גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

115 (!) ק"מ לליטר: אז איך הגרסה החשמלית של יונדאי איוניק?

הגרסה החשמלית של יונדאי איוניק היא אחת המכוניות החשובות ביותר שנחתו בישראל בשנים האחרונות ● היא מרווחת, מציגה טווח נסיעה לא מלחיץ בין טעינות ומשחררת את הנהג ממחירי הנפט ● חבל רק שהיא מרגשת בערך כמו מוצרי צריכה חשמליים

 

 

מעטות המכוניות, שעוררו אצלנו מחלוקת פנימית כמו הגרסה החשמלית של יונדאי איוניק. מנקודת מבט אובייקטיבית ורציונלית, זו אחת המכוניות החשובות ביותר שנחתו כאן בעשור האחרון. זו לא חשמלית-פאר עתירת יחסי ציבור נוסח טסלה ושות', שמתוכננת עבור עשירי העולם. זו גם לא חשמלית מתחכמת נוסח בטר פלייס, שניסתה לכבול את הלקוחות לרשת טעינה מנוהלת, תחנות של החלפת סוללות ושאר כבלים.

איוניק אלקטריק היא מכונית חשמלית יעילה, עם טווח שימושי, טכנולוגיה "בגובה העיניים" ומחיר נגיש (יחסית). זו משפחתית מרווחת, שיכולה להתחבר לכל שקע חשמלי מצוי, לעשות את הדרך לעבודה וממנה ולסידורים בעלות אפסית, ולהיפרד לשלום - ולא להתראות - מהדלק היקר והמזהם בתחנות. בקיצור, בדיוק מה שהעולם צריך.

יונדאי איוניק חשמלית

עם זאת, מנקודת מבט סובייקטיבית ואמוציונלית, ובדומה לרוב החשמליות בהן נהגנו עד היום, המכונית הזו חפה מכל ריגוש. היא אמצעי תחבורה שקט, צפוי וליניארי שייקח אתכם מנקודה לנקודה תוך שהוא עצמו נעלם ברקע. ממש כמו המעלית בבניין המשרדים שלכם.

גם מעצבי יונדאי השלימו כנראה עם העובדה ונמנעו מלהעניק לחשמלית החדשה שלהם מראה עתידני ומנקר עיניים. היא נבדלת מהאחות ההיברידית בגריל קדמי "חסום", ערכת פנסי LED מתוחכמים מלפנים ומאחור, חישוקים שונים, כמה תגיות EV וזהו בערך. אמנם מכונית המבחן שלנו, הראשונה מסוגה בישראל, הגיעה מחו"ל עם סטיקרים מנקרי עיניים, אך ניתן להניח שבצבע תקני היא תיטמע חיש קל בין המוני הגרסאות ההיברידיות של המכונית.

תא הנוסעים משמר את העיצוב והיתרונות שהפכו את האיוניק לאחת המכוניות הנמכרות בישראל. בסיס גלגלים של 2.7 מ' מספק שפע של מרחב לרגליים מאחור, המושב אחורי יכול לאכלס שלושה ללא קושי, התא מרגיש אוורירי והתצפית לאחור טובה מהצפוי בזכות דלת אחורית עם שמשה מפוצלת.

שימוש בסוללת ליתיום פולימר קומפקטית אפשר למהנדסים להתקין את הסוללות מתחת לתא המטען ולמושב האחורי כמעט מבלי להקריב נפח בתא המטען, שתכולתו עומדת על 455 ליטר.

עמדת הפיקוד שונה מזו של הגרסה ההיברידית בכמה פרטים חשובים. לוח המחוונים, למשל, מבוסס על צג LCD רב תכליתי שמספק מידע ברור על מצב הסוללה וטווח הנסיעה. על עמוד ההגה מותקנים מתגים נוסח מתגי טיפטרוניק לשליטה בהילוכים, אולם כאן הם משמשים לתפעול מערכת מיחזור אנרגיה באמצעות בלימה. בולט בהיעדרו מוט ההילוכים, ובמקומו יש מתגי לחיצה נפרדים לנסיעה קדימה ולאחור והעברה למצב סרק ולמצב חניה.

ביחד עם מערכת המולטימדיה המצוינת של יונדאי, שמותקנת בישראל, מקבלים מערך בידור/מידע עשיר. רכב ההדגמה הגיע לארץ גם ברמת אבזור מפוארת שכוללת ריפוד עור, מושב חשמלי ועוד, אך ספק אם אלה ייכללו בדגם שיגיע ארצה ביבוא סדיר.

לחיצה על מתג ההנעה מעירה לחיים מנוע חשמלי עם הספק שווה ערך לכ-120 כ"ס. הוא משודך לסוללות ליתיום של 28 קילוואט, שאמורה לספק טווח רשמי של עד כ-280 קילומטר על פי מבחני WLTP העדכניים (בעתיד צפויה סוללה מוגדלת וטווח של כ-400 קילומטר). המילה "עד" היא חשובה כאן: כמו בכל רכב חשמלי, הטווח בפועל ובפוטנציה משתנה משמעותית בהתאם לאופי הנהיגה. בתנאים אופטימליים, עם נהג רגוע, היא תספק ללא קושי טווח קרוב לטווח הרשמי. אבל אם תפעילו את המזגן, למשל, תגלו, שהטווח החזוי (על ידי המחשב) צונח ב-20-30 קילומטר.

הטווח בין טעינות קשור במישרין גם לביצועים. יונדאי גאה בכך, שזו הגרסה הזריזה ביותר במשפחת האיוניק עם תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות בלבד, אבל הנתון הזה מתייחס לנסיעה במצב "ספורט" הנמרץ, שמגלח כמעט מחצית מטווח הנסיעה הריאלי. כנ"ל לגבי ניסיון להעפיל למהירות המרבית. רוב הזמן בחרנו במצב "אקו" והנחנו למחשב לנהל את העניינים, במחיר של תגובת דוושה עצלה יחסית ושיוט רגוע.

מי שסובל מחרדת טווח, אותה אבן נגף שיווקית שמרתיעה רבים ממכוניות חשמליות, ישמח לדעת שאת האיוניק ניתן לטעון בכמעט כל הדרכים, חלקן זמינות יותר וחלקן פחות: החל בטעינה באמצעות כבל מתאם ממוחשב (כלול ברכב) שמתחבר לכל שקע ביתי נפוץ וטוען את הסוללה במלואה בתוך 12 שעות, עבור דרך "קופסת קיר" תלת פאזית ועמדות טעינה ציבוריות (ארבע וחצי שעות), וכלה בעמדות טעינה מהירה, כמו אלה שמוקמות כיום בארץ, שדורשות 23 דקות בלבד לטעינה מלאה.

עוד בשורה היא שמערכת מיחזור האנרגיה הקינטית של האיוניק פועלת בצורה סופר-יעילה עם שלושה מצבי פעולה. אם מפעילים אותה בירידה ארוכה במצב האגרסיבי ביותר, היא מספקת גם בלימת מנוע מצוינת וגם מוסיפה עשרות אחוזים לטווח הנסיעה. אפשר להשתמש בה גם בנסיעה רגילה אך צריך להתרגל לנטיית המנוע לבלום את הרכב בכל הרמת רגל מהמצערת. מצוין לנסיעה בפקקים, פחות טוב על הכביש המהיר.

צבירת המהירות ליניארית, ללא זכר לבעיטות תאוצה, ולמרות משקל עצמי לא מבוטל של כ-1,400 קילו פלוס, אין בעיה לשמור על דחף סביר בעליות ארוכות. עקיפות נמרצות כבר דורשות שימוש במצב "ספורט". כל העסק פועל בשקט מופתי, גם במהירויות גבוהות, למעט קצת רעשי רוח וצמיגים וזמזום עמום ועתידני שבוקע מהמנוע וממערכת הקירור של הסוללה.

למרות המבנה ההנדסי השונה (מנוע קליל מלפנים, סוללה מסיבית מאחור), מהנדסי יונדאי הצליחו לשמור על איזון טוב של השלדה ולהוריד את מרכז הכובד. ההיגוי לא יותר מעורפל מזה של הגרסה ההיברידית, נוחות הנסיעה סבירה בהחלט, אחיזת הכביש צפויה וההתנהגות ידידותית, למעט נטייה בולטת לתת-היגוי בפניות הדוקות, ככל הנראה בגלל שימוש בצמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול (שחוסכים באנרגיה).

הגרסה החשמלית של איוניק צפויה להגיע ארצה במחצית הראשונה של השנה הבאה במחיר משוער של 150-140 אלף שקל, די דומה למחיר הגרסה ההיברידית. סביר להניח שהיא תיתקל בהתחלה בעודף ביקוש על היצע בשל האספקה המוגבלת של סוללות בעולם כרגע ובשל ההתלהבות הראשונית של ציי רכב ישראלים עם  אג'נדה ירוקה. בהנחה שהאוצר לא יבצע בכל המכוניות החשמליות סיכול ממוקד לצורך הגנה על ההכנסות מדלק, זו בהחלט מכונית שיכולה לשנות כאן את חוקי המשחק, במיוחד כאשר תגיע גרסה עם טווח מוגדל.

מנגד, עבור נהגים שכמותנו, שגדלו בעידן שבו העולם עדיין ראה במכונית אובייקט של תשוקה ומקור להנאה, מבחן הדרכים הזה היה צלצול השכמה חד וקולני לעידן חדש. עידן הגיוני, ירוק וצונן עד מאוד. 

חלק מהמתחרות

ניסאן ליף 2018

ה"ליף" של ניסאן הייתה חלוצת המכוניות החשמליות המשפחתיות בעידן המודרני ורשמה עד היום מאות אלפי מכירות, רובן בארצות הברית. הדור החדש שלה, שיצא לשוק ב-2018, מציע עיצוב רענן, תא נוסעים עמוס בטכנולוגיות כולל נהיגה סמי-אוטונומית, מנוע חשמלי משודרג וסוללות מתקדמות, עם טווח של עד כ-380 קילומטר בין טעינות. היא תגיע בשנה הבאה במחיר משוער של 170-160 אלף.

קיה E-NIRO

קיה נירו חולקת עם יונדאי איוניק את הפלטפורמה וגם היא תגיע אלינו ב-2019 בגרסה חשמלית למהדרין, עם שתי אופציות הנעה. אחת מקבילה לזו של האיוניק והשנייה עם סוללה של 64 קילוואט, שמספקת טווח של מעל 480 קילומטר (ותהיה יקרה יותר משמעותית) גרסה זו תגיע עם מנוע 200 כ"ס ותאוצה ל-100 ב-7.6 שניות

יונדאי קונה חשמלית

במקביל לאיוניק צפויה להגיע אלינו גם הגרסה החשמלית של הג'יפון האופנתי קונה. גם כאן יש שני מפרטי הנעה: מנוע של 136 כ"ס, שמשודך לסוללה של 40 קילוואט עם טווח של עד כ-300 קילומטר ומנוע של 204 כ"ס וסוללה שאמורה לספק טווח של עד 470 קילומטר. המכונית עמוסה בטכנולוגיה מתקדמת ואמורה לעלות קצת יותר מהאיוניק 

עוד כתבות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים