גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי ישלם את המכס? מדיניות הסחר של טראמפ גורמת לסכסוכים בתעשיית הרכב האמריקאית

תוספת העלויות שנובעת מהמכסים שהטילה ארה"ב על חלקים מיובאים, נוגסת ברווחי יצרניות כלי הרכב וחלקי הרכב, וגורמת לחברות לתבוע את שותפותיהן לשרשרת האספקה סביב סוגיית מימון המכסים

מפעל הרכבה של פורד במישיגן/  צילום: רויטרס Rebecca Cook
מפעל הרכבה של פורד במישיגן/ צילום: רויטרס Rebecca Cook

המכסים שהטיל ממשל טראמפ על פריטים מיובאים גורמים לסכסוכים בתוך תעשיית הרכב וחלקי הרכב האמריקאית בשאלה מי צריך לשאת בעלויות המכסים, וזה מוביל למתחים חדשים לאורך שרשראות האספקה בתעשייה הזו.

לפני כמה חודשים תבעה חברת פירברג יו.אס (Pierburg US), יצרנית חלקים שמותקנים בין היתר בטנדרים הפופולריים מדגם פורד 150 ובג'יפ רנגלר, את אחת הספקיות שלה בנושא המכס שהוטל השנה על ידי ממשל טראמפ. שני הצדדים מצויים ביחסי עסקים זה 20 שנים לפחות.

פירברג טענה שסירוב הספקית שלה להעביר מנועים חשמליים מסין למפעל של פירברג בדרום קרוליינה אם היא לא תממן במלואו את המכס בשיעור 25% על היבוא הזה היה "סחיטה". אי העברת חלקי הרכב הללו עלולה לסגור כמה מפעלי רכב ו"להכניס את תעשיית הרכב לכאוס מוחלט", לפי התביעה שהגישה פירברג.

הספקית הגדירה את התביעה של פירברג כ"רטוריקה של אחיזת עיניים" וטענה בכתב ההגנה שלה שאין לה התחייבות חוזית לספק את החלקים במחיר שלפני המכס, בגלל "האופי הלא-צפוי והאפקט המונומנטלי של מלחמת הסחר הנוכחית".

שרשרת עולמית מורכבת

שרשרת האספקה בתעשיית הרכב היא רשת עולמית מורכבת של עסקים התלויים זה בזה, החל ביצרנים משפחתיים קטנים בלב ארה"ב ועד חברות חלקי רכב בורסאיות גדולות בחו"ל - שכולם עובדים במתואם כדי שמכוניות ימשיכו להיפלט מפסי הייצור שלהן.

המכסים של ממשל טראמפ הובילו לייקור הפלדה והאלומיניום, ולייקור היבוא של חלקי רכב מסין, כמו מנועי חשמל וצגים שמותקנים בכלי רכב אמריקאיים. עלויות המכסים מגדילות את ההוצאות ומקטינות את הרווח של שחקניות קטנות וגדולות בתעשיית הרכב. זהו הרקע לסכסוכים של חברות עם השותפות שלהן בשאלה מי ישלם את המכס.

"זה מטלטל את כל התעשייה, שנוטה לחשוב בלוחות זמנים של שש-שבע שנים קדימה, ומתקשה לטפל בהפתעות בטווח הקצר", אמר יורן באס, שותף שמתמחה בתעשיית הרכב בחברת הייעוץ אוליבר וויימן.

שופט דחה את תביעת פירברג לכפות להעביר את חלקי הרכב מהספקית שלה, חברה בת של ג'ונסון אלקטריק הולדינגז מהונג קונג. פירברג עצמה היא חברה בת של ריינמטאל הגרמנית.

30,000 חלקים ברכב אחד

רכב טיפוסי מכיל עד 30,000 חלקים ורכיבים שונים, וחברות הרכב עובדות בממוצע עם מאות ספקיות בו זמנית על כל דגם שלהן. הן קונות רכיבים ישירות, או מעבירות אותם לקבלני משנה במורד שרשרת האספקה. אלפי חוזים נפרדים מגדירים במפורט את הזמנת החלקים, תאריכי המסירה והמחירים, ורבים מהם נחתמים מראש חודשים או שנים לפני האספקה.

"ישנה תחושה שהעלויות הללו זורמות ביעילות לאורך שרשרת האספקה, ומגיעות ללקוחות עם תווית נאה שכתוב עליה 'המכסים של טראמפ'", אמר ג'ון טרנטקוסטה, עורך דין בדטרויט שמייצג ספקים לתעשיית הרכב. "זה לא באמת מה שקורה בשרשרת האספקה בתעשיית הרכב. העלות נתקעת אצל מישהו לאורך הדרך".

קשה לקבוע את עלות המכס המדויקת, מפני שכמה חלקים חוצים את הגבול האמריקאי פעמים רבות לפני שהם מותקנים במכונית, ולא ברור מהו הרכיב ה"מקומי" שלהם. חלק גדול מהפלדה שבשימוש תעשיית הרכב הוא אמנם אמריקאי, אבל היצרניות עדיין משלמות יותר מפני שהמכס בשיעור 25% על הפלדה המיובאת שהטיל הממשל ביוני גרם ליצרני הפלדה המקומיים לייקר את התוצרת שלהם בשיעור זהה.

עסקת הסחר החופשי בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו, שהחליפה את הסכם נאפט"א באוקטובר, צפויה לסבך את המצב עוד יותר. היא תחייב את יצרניות הרכב לייצר חלק גדול יותר מכלי הרכב בצפון אמריקה, עם עלות עוד גבוהה יותר, כדי להימנע ממכסי יבוא. החברות והספקים יצטרכו לבנות מחדש את שרשראות האספקה, והתוצאה תהיה כנראה עלויות גבוהות יותר.

בחודשי הקיץ, כמה יצרניות רכב הזדרזו לשגר מכתבים של המחלקות המשפטית שלהן, שהזהירו ספקים שהמכסים אינם צריכים לשמש תירוץ לפתיחה של הסכמי מחירים. כמה חברות דורשות כעת שסעיפי שחרור מעלות המכס יוכנסו להסכמי האספקה החדשים שמתייחסים לעתיד, וזו דרישה שהייתה נדירה מאוד עד הקיץ שעבר.

הבעיות של טויוטה

ביולי אמר מנהל הרכש של טויוטה בצפון אמריקה, רוברט יאנג, בחדר גדוש במנהלים של ספקי חלקים, שהם לא צריכים לבנות על כך שהיצרנית היפנית תעזור להם לספוג את העלויות שקשורות למכסים שהטיל ממשל טראמפ.

לטויוטה יש בעיות מכס בעצמה, בייחוד בנוגע ל-2 מיליון טון הפלדה שהיא קונה בארה"ב מדי שנה, ולחלקי הרכב שהיא מזמינה מסין, אמר יאנג. הוא העריך שהמכסים החדשים יעלו לטויוטה 100 מיליון דולר בשנת העסקים הנוכחית, ויותר מכך בשנה שאחריה.

"לא יהיה לנו הסכם גורף לספוג 100% מהעלויות (של המכסים)", אמר יאנג. "זה לא פנקס צ'קים פתוח".

שולי הרווח התפעולי של יצרניות חלקי רכב כבר צנומים, כ-7%, לפי התאחדות ספק הציוד המקורי שמייצגת אותם. גם יצרניות הרכב, שניצבות מול ירידה בביקוש למכוניות ורכב מסחרי אחרי רצף צמיחה של כמה שנים, אינן להוטות לגלגל את עלויות המכס על הלקוחות שלהן, קוני הרכב.

מנכ"ל פורד, ג'ים הקט, אמר בספטמבר שהעלויות שקשורות למכסים יגלחו השנה מיליארד דולר משורת הרווח של החברה. גם ג'נרל מוטורס הורידה את תחזית הרווח לשנה זו ביולי, והצביעה על העלייה בעלויות חומרי הגלם כמו הפלדה והאלומיניום.

כמה ספקיות חלקים קטנים יותר פנו ללקוחות שלהן בבקשת עזרה. ג'ף אזנבוריאן, נשיא חברת Clips & Clamps תעשיות, יצרנית חלקים קטנה מדטרויט המעסיקה 57 עובדים, שיגר בקיץ מכתבים לכ-15 לקוחות של החברה. המכתבים הכילו הצעה להתחלקות בעלויות בחוזים עתידיים. Clips & Clamps הייתה אמורה לסיים את השנה ברווח, אבל התייקרות חומרי הגלם מחקה את הרווח הזה.

שני לקוחות הסכימו לפנייה, כמה לקוחות סירבו בנימוס. לקוח אחד מקנדה השיב להם בהבעת אהדה, והביע צער שהממשל שלהם (ממשל טראמפ) גורם להם את הבעיה הזו, "אבל הוא שאל למעשה, 'מה אתם רוצים שאני אעשה בעניין הזה?'", אמר אזנבוריאן.

היו גם מגעים הרבה פחות מנומסים בין ספקים ללקוחות בתעשיית הרכב. פיטרסון אמריקן, היצרנית הפרטית הגדולה ביותר של קפיצים במנועי מכוניות בצפון אמריקה, קיבלה הודעה מאחת מספקיות הפלדה שלה שהיא תפסיק לשגר חוטי פלדה למפעלי פיטרסון אם זו לא תסכים לממן את עלות המכס עליהם.

מול האולטימטום זה, נשיא פיטרסון דן ססלי ידע שאין לו ברירה אלא להיכנע. אותה ספקית שלו מספקת לחצי תריסר מפעלים של פיטרסון בארה"ב ובקנדה, וכל שיבוש במשלוחים עלול היה לפגוע בייצור כלי רכב בצפון אמריקה.

"אם אני סוגר מפעל רכב, זה כבר עולה לנו בערך 100,000 דולר בדקה", אמר ססלי, שמכהן גם כיו"ר התאחדות יצרני המנועים והציוד. "זו לא אופציה". אחרי התייעצות עם משפטנים, ססלי הסכים לממן את עלות המכס "תחת לחץ", כלומר עד בירור משפטי שהוא שוקל.

"היו לנו עוד כמה ספקים שאיימו להפסיק לשלוח את המשאיות שלהם. זה קורה בכל התעשייה", הוא אמר. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה