גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי ההתרסקות לתשואת "זבל": מחזיקי האג"ח של ברוקלנד יצטרכו לבחור בין מו"מ לניסיון השתלטות

דירקטוריון ברוקלנד הורה אמש להנהלת החברה לפתוח במו"מ לארגון מחדש של חובותיה ● למחזיקי האג"ח שעבודים על מרבית נכסי החברה, ובמקרה שיסכימו לדחייה בתשלומי קרן החוב, הם עשויים לבקש תוספת ריבית והשתתפות ברווחים עתידיים ● בעיקר האג"ח מחזיקים קרנות גידור, שחקני נוסטרו ומשקיעים פרטיים

פרויקט של ברוקלנד בברוקלין / צילום מאתר החברה
פרויקט של ברוקלנד בברוקלין / צילום מאתר החברה

כפי שפרסמנו באתר "גלובס" אתמול (יום ב') בערב, חברת ברוקלנד אפריל, יזמית הנדל"ן למגורים מניו יורק, מבקשת הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה. בכך הופכת ברוקלנד  לחברת הנדל"ן הזרה השנייה, לאחר אורבנקורפ הקנדית, שנקלעת לקשיי פירעון, לאחר שגייסה מאות מיליוני שקלים מהציבור בישראל באמצעות הנפקה של איגרות חוב.

אמש, ארבע שנים וחצי לאחר גיוס החוב הראשון שלה בתל אביב, הודיעה ברוקלנד כי תפנה למחזיקי האג"ח שלה מסדרות א' ו-ב', שלהם היא חייבת כ-150 מיליון שקל, בבקשה לנהל עימם משא ומתן מתוך מטרה לארגן מחדש את מצבת חובותיה כלפי המחזיקים. לשם כך יכונסו מחרתיים מחזיקי האג"ח משתי הסדרות לאסיפה מיוחדת, שעל סדר יומה דיווח ועדכון של נציגי החברה בדבר מצבה העסקי. לאחר מכן יקיימו מחזיקי האג"ח דיון פנימי בדבר מינוי יועץ משפטי ויועץ כלכלי לנאמן שתי סדרות האג"ח, וייתכן שגם בנוגע למינוי נציגות למחזיקים.

חשיפת המוסדיים לברוקלנד אפריל

עם זאת, כלל לא ברור עדיין אם בעלי החברה, בועז גלעד, שמחזיק בתפקידי היו"ר והנשיא, וכן סמנכ"לית הכספים, נועה מתתיהו פורן, יגיעו בעצמם לאסיפה. הבוקר אמנם הודיע הנאמן על דחיית האסיפה ממחר ליום ה', אולם על פי מקורות בשוק, קיים סיכוי גבוה שאת התדרוך מטעם החברה יעבירו השניים באמצעות הטלפון. במקרה כזה, תיוצג החברה באסיפה בידי עו"ד אמיר ברטוב ממשרד שמעונוב ושות', שמייצג את ברוקלנד אפריל בישראל, ושגם יארח את האסיפה.

באסיפה צפוי גלעד להציג את תמונת המצב העסקית העדכנית, ולהידרש להתמודד עם שאלות קשות בנוגע לשינויים הקיצוניים שעברו על החברה בחודשיים האחרונים. כפי שפרסמנו כאן אתמול, במהלך ספטמבר הגיעו בכירי ברוקלנד לישראל לסבב פגישות עם הגופים המוסדיים, שבהן שידרו אופטימיות רבה בנוגע לעסקי החברה. אופטימיות זו אף הובילה לעליות במחירי האג"ח של ברוקלנד, שנמחקו היום במהירות.

במקביל, דיווחה אמש ברוקלנד על התפטרותו המיידית של המבקר הפנימי שלה, משה כהן. על פי הודעת החברה, מסר לה המבקר כהן כי החליט להתפטר לאחר שטרם קיבל את מרבית החומרים הדרושים לביצוע הביקורות על פי תוכנית עבודת הביקורת הפנימית שאושרה במארס 2018. עקב כך, כתב כהן, אין באפשרותו לבצע את תפקידו, ולכן התפטר. הוא כיהן כמבקר של ברוקלנד מאז הנפקת האג"ח הראשונה שלה בשנת 2014.

בתגובה לדיווחים אמש, ריכזה היום אג"ח ב' של ברוקלנד מחזור גבוה של יותר מ-8 מיליון שקלים, וצנחה ב-32% למחיר של 55 אגורות, המשקף חשש מפני תספורת של כ-47%. מחיר זה גם משקף לאג"ח תשואת זבל של כ-60%. אג"ח א' הקצרה יותר ריכזה מחזור זעום, שבמסגרתו ירדה ב-20% למחיר של 75 אגורות.

אג"ח א'  היא סדרה קטנה יחסית, בהיקף של כ-22 מיליון שקל ערך נקוב (ע"נ) בלבד, ובעלת מח"מ של 0.9 שנים. הסדרה הגדולה יותר, בהיקף של 127 מיליון שקל ע"נ, היא אג"ח ב' , בעלת מח"מ של 1.5 שנים. על פי נתונים שאסף אתר Stocker.co.il, מחזיקים הגופים המוסדיים בנתח של 20%-25% בלבד בכל אחת מהסדרות, כך שאת עיקר האג"ח מחזיקים כנראה קרנות גידור, שחקני נוסטרו ומחזיקים פרטיים.

הרכב המחזיקים צפוי כנראה להשפיע מאוד על גישתם כלפי החברה ובקשותיה. בעוד שמחזיקים מוסדיים ופרטיים נוהגים בשנים האחרונות לנקוט קו נוקשה ובלתי מתפשר מול חברות שנקלעות לקשיים, הרי שקרנות גידור ושחקני נוסטרו מעדיפים לעיתים פתרונות מהירים, גם במחיר של פשרות כואבות.

הסיבה לכך נובעת בעיקר מהמחירים השונים (כתוצאה מהמועדים השונים) שבהם רכשו אותם משקיעים את האג"ח לאורך תקופת חייהן. במקרה של ברוקלנד אפריל, הרי שאג"ח ב' שלה החלה ליפול כבר לפני ארבעה חודשים, מ-104 אגורות ביולי ל-69 אגורות בספטמבר, ועד ל-55 אגורות כעת. כך, באסיפה הקרובה יתכנסו כאמור משקיעים בעלי אינטרסים שונים לחלוטין, ויידרשו לגשר על הפערים השונים ביניהם.

למחזיקי האג"ח שעבודים על מרבית נכסי החברה (במישרין ובעקיפין), כך שבפניהם עומדות כעת שתי אפשרויות עיקריות. האפשרות הראשונה היא כמובן כניסה למשא ומתן על הסדר חוב, שבמסגרתו יתבקשו כנראה להסכים לדחייה בתשלומי קרן החוב. בתמורה, עשויים המחזיקים לבקש תוספת ריבית, לצד מנגנון כלשהו של השתתפות ברווחים שייווצרו מהתאוששות החברה בעתיד (למשל באמצעות מניות).

האפשרות השנייה שתעמוד בפני המחזיקים היא, כמובן, לדחות את בקשת החברה להסדר ולהחליט במקומה על העמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי. במקרה כזה, יפתחו המחזיקים בהליך משפטי בישראל (כפי שנקבע בשטר הנאמנות של האג"ח), במטרה לשים את ידם על נכסי החברה.

שתי האפשרויות מגלמות סיכונים לא מבוטלים למחזיקי האג"ח. מצד אחד קשה לדעת אם הסדר חוב יצליח לפתור את החולשה הניהולית והביצועית שמציגה ברוקלנד בשנים האחרונות, אולם מצד שני, כלל לא ברור אם ניסיון השתלטות על נכסי החברה יביא בדיעבד לתמורה גבוהה יותר עבור המחזיקים.

כדור השלג שהוביל למצוקה של ברוקלנד

אי-אפשר להמשיך בפעילות הרגילה

ברוקלנד עוסקת בתחום הנדל"ן היזמי, ומתמקדת בהקמת מבני מגורים ברובע ברוקלין שבניו יורק. את הנפקת האג"ח הראשונה של החברה בת"א, שבוצעה בקיץ 2014 (סדרה א'), הובילו חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, בניהולו של ארז גולדשמידט, וצמד יועצי ההנפקות, רפי ליפא וגל עמית, שבשנה האחרונה חברו להקמת חברת חיתום חדשה - אוריון. הנפקת האג"ח של ברוקלנד  זכתה לדירוג BBB פלוס מצד חברת S&P מעלות - דירוג שירד לפני חודשים אחדים ל-BBB.

החברה נמצאת כיום בבעלותו המלאה של גלעד, לאחר שזה רכש בשנים האחרונות את החזקות שלושת שותפיו לשעבר בחברה - אסף פיטוסי, דוד גולדברגר ואיל יגב. גלעד גם עומד כאמור בראש דירקטוריון החברה ובראש הנהלתה, והוא האחראי העיקרי לפעילותה. 

אתמול בערב, לאחר שעות ארוכות של הערכות וניחושים, דיווחה ברוקלנד לבורסה כי מצבה הפיננסי הנוכחי אינו מאפשר את המשך פעילותה כרגיל. בדיווח נכתב כי דירקטוריון החברה החליט כי על הנהלת ברוקלנד לפתוח במשא ומתן עם מחזיקי האג"ח, לארגון מחדש של מצבת חובותיה. ההחלטה התקבלה בעקבות עיכובים בבנייה בחלק מהפרויקטים של החברה, שהובילו לעיכובים משמעותיים במסירת דירות.

את ההודעה פרסמה ברוקלנד בתום ישיבה דירקטוריון מיוחדת שכינסה אתמול בצהריים לדיון במצבה. בישיבה התברר מעל לכל ספק, כי החברה נדרשת להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה על מנת להמשיך בפעילותה.

בהודעה לבורסה דיווחה ברוקלנד, כי לאחר שהדירקטוריון שמע את סקירת ההנהלה ביחס למצב התזרימי של החברה והיתכנות עמידתה בתחזיותיה, הגיעו הדירקטורים לכלל מסקנה, כי קיימת אי-בהירות באשר ליכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות ובתשלום הקרן הגדול למחזיקי אג"ח ב' בדצמבר 2019. עקב כך הוחלט לפתוח כבר כעת במשא ומתן עם מחזיקי האג"ח משתי הסדרות (א' ו-ב') במטרה לגבש הסדר חוב שיארגן מחדש את כלל החובות למחזיקים.

בברוקלנד הדגישו, כי תשלום הריבית הקרובה לאג"ח ב' בסך של 1.5 מיליון דולר יבוצע כמתוכנן ב-1 בדצמבר, וזאת לאחר שהעבירה לאחרונה תשלום ריבית של כ-270 אלף דולר למחזיקי אג"ח א'. נוסף על כך תמשיך החברה לשלם ריביות שוטפות לבנקים המממנים את הפרויקטים שלה. עם זאת, מעבר לכך, הודיעה החברה כי כל עוד נמשך המשא ומתן לגיבוש הסדר החוב, היא לא תוכל להמשיך בביצוע תשלומים בגין קרן וריבית לנושיה הפיננסיים.

ברוקלנד הסבירה בהודעתה, כי מאז פרסום דוחות המחצית הראשונה של 2018, המשיכו ביתר שאת המגמות של האטה במסירת דירות, וכן עיכוב ועצירה של בנייה בפרויקטים כתוצאה מעיכוב בתשלומים שהייתה החברה אמורה להעביר לספקים ולנותני שירותים.

כך למשל, הניחה החברה כי במחצית השנייה של 2018 היא תוכל למסור כ-133 דירות שבנייתן הושלמה, אולם בפועל, נכון להיום מסרה רק דירה אחת מתוכן. בלי מסירת דירות, לא יכולה ברוקלנד למשוך את העודפים שנוצרים בקופת חברות הפרויקט לצורך מימון חובותיה שלה.

נוסף על כך, דיווחה הנהלת ברוקלנד על עלייה משמעותית ביתרות החוב לספקים ולקבלנים, לעומת תזרים המזומנים החזוי שפורסם בדוחות למחצית 2018. עלייה זו הובילה לירידה הדרגתית בתפוקה באתרי הבנייה, כך שנכון להיום ישנה האטה משמעותית כמעט בכל אתרי הבנייה של החברה. בברוקלנד הסבירו, כי האטה משמעותית זו מובילה לכך שהיא אינה יכולה למשוך כספים מהלוואות הבנייה, שמותנות בהתקדמות הפרויקטים. נוסף על כך, החברה לא שילמה בחודש שעבר את מלוא סכומי הריבית לגופים הפיננסיים שמממנים את הקמת הפרויקטים.

מעבר לכך, העיכובים בבנייה יובילו לדחייה במסירת הדירות לדיירים, שתוביל לגידול בעלויות המימון ובהוצאות הבנייה. לדברי החברה, נכון להיום היא מחזיקה במזומנים בהיקף של 4.6 מיליון דולר, מתוכם 4.1 מיליון דולר בקופת החברה הבת, ברוקלנד אפריל A2 (שזכויות ההשתתפות בה משועבדות לטובת מחזיקי אג"ח ב') והיתרה בפרויקטים שונים.

את המזומנים הללו (למעט הסכום הדרוש לתשלום הריבית למחזיקי אג"ח ב'), מבקשת החברה לשמור לצורך מימון פעילותה השוטפת, ובכלל זה תשלום ריביות לבנקים ולקבלנים שבונים עבורה את פרויקטי המגורים בברוקלין. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית