תיק 3000 הביא את השחיתות למקום חדש: ביטחון המדינה

אנו כבר למודי שחיתות: ראש ממשלה ישב בכלא, שר אוצר לשעבר ישב בכלא, שר פנים לשעבר ובהווה ישב בכלא, ועוד ועוד; אבל בכל המקרים הללו השחיתות לא נגעה בציפור הנפש שלנו - בסוגיות הנוגעות לביטחון המדינה • וגם: המסקנה מהמלצות המשטרה בתיק 3000 - נתניהו לבצע בדק-בית באשר לאנשים שבהם הוא מקיף את עצמו • פרשנות

אבריאל בר-יוסף, מהחשודים בתיק 3000 / צילום: מוטי קמחי-ynet
אבריאל בר-יוסף, מהחשודים בתיק 3000 / צילום: מוטי קמחי-ynet

למרות שפרטי חקירת פרשת הצוללות (תיק 3000) היו מוכרים, קריאת סיכומי המשטרה את החקירה היא משימה לא נעימה במיוחד. גם אם רק 50% מהמלצות המשטרה יאומצו על-ידי הפרקליטות ויבשילו לכתבי אישום נגד המעורבים המרכזיים, מדובר בפרשה חמורה שלא ראינו דומה לה במקומותינו.

נכון, אנחנו כבר למודי שחיתות, וקשה להפתיע אותנו לרעה. בשנים האחרונות נחקרו והורשעו בעבירות על טוהר המידות אישי ציבור רבים ובכירים. ראש ממשלה ישב בכלא, שר אוצר לשעבר ישב בכלא, שר פנים לשעבר ובהווה ישב בכלא - ועוד ועוד. אבל בכל המקרים הללו השחיתות, מגעילה ומעוררת סלידה ככול שהייתה, לא נגעה בציפור הנפש שלנו - בסוגיות שנוגעות בקשר לביטחון המדינה. 

הכסף עניין אותם הרבה יותר

והנה, לפי החשד, באו דוד שמרון, אליעזר צ'ייני מרום, אבריאל בר-יוסף, אליעזר (מודי) זנדברג, שי ברוש, מיקי גנור ודוד שרן, והביאו את השחיתות הציבורית למקום חדש. הצוללות וכלי השיט שרכשה מדינת ישראל נועדו להגן על הביטחון של כל אחד מאיתנו, אבל לפי החשד, את חלק מהמעורבים בהליכי הרכישה שלהן עניין הרבה יותר חשבון הבנק שלהם מאשר האינטרסים של המדינה. רכש הצוללות או כלי השיט עצמו לא היה מושחת, וגם זו נחמה. אבל לפי החשד, הם יצרו לכאורה רשת מסועפת שנועדה לנצל את רכש כלי השיט כדי לקדם "על הדרך" אינטרסים עסקיים שלהם.

למרות הקרבה הרבה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחלק מהחשודים המרכזיים בפרשת הצוללות, היום הוכח סופית כי המשטרה סבורה שנתניהו לא היה מעורב בשום דרך במסכת השוחד והשחיתות. דווקא בגלל החקירות האחרות שבהן נתניהו מעורב, ובגלל ששמו שורבב בפרשת הצוללות, חשוב להדגיש את זה. נתניהו יכול להמשיך להתמודד עם חקירותיו בשלושת "תיקי האלפים האחרים". 

נתניהו נדרש לבדק-בית

אבל גם ללא קשר לחקירות שבהן ראש הממשלה עצמו מסובך, ההמלצות בתיק 3000 צריכות להביא את נתניהו לבצע בדק-בית באשר לאנשים שהוא מקיף את עצמו בהם. גם את שר האנרגיה, יובל שטייניץ. עו"ד דוד שמרון, בן-דודו של נתניהו ויועצו לשעבר, הוא אחד האנשים שהיו הכי קרובים לראש הממשלה לאורך השנים. דוד שרן היה ראש המטה של שטייניץ כשזה היה שר האוצר ובהמשך ראש הסגל של נתניהו. אבריאל בר-יוסף היה מקורב אף הוא אליהם. היום התברר סופית כי משטרת ישראל סבורה כי שמרון ביצע עבירות של תיווך בשוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון; כי שרן ביצע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון, ועבירות על חוק מימון מפלגות; וכי בר-יוסף ביצע עבירות שוחד ונוספות.

לשמרון, שרן, בר-יוסף ושאר החשודים עומדת חזקת החפות, והם מכחישים את המיוחס להם. סנגוריהם טענו היום כי בחינה רצינית ועניינית של העובדות על-ידי הפרקליטות תביא לכך שבסופו של דבר הם לא יועמדו לדין פלילי. אולי. אבל במקרה שהפרקליטות תאמץ את מסקנות המשטרה, והם יועמדו לדין ויורשעו, אין ספק כי צפויים להם עונשים קשים. אם עד המדינה, מיקי גנור, נאלץ להחזיר 10 מיליון שקל למדינה ולרצות שנת מאסר, למרות שהרשויות תלויות בעדותו נגד שאר המעורבים - אז במקרה ששאר המעורבים יורשעו, הם ישלחו לשנות מאסר ארוכות.

לסיום - מעט אופטימיות: טוב היה להיווכח היום שהמשטרה החליטה לסגור את התיק נגד עו"ד יצחק מולכו, שגם הוא מקורב מאוד לנתניהו והיה שליחו המדיני. מולכו הוא משפטן ותיק ורב-זכויות שעשה רבות למען המדינה. בין היתר, הוא היה שותף במגעים לשחרור גלעד שליט ובמשא-ומתן המדינה עם הפלסטינים, כשעוד היה דבר כזה. עכשיו הוא יכול לחזור לשליחותו החשובה. אולי אפילו המגעים עם הפלסטינים יתעוררו לתחייה?

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הצוללות (תיק 3000) הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, וכל עוד לא הורשעו בדין, הם בחזקת חפים מפשע.