גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטיבן לוי בעדות בתיק ישראל ביתנו: "זה היה מפחיד, קיוויתי שזה לא אמת"

שלב ההוכחות בפרשת השוחד המכונה "פרשת ישראל ביתנו" המשיך היום עם עדותו של הלוביסט סטיבן לוי ● למרות שהעיד במשך 6 שעות, השופט צייין כי לוי, שהורשע במסגרת תת-הפרשייה של עמותת איילים, "לא סיפק את הסחורה"

סטיבן לוי היום / צילום: שלומי יוסף
סטיבן לוי היום / צילום: שלומי יוסף

סטיבן לוי, לוביסט לשעבר בחברת השדלנים אימפקט, הגיע היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופט ירון לוי) כדי למסור עדות במשפטה של סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, במסגרת פרשת השוחד המכונה "פרשת ישראל ביתנו".

עדותו של לוי, שהורשע אף הוא על חלקו בפרשה, עסקה באירועים שהתרחשו סביב תת-הפרשייה של עמותת איילים ובאחת מ"הדרכים היצירתיות" שלכאורה נקטה קירשנבאום על-מנת לקבל בחזרה נתח מאותם כספים קואליציוניים שדאגה להקצות לעמותה.

לא סיפק את הסחורה

לוי נשאל על-ידי בא-כוח הפרקליטות, עו"ד ד"ר יונתן קרמר, על "הדרכים היצירתיות" שמצאה קירשנבאום (לכאורה), בסיוע יד-ימינה לשעבר, דאוד גודובסקי (ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה ביתנו), כדי להשיב לכיסה או לכיס מקורביה חלק מהכספים הקואליציוניים שהעבירה מפלגתה, ישראל ביתנו. גודובסקי, אגב, הורשע, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, נידון ל-7 שנות מאסר, וערעורו לבית המשפט העליון תלוי ועומד.

כא החל מעין "דו-שיח" של חירשים, כאשר הפרקליטות מנסה להוכיח את אותם "דרכים יצירתיות" שבהם הועבר הכסף, ולוי באופן שיטתי אינו משיב לעניין או לשאלות שנשאל, ובלשונו של השופט - "לא סיפק את הסחורה".

לוי כן התייחס בנוסף בעדותו להסכם המושחת לכאורה שאליו הגיעו איילים מצד אחד וקירשנבאום וגודובסקי מהעבר השני. לוי אישר בדבריו כי העיקרון שעל בסיסו עבד חלוקת הכספים הקואליציוניים הוא "שליש/שני שליש", דהיינו ש"חלק מהכסף (2/3 - מ' ש') הוא לצורכי הפעילות השוטפת של העמותה, וחלק מהתקציב (1/3 - מ' ש') בהתאם לפרויקט המשותף"; אולם הוא דבק בגרסתו כי כל הפרויקטים המשותפים היו חוקיים לגמרי.

עו"ד קרמר התקשה גם לקבל מלוי תשובות ברורות לגבי דברים שאמר בחקירותיו במשטרה, בין השאר, בנוגע ל"דרכים היצירתיות" להעברת חלק מהכספים הקואליציוניים חזרה לקירשנבאום ולמקורביה, ובכלל אלה טענות הפרקליטות הנוגעת להעסקת פעילים של המפלגה על-ידי עמותת איילים בתמורה לקבלת הכספים הקואליציוניים.

אולם באשר לדרך יצירתית אחת - הנוגעת לדרישתו של גודובסקי מהעמותה, לפיה על העמותה להעסיק את חברת הכנסת לשעבר ליה שמטוב, כתנאי להעברת מיליון וחצי שקל מהכספים הקואליציוניים לידי העמותה בפעימה הראשונה וכן 1.5 מיליון שקל נוספים שיועברו - הסכים לוי להרחיב.

בעדותו פירט לוי כי הוא התנגד לתנאי זה שהציב גודובסקי. זאת, לדבריו, מכיוון "שליה שמטוב לא מתאימה לפרופיל של איילים, וגם כי איילים לא רצו להזדהות עם ישראל ביתנו". לוי עומת על-ידי באי כוח הפרקליטות עם האזנת סתר בה ציינה הבוסית לשעבר שלו, אורית לרנר, כי התנאי של גודובסקי מהווה תנאי מאוד בוטה.

לטענתו, באותו שלב "אני לא הבנתי שזה בגבול הפלילי, אלא הקוסמטי".

במהלך העדות השמיעה הפרקליטות מספר האזנות סתר נוספות שבוצעו במהלך החקירה הסמויה, במסגרתן נדמה כי גודובסקי מבקש מלוי למצוא לו עמותה נוספת מלבד איילים עמה הוא "יכול לעבוד" ואשר "מצליחה להסוות את זה".

המשפט האחרון גרם לשופט ירון לוי להתערב בחקירה ולנסות להבין מסטיבן לוי מה המשמעות של הדברים. סטיבן לוי ניסה לייחס למשפט האמור ניסיון של גודובסקי להתנער מההסכם עם איילים ולחפש תחתיה עמותה חדשה שתשתף איתו פעולה.

אולם נראה כי את השופט לוי התשובה הזו לא שכנעה (בלשון המעטה). בהתאם, השופט לוי התערב וציין, בזהירות המתבקשת ו"מבלי לקבוע מסמרות בדבר", כי נשמע ש"זה לא שהוא (גודובסקי - מ' ש') אומר שאיילים לא מספקים את הסחורה (ולכן הוא מחפש עמותה חדשה תחתיה - מ' ש'). הוא למעשה אמר 'אני לא רוצה לשים את כל הביצים בסל אחד'".

"זה היה נראה הזוי ומפחיד, וקיוויתי שזה לא אמת"

בעדותו התייחס לוי גם לפגישה שהתקיימה בבית קפה בתל-אביב, במהלכה דרש גודובסקי מראשי העמותה (יו"ר העמותה מתן דהן וסגנו דני גליקסברג) לקבל מהכספים הקואליציוניים המועברים לעמותה חצי מיליון שקל במזומן "לצורכי המפלגה".

לפי לוי, מדובר היה בדרישה מפורשת של גודובסקי, לקבל בחזרה כחצי מיליון שקל מתקציבים המועברים לעמותה על-ידי ישראל ביתנו, וזאת "לטובת צרכים של המפלגה". לוי טען כי נוכח אותה דרישה, "התפוצצה" הפגישה.

לוי נימק כי "זה היה נראה הזוי ומפחיד, וקיוויתי שזה לא אמת. אני חזרתי ודיווחתי לבוסית שלי אורית (אורית לרנר - מ' ש') שאמרה לי להתרחק מזה". 

לוי נדרש לנושא "הדרכים היצירתיות" ו"הפרויקטים המשותפים" גם בחקירה הנגדית שערך לו בא-כוחה של קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת. במסגרת החקירה הנגדית העיד לוי כי הפרויקטים המשותפים "היו פרויקטים אמיתיים". בנוסף התייחס לוי גם להסכם חלוקת הכספים ("השליש/שני-שליש") אליו הגיעו מפלגת ישראל ביתנו (באמצעות פאינה וגודובסקי) ועמותת איילים.

לדבריו, על "החלוקה החליטו יחד העמותה וישראל ביתנו, במסגרתה ההחלטה על איזה פרויקט מקדמים שמתאים לאג'נדות של שניהם". לוי הסביר כי הסיבה שלא כל ה-100% עובר לפרויקט, היא שחלק מהכספים עוברים לפעילות השוטפת של העמותה.

במהלך עדותו ציין לוי בפני בית המשפט כי חקירותיו במשטרה התנהלו בדרך לא ראויה. לדבריו, "המשטרה לא חיפשה את האמת, היא חיפשה להרשיע". טענות אלה זכו לחיזוק מצד עו"ד גיורא אדרת, שציטט עשרות משפטים בוטים ואלימים מילולית שהטיחו חוקרי המשטרה בלוי במהלך חקירותיו.

נזכיר כי סטיבן לוי הורשע על-ידי השופט צבי גורפינקל בעבירה של הפרת אמונים בתאגיד במסגרת הסדר טיעון באותו תיק, ונגזרו עליו 3 חודשי מאסר שרוצו בדרך של עבודות שירות. במסגרת תת-הפרשייה הורשע יו"ר העמותה, מתן דהן, במתן שוחד לפאינה קירשנבאום ומקורביה בתמורה לתקציבים שהועברו לעמותה מהכספים הקואליציוניים של המפלגה.

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לקירשנבאום האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיה. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות