גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מכוניות ללא נהג יתפסו תאוצה בכמויות משמעותית רק לקראת סוף העשור הבא"

בראיון בלעדי ל"גלובס" מעריך בני דניאל, סגן נשיא למחקר בחברת הייעוץ העולמית פרוסט אנד סאליבן, כי לוח הזמנים להשקת הרכב האוטונומי יימשך כמתוכנן וכי תהליך החשמול של תעשיית הרכב הוא בלתי נמנע ● חברות סטארט-אפ מהענף שרוצות להשיג החזר מואץ על ההשקעה, הוא טוען, לא יוכלו להסתפק בטכנולוגיה בלבד ויצטרכו להציע שירותים

החודש קיבלתי שיחה מחבר לספסל הלימודים באוניברסיטה, שהפך למשקיע הון סיכון מצליח. האיש נשמע קצת מריר. "תחום האוטו-טק המקומי מאכזב אותי לאחרונה", הוא אמר. "היקף הגיוסים בענף  היה דליל השנה בהשוואה לשנתיים הקודמות ועוד לא ראינו אקזיט. נראה שהמשקיעים הבינלאומיים חושבים פעמיים לפני שהם מושיטים את היד לארנק. אולי זה בגלל הבעיות של טסלה. או בגלל שאופק התכנון לרכב אוטונומי מתרחק בעולם, ואולי בגלל המצב הבטחוני המקומי. הסיבה לא ברורה אבל השורה התחתונה - כן".

הערכות השווי נוסקות

לא היינו פוסלים על הסף את כל ההשערות הללו, אבל נראה שהסיבה העיקרית פשוטה הרבה יותר ונובעת מחוקי הביקוש וההיצע. ההתנפלות של משקיעים בינלאומיים על ענף האוטו-טק המקומי הביאה בשנים האחרונות לנסיקה די היסטרית של הערכות השווי לצורך גיוס של החברות הוותיקות יחסית באקו-סיסטם הזה, הן בעולם והן בישראל. וכשאנחנו מדברים על "ותיקות", הכוונה לחברות שחלקן קמו או התחילו לפעול בתחום הרכב רק לפני שנתיים-שלוש.

השווי רק הולך ונוסק ככל שחברות הגל הראשון והשני עוברות בהדרגה משלב הקונספט לשלב הברזל, כלומר ייצור ומכירות בכמויות משמעותיות של של צ'יפים ומוצרים מייצור סדרתי ללקוחות אסטרטגיים. מטבע הדברים, ההשקעות בענף מתחילות להיות זירת משחק של גדולים ונעשות יקרות מדי אפילו למשקיעים מתעשיית הרכב.

דוגמה אחת היא חברת Valens שגייסה החודש 63 מיליון דולר לפי שווי שמוערך בענף בכחצי מיליארד דולר לפני הכסף (בחברה סירבו להתייחס לנתון השווי). אם בסבבי העבר שלה ראינו ברשימת המשקיעים לא מעט שחקנים גדולים מתעשיית הרכב, הרי שהפעם נמצאים בין המשקיעים המובילים כרישים  גלובליים דוגמת בנק ההשקעות אופנהיימר, שמתמחה בהשקעה בחברות לפני הנפקה או מכירה.

זו רק דוגמה אחת. חברה נוספת מהתחום מבצעת בימים אלה סבב גיוס לפי שווי שמוערך ב-800-700 מיליון דולר ואפילו חברות שקמו ב-18-16 החודשים האחרונים כבר מנסות כיום לצאת לסבב גיוס שני עם הערכות שווי של תשע ספרות בדולרים. בקיצור, האוויר הופך להיות דליל ככל שעולים מעלה.

רכב אוטונומי, אבל עם נהג

גם ההתפתחויות הגלובליות בזירת הרכב החכם/אוטונומי/מחושמל לא מעידות על התקררות ונסיגה אלא בעיקר על רציונליזציה ואולי גם על צורך לשינוי במודלים העסקיים. החודש תפסנו לשיחה את בני דניאל, סגן נשיא לייעוץ והאחראי על תחום ה-Mobility בחברת הייעוץ הענקית פרוסט אנד סליבן, שביקר בישראל. פרוסט אנד סאליבן היא אחת מחברות הייעוץ הגדולות בעולם, עם הרבה לקוחות מרשימת ה"גלובל 1000", והיא מפעילה למעלה מ-40 סניפים בשש יבשות, כולל סניף ישראלי.

חטיבת הרכב והמוביליות של החברה עובדת באופן הדוק עם כמה מיצרני הרכב וספקי הרכיבים הגדולים בעולם, מבצעת עבורם השוואות תחרותיות ומתווה תוכניות אסטרטגיות לשנים הבאות. בקיצור, בני דניאל הוא מהאנשים שלא רק עוקבים בזמן אמת אחרי התפתחות השוק אלא גם לוקחים חלק בעיצובו.

השאלה הראשונה ששאלנו את דניאל, שבסיסו בלונדון, נגעה ללוח הזמנים להשקת רכב אוטונומי בעולם ולתחושה בציבור, שלוח הזמנים הזה הולך ומתרחק מהציפיות המוקדמות. דניאל אומר שהציפיות בקרב הציבור נובעות מתפיסה שגויה של הטרמינולוגיה הנהוגה בתעשיית הרכב: "צריך לבצע הבחנה ברורה בין מכוניות אוטונומיות לבין מכוניות ללא נהג. קיימות דרגות שונות של אוטונומיה וכאשר יצרני רכב אומרים כי ב-2021 יתחילו לצאת לשוק מכוניות אוטונומיות, הם מתכוונים כיום בעיקר לכלי רכב בדרגות אוטונומיה של L3 ו-L4 , שבהן עדיין נדרשת התערבות מסוימת של הנהג בהתאם לנסיבות".

דניאל מעריך כי לקראת אמצע העשור הבא, כ-85% מהמכוניות החדשות שייצאו לשוק יהיו בדרגת אוטונומיה כזו או אחרת אבל רק חלק קטן מאוד מהן יהיו מכוניות ללא נהג. גם אלה ינועו בתוך אזור עם גידור גיאוגרפי, כלומר יוגבלו לתנועה באזורים עירוניים ספציפיים, שבהם קיים מיפוי מדויק מאוד של הסביבה. מדובר בעיקר בשאטלים להובלת נוסעים במסלולים קבועים.

להערכתו "מכוניות ללא נהג" יתחילו לתפוס תאוצה בכמויות משמעותיות רק מסוף העשור הבא. "זה לוח הזמנים המקורי של היצרנים, שגם מכתיב כיום את תהליך הפיתוח, הרכש והייצור"

דרוש: מודל עסקי חדש

ואיך ישפיע לוח הזמנים הדי-ארוך הזה על ההחזר להשקעה ( ROI ) של חברות הטכנולוגיה, שמתמקדות בחזון הרכב "ללא נהג"? כאן מציג דניאל דעה מעניינת, שעלולה להדאיג לא מעט משקיעים: "חברות טכנולוגיה שהמודל העסקי שלהן בנוי ישירות על הפונקציונליות של המוצר שלהן ברכב האוטונומי, יתקשו לספק החזר על ההשקעה בטווח זמן סביר בגלל היקפי מכירות הרכב המוגבלים הצפויים".

הוא מזכיר, שהרעיון המרכזי מאחורי תוכניות ה"מוביליות" המתקדמות בעולם, שבהן מעורבים כיום כל יצרני הרכב - דוגמת מוניות ושאטלים רובוטיים ושיתופיים - הוא להגדיל את הנצילות של כלי הרכב. כלומר להפעיל אותם מסביב לשעון ללא תלות בנהגים ובלי להגדיל את מספר כלי הרכב עצמם.

"אם חברות הסטארט-אפ הפועלות בתחום יפעלו לא רק כחברות טכנולוגיה נטו אלא גם כספקיות של שירותים עסקיים ליצרניות הרכב, ההחזר שלהן על ההשקעה יהיה הרבה יותר מהיר. הרכב האוטונומי עתיד לייצר כמויות אדירות של מידע שאותו ניתן למנף למודלים עסקיים חדשים"

כדוגמה הוא מביא את שוק חיישני הלייזר (ליידארים). דניאל מעריך שמכירות הליידארים לתעשיית הרכב ייתקשו לייצר לבדן החזר מהיר על ההשקעה. אולם החיישנים הללו עתידים לייצר תוך כדי נסיעה הרבה "נקודות מידע", שאותן ניתן יהיה לרתום, למשל, לצורך מיפוי מדויק, שזוכה לביקוש רב בתעשיית הרכב.

ביטול הסובסידות לא ישפיע

מה לגבי עתיד הרכב חשמלי, שלאחרונה נכנס לשיח הציבורי בישראלי? מחקר עדכני של פרוסט אנד סאליבן העריך לאחרונה כי בתוך שנים ספורות לא יהיה צורך בסובסידיות ממשלתיות וציבוריות לכלי רכב חשמליים ומחושמלים (פלאג-אין) והשוק יתפוס תאוצה גם בלעדיהן. הערכה כזו עשויה לנסוך אופטימיות בקרב חסידי הרכב החשמלי בישראל, שיודעים כי במוקדם או במאוחר (כלומר, במוקדם) האוצר ינסה לבטל או לצמצם את הטבת המס הנדיבה על כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג-אין.

כאן סבור דניאל, ששלושה גורמים ינטרלו את ההשפעה השלילית של הקטנת הטבת המס על הרכב המחושמל. הראשונה היא הביקוש הטבעי בשוק לכלי רכב כאלה, שחוסכים בהוצאות ובזיהום. כדוגמה הוא מביא את בריטניה, שביטלה לאחרונה את הטבת המס על רכבי פלאג-אין וחתכה ב-30% את הסובסידיה על רכב חשמלי נטו. למרות זאת, מחקרים עדכניים מראים כי כ-65% מהלקוחות הקיימים ימשיכו לרכוש כלי רכב כאלה גם ללא הסובסידיה.

המגמה השנייה שתנטרל את הקטנת הסובסידיות היא ירידת מחיר משמעותית של הסוללות, שהן אולי הרכיב היקר ביותר כיום ברכב מחושמל. דניאל אומר כי מחיר הסוללות ירד בשלוש השנים האחרונות משמעותית לסביבות ה-220 דולר לקילוואט-שעה, וההערכות הן שברגע שהמחירים יירדו לאזור ה-80 דולר לקילוואט, עלויות הייצור והרכישה יהיו ניתנות להשוואה לאלה של רכב בנזין ודיזל רגילים.

הוא מעריך שזה אמנם לא יקרה כבר ב-2020, אבל מחירי הסוללות יצנחו ב-35% נוספים בטווח הנראה לעין, בין השאר בשל הקמת מפעלי סוללות גדולים באירופה ("גיגאפקטוריז"), שיגדילו את ההיצע ויקטינו את התלות בספקים מארה"ב ומאסיה. הוא מעריך שרוב ירידת המחיר תתגלגל ללקוחות.

ולבסוף, אם הגזר לא יעזור, המקל יעשה את העבודה. כלומר, יותר ויותר מדינות יאסרו על רכבי בנזין ודיזל רגילים להיכנס למרכזי הערים, מה שיוביל את יצרני רכב המערביים לעבור לייצור המוני של כלי רכב מחושמלים. אולי לא בהכרח חשמליים נטו, אבל לכל הפחות גרסאות יעילות וזמינות יותר של רכבי פלאג-אין. "אם הם לא יעשו זאת, הם יפגרו מאחור ויפסידו לחשמליות הסיניות שכבר מתחילות להיכנס לשוק במערב".

ומה לגבי שמירה על ערכי הגרט של הרכב החשמלי המשומש, שמטרידה מאוד את הלקוחות הפוטנציאליים בישראל? דניאל מעריך, שהבעיה תיפתר על ידי הגברת השליטה של יצרני הרכב במחזור החיים של הרכב, כולל מעורבות מוגברת ברכישות ומכירות הרכב המשומש ברשת. זאת, על פי המודל שטסלה מאמצת כיום כאשר היא מבטיחה ללקוחות ביי-באק (רכישה חוזרת) של כלי הרכב המשומשים במחירי פרימיום. "כל יצרני הרכב עושים כיום מאמצים לבנות פלטפורמות רכש ומכר לרכבי יד שנייה באונליין". בישראל זה כנראה יתבצע - אם אכן יתבצע - ברמת יבואני הרכב ובעידוד ממשי של היצרנים.

למרות הגישה האופטימיות ביחס לעתיד הרכב החשמלי, גם דניאל מעריך שהקמת מערך טעינה, ובמיוחד תחנות טעינה מהירה עם הספקים של 100 קילוואט ומעלה, היא תנאי חובה להצלחת חדירת רכב חשמלי.

דילמת הביצה והתרנגולת, שהביאה גם לכישלון של בטר פלייס שניסתה לפרוס רשת טעינה ארצית יקרה, לא מרתיעה אותו: "המצב כיום שונה. בטר פלייס הייתה שחקנית יחידה, שלקחה את כל עלויות הקמת הרשת על עצמה. כיום יש 5-4 שחקנים שפועלים בתחום. יצרניות הרכב, למשל, דוחפות את הנושא במרץ. פורשה, לדוגמה, מאלצת את כל הדילרים שלה להקים בתוך תשתית המכר שלהם תחנות טעינה כאלה, על חשבונם".

גם שחקניות אנרגיה מסורתיות, כמו בריטיש פטרוליום ואחרות, נכנסות לתחום בשאיפה להקים לפחות תחנת טעינה מהירה אחת בכל תחנת תדלוק גדולה עד 2023. וישנן גם ממשלות שמממנות הקמה של תחנות כאלה (כמו ישראל, למשל). להערכת דניאל, זו תהיה הזדמנות עסקית משמעותית לנכנסים הראשונים.

אז מה היה לנו כאן? שוק רכב גלובלי שצפוי להתקדם בצעדים זהירים, בטוחים והרבה פחות דרמטיים מאלה שמדמיין לעמו הציבור. אבל בשורה התחתונה, השינוי כבר קורה, והוא בלתי הפיך. 

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות