הסטודנטים ישביתו את הלימודים: מוחים על שביתת הסגל הבכיר במכללות

השביתה תיערך ביום שני בשמונה המכללות שבהן מתקיימת שביתת הסגל הבכיר • יו"ר התאחדות הסטודנטים רם שפע: שני הצדדים בוחרים לסכן את קיום הסמסטר, לא נאפשר זאת

מכללת ספיר בשדרות. צילום: בר אל
מכללת ספיר בשדרות. צילום: בר אל

הסגל הבכיר בשמונה מכללות ציבוריות יפתח מחר שבוע רביעי של שביתה בעקבות מחלוקת עם ועד ראשי המכללות (ור"מ) בנוגע לתנאי המרצים, ובפרט לגבי ההסכמות אליהם הגיעו שני הצדדים לפני כשנה. בתגובה לשביתה הארוכה, הודיעה התאחדות הסטודנטים על השבתה מלאה של אותן מכללות ציבוריות החל מיום שני, וללא הגבלת זמן.

בהתאחדות הודיעו כי הם מתכננים צעדי מחאה נוספים ששיאם הפגנה מול משרד האוצר ביום שלישי בבוקר, אם הצדדים לא יגיעו עד אז לפשרה שתאפשר את קיום הלימודים. בשלושת השבועות האחרונים מתקיימת השבתה חלקית של חלק מהמכללות ספיר, כנרת, הדסה, רופין, מכון לב, מכון טל, האקדמית ת"א יפו, מכללת עזריאלי ו-HIT בחולון. במכללות האלו לומדים כ-30 אלף סטודנטים.

"החלטנו להוריד את הכפפות, ולהפסיק להיות בני ערובה", מסר רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית. "על אף שבחמישי האחרון הצלחנו לייצר פתח עבור הצדדים למשא ומתן, אלו טרם הגיעו להבנות ונראה שהם בוחרים לסכן את כל הסמסטר, ואת זה אנחנו לא נאפשר. אנחנו יוצאים בקריאה ברורה לכל המרצים - הוכחנו בפניכם שחשוב לנו לחזק את התנאים והזכויות שלכם. מרגע שהתחייבתם באופן כתוב מולנו להיצמד להסכם העקרונות, פרצנו עבורכם את הדרך למשא ומתן. עכשיו תורכם להסיר את איום השביתה ולהוכיח לנו שעתיד הסמסטר חשוב גם לכם".

מלחמת גרסאות

בבסיס השביתה עומדים חילוקי דעות חריפים בין המועצה המתאמת של הסגל הבכיר של המכללות, בראשותו של רוברט אלבין ממכללת ספיר, לבין ור"מ. בור"מ טוענים כי נחתם הסכם ואילו המועצה המתאמת של הסגל הבכיר מתנערת ממנו, ואילו במועצה טוענים כי ור"מ ניסחו את ההסכם באופן חד צדדי, והוא לא מבוסס באופן מלא על הסכם העקרונות שנחתם בין הצדדים. ההסכם הקיבוצי אושר על ידי משרד האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) וכעת בכל מכללה אמור ארגון הסגל הבכיר לחתום באופן עצמאי מול הנהלת המכללה.

הסכם העקרונות נחתם לפני כשנה, לאחר שביתה בת יום אחד בתחילת שנת הלימודים הקודמת. בעקבות השביתה חתמה ד"ר ענת פלדמן, מי שעמדה אז בראש המועצה המתאמת, על הסכם עקרונות. ואולם כמה חברי סגל בכיר לא חשבו שפלדמן הגיעה להישגים מספקים, וביקשו להחליף אותה. פלדמן המשיכה לנהל משא ומתן עם ור"מ לגבי ההסכם הקיבוצי (שמעגן את העקרונות עליהם סיכמו הצדדים), עד לגיבוש ההסכם.

כאן מתחילה מלחמת הגירסאות - האם פלדמן חתמה על ההסכם הקיבוצי בשם כמה מכללות בלבד או בשם כולן. בור"מ טוענים כי נחתם הסכם קיבוצי, אך פלדמן טוענת כי ייצגה רק מספר מכללות. זה לא מונע מור"מ לטעון כי הסגל הבכיר נסוג מההסכמות אליהן הגיעו הצדדים, בעקבות מחלוקות פנימיות בינם לבין עצמם.

ואולם טענה אחרת של פלדמן דווקא מתיישבת עם טענות ור"מ - היא סבורה כי ההסכם הקיבוצי עליו חתמה בשם מספר מכללות משקף את רוח הסכם העקרונות, בעוד שהסגל הבכיר טוען שזה לא נכון. כך למשל, הם טוענים כי המכללות לקחו לעצמן כוח רב בקביעה של מי מהמרצים יקבל קביעות. חברי הסגל הבכיר אף מאשימים את ור"מ שניהלה עם פלדמן משא ומתן למרות שידעו שהיא לא מייצגת את כל המכללות.