גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על בית מעריב המתחדש: הוועדה המחוזית קיצצה 18 קומות - עכשיו מגיע הערר

חברת הכשרת היישוב והוועדה המקומית ת"א הגישו ערר למועצה הארצית נגד החלטת הוועדה המחוזית להפחית 18 קומות מהמגדל המתוכנן בבית מעריב, אף שלא שהתקיים דיון בוועדה למתחמי רעש מטוסים, המוסמכת לאשר חריגה במגבלת הגובה ● עיריית ת"א: לעמדת הוועדה המחוזית יש השלכות על כל המרחב התכנוני של ת"א

בית מעריב/ צילום :איל יצהר
בית מעריב/ צילום :איל יצהר

שני עררים יוצאי דופן הוגשו לאחרונה למועצה הארצית לתכנון ובנייה נגד החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית של חברת הכשרת היישוב להקמת מגדל משרדים חדש על חורבות בית מעריב בתל-אביב, תוך הפחתה של 18 קומות בגובה המגדל, בשל התנגדות הרשות לתעופה אזרחית.

ערר אחד הוגש על ידי חברת הכשרת היישוב עצמה, וערר נוסף הוגש על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב, שטוענת כי להחלטה השלכות רוחב על כל המרחב התכנוני של העיר.

התוכנית חלה על מגרש בן 2 דונם, הממוקם במפגש הרחובות מנחם בגין וקרליבך, סמוך לתחנת קרליבך של הרכבת הקלה במפגש הקווים הירוק והאדום ובסמוך למתחם השוק הסיטונאי החדש. על המגרש קיים בניין משרדים ישן שבו שכנה במשך עשרות שנים מערכת עיתון מעריב, שהיה גם הוא בשליטת עופר נמרודי. בשנת 2009 רכשה הכשרת היישוב ממעריב את הבניין תמורת 32.5 מיליון שקל, ומאז היא מקדמת את התוכנית להריסת הבניין הישן והקמת מגדל משרדים חדש על חורבותיו, בשיתוף עם מוסדת התכנון הרלוונטיים.

כזכור, בחודש יולי האחרון החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב לאשר למתן תוקף את התוכנית של חברת הכשרת היישוב להקמת מגדל משרדים בצומת בית מעריב. במסגרת ההחלטה לאשר את התוכנית, החליטה הוועדה המחוזית להפחית משמעותית את גובה המגדל, מ-60 קומות ל-42 קומות, וזאת למרות שביוני 2017 החליטה הוועדה המחוזית עצמה להפקיד את התוכנית להתנגדויות הציבור הכוללת מגדל בן 60 קומות.

בספטמבר 2017 תיקנה הוועדה המחוזית את החלטתה וקבעה כי תנאי להיתר בנייה למגדל של 60 קומות יהיה אישור הוועדה למר"מ - הוועדה למתחמי רעש מטוסים המצויה בתחום המועצה הארצית, ושבראשה עומדת ראש מינהל התכנון דלית זילבר.

נוסף לכך, במסגרת הפקדת התוכנית ביקשה הוועדה המחוזית לקבל את עמדתה של הוועדה למר"מ. אלא שהוועדה למר"מ הודיעה כי לא תדון בבקשה לחריגת הגובה וזאת בשל התנגדות הרשות לתעופה אזרחית לתוכנית תוך נימוק שהמגדל המתוכנן מצוי בתחום הנחיתה וההמראה של המטוסים המגיעים אל נמל התעופה בן גוריון. בשל עמדה זו החליטה הוועדה המחוזית להפחית את גובה המגדל מ-256 מטרים מעל פני הים כפי שנקבעו בתוכנית שהופקדה, לגובה של 180 מטרים בלבד, ולהפחית ממנו עשרות אלפי מ"ר של שטחי תעסוקה.

הכשרת היישוב: אין פגיעה בבטיחות

בערר שהגישה הכשרת היישוב למועצה הארצית לתכנון ובנייה, נגד הוועדה המחוזית, הוועדה למר"מ ורשות התעופה האזרחית, באמצעות עוה"ד אפרת לרנר ואסף יונגר ממשרד ענת בירן, מבקשת החברה להורות על אישור התוכנית שהופקדה, הכוללת מגדל בן 60 קומות, וזאת בכפוף לאישור הרשות לתעופה אזרחית או הוועדה למר"מ.

בערר נטען כי תמ"א 4 היא תוכנית מתאר ארצית לנמל תעופה בן גוריון שקיבלה תוקף בשנת 1997 וקובעת כי גובה הבנייה בתחום ההמראה והנחיתה של המטוסים יוגבל ל-180 מטרים. בשנת 2014 אושר תיקון 2 לתמ"א שקבע כי מוסד תכנון יהיה רשאי לאשר חריגה ממגבלת הגובה בכפוף לאישור הוועדה למר"מ, בכפוף לעמידה בדרישות בטיחות טיסה.

בערר טוענת הכשרת היישוב כי בהתאם להנחיות, הניחה החברה בפני הוועדה למר"מ סקר אווירונאוטי מפורט שביצעה החברה הבינלאומית Airsight GmbH המתמחה בתחום, שמסקנתו המקצועית היא שניתן לאשר את הגובה המירבי שהוצע בתוכנית המופקדת ללא פגיעה כלשהי בבטיחות הטיסה בנתב"ג. אלא שלטענת החברה, רשות התעופה האזרחית הודיעה לוועדה המחוזית כי היא מתנגדת למתן אישור לתוכנית, ללא בחינה מהותית של השפעה הבינוי המוצע על בטיחות הטיסה, כפי שמחייב אותה התיקון לתמ"א.

לטענת הכשרת היישוב, התיקון לתמ"א הסמיך את הוועדה למר"מ לדון בבקשות המועברות אליה על ידי מוסד תכנון המבקש לאשר חריגה ממגבלת גובה. בהתאם לבקשות אלו, על הוועדה למר"מ לבחון כל בקשה המוגשת לה, גם אם גוף כזה או אחר מתנגד לבקשה, לרבות הרשות לתעופה אזרחית. "אלא שהוועדה למר"מ התפרקה ללא כל הצדקה מהסמכות שהוקנתה לה וסירבה לקיים דיון ענייני כלשהו בתוכנית, הכל לשיטתה בשל התנגדותה של הרשות לתעופה אזרחית לגובה המבוקש".

"מדובר בכישלון רבתי של הוועדה למר"מ בהבנת תפקידה וביישום הדין, תוך ויתור ללא סמכות ושלא כדין על סמכויות קונקרטיות שהניח בידיה המחוקק ועל שיקול הדעת שחובתה להפעיל בכל מקרה לגופו. התנהלות זו של הוועדה למר"מ חושפת אותה למעשה כלא יותר מ"חותמת גומי" ליישום עמדותיה של הרשות לתעופה אזרחית".

הכשרת היישוב טוענת בערר כי עמדתה העקרונית של הרשות לתעופה אזרחית לסרב לכל חריגת גובה, חלה לפחות בשני מקרים נוספים, האחד במגרש בדרום הקריה והשני בשוק הסיטונאי. "הסירוב העקרוני של הרשות לבחון פרטנית תוכניות המבקשות לחורג מהגובה המירבי הקבוע בתמ"א מסכל למעשה כל אפשרות לצופף ולהגביה את הבנייה דווקא באזורי הביקוש המצויים בתחום ההמראה והנחיתה של המטוסים". צוין בערר.

העירייה צפויה לקבל קומות במגדל

נוסף להכשרת היישוב הגישה ערר על החלטת הוועדה המחוזית גם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שבעיריית תל-אביב. העירייה גם היא בעלת עניין בתוכנית מאחר והיא צפויה לקבל קומות במגדל המתוכנן, כמו במגדלי תעסוקה חדשים אחרים בעיר, אך ההתנגדות שהוגשה על ידי הוועדה המקומית הגיעה דווקא בכובעה כקובעת מדיניות תכנונית בתחומי העיר.

גם לטענת הוועדה המקומית, החלטת הוועדה המחוזית שלא לאשר את התוכנית בחריגת גובה אינה עולה בקנה אחד עם התיקון לתמ"א והיא "אינה סבירה נוכח השלכותיה הרוחביות והפגיעה הקשה העלולה להיגרם ממנה לתל-אביב".

לטענת הוועדה המקומית בערר, שהוגש באמצעות עו"ד חגית המאירי פרלרוט, התנהלות הוועדה המחוזית עלולה להשליך על כל התוכניות שעליהן חלות הוראות התמ"א והיא עלולה להגביל את היקפי הבנייה ולהיות מכשול בתכנון העירוני העתידי. "מיותר לציין כי לתכנון עירוני עשויות להיות השלכות רבות על המרחב התכנוני הן מבחינה פיזית והן מבחינה חברתית וכלכלית אשר אין להקל בהן ראש כלל ועיקר".

הוועדה המקומית טוענת בערר כי התיקון לתמ"א מאפשר באופן שאינו משתמע לשתי פנים חריגה ממגבלות הגובה המירבי באישור הוועדה למר"מ. זאת בעוד תפקידה של הרשות לתעופה אזרחית בכל הנוגע לחריגה ממגבלות הגובה המרבי, הינו בקביעת דרישות בטיחות הטיסה - ותו לא.

העררים יידונו בתחילת החודש הבא.

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טנקים בקריית שמונה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

חשד לחדירת כטב"ם בקריית שמונה והסביבה; 3 נפילות בשטחים פתוחים ליד ערב אל-עראמשה

בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

החוזים העתידיים בוול סטריט יורדים ב-1%; ירידה חדה בצמיחה בארה"ב

מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות, המניה צוללת במסחר המוקדם ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"