובסידיות במטרה לעודד חברות טכנולוגיה בניו יורק. מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, אמר השבוע כי גיבש חבילת תמריצים שקשה לעמוד בפניהם כדי לפתות את אמזון. במקביל הציעו ניוארק וניו ג'רזי תמריצים בשווי כולל של 7 מיליארד דולר כדי לזכות במטה השני של ענקית הקניות המקוונות. גוגל אמרה כי לא ביקשה סובסידיות או הטבות מס עבור אף אחד מנכסיה בניו יורק.

באתר האינטרנט של גוגל מופיעות יותר מ-240 משרות בניו יורק, כולל משרות בפרסום, מכירות, עיצוב והנדסה. אמזון מציעה יותר מ-600 משרות במדינת ניו יורק - החל מעובדי מחסן במרכזי ביצוע ההזמנות הסמוכים שלה בניו ג'רזי, וכלה במדעני מחקר ומגייסי כוח אדם בעיר ניו יורק.

לגוגל יש מספיק שטח לצמיחה ב-436,644 המ"ר של סך שטחי המשרד שלה בעיר ניו יורק, שחלקם תפוס בידי חברות אחרות באמצעות חוזי החכרה ארוכי טווח. כשפוקעים חוזים אלה, נכנסת גוגל לשטחים שמתפנים. לא ברור כמה שטחים בדיוק מוחכרים עדיין לחברות אחרות, אבל יש מספיק מטרים רבועים לאלפים רבים של עובדים נוספים, לדברי מקורות יודעי דבר.