גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליברמן: "אני מודיע על התפטרות. נתניהו נכנע לטרור. מבקש לסכם תאריך בחירות מוקדם ככל האפשר"

שר הביטחון אביגדור ליברמן התפטר מתפקידו: "500 רקטות נורו לדרומה של ישראל, והמענה שנתנו היה לא מספיק ולא הולם" ● רמז כי נתניהו משתמש בסוריה, איראן ומפעלי הנשק של החיזבאללה כתירוצים ● על רקע הודעת בנט כי ידרוש את תיק הביטחון, רה"מ הודיע כי התיק יישאר בידיו

אביגדור ליברמן מתפטר / צילום: רפי קוץ
אביגדור ליברמן מתפטר / צילום: רפי קוץ

טלטלה במערכת הפוליטית: שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע לחברי סיעת ישראל ביתנו: אני מתפטר מתפקיד שר הביטחון וקורא לעריכת בחירות כלליות בהקדם. 

ליברמן כינס היום מסיבת עיתונאים בחדר ועדת הכנסת ואומר כי "כל אחד מכם ניסה לנחש מה פשר המפגש. ניחשתם נכון. אכן אני כאן על מנת להודיע על התפטרותי מתפקיד שר הביטחון. למה עכשיו? הפסקת האש בשילוב תהליך ההסדרה עם החמאס, היא כניעה לטרור. אין לכך שום משמעות אחרת. מה שאנחנו עושים במדינה, זה קניית שקט לטווח קצר במחיר פגיעה בביטחון הלאומי לטווח הארוך. אין זה סוד שהיו חילוקי דעות בין נתניהו לביני. למשל בנושא הכנסת הדלק הקטארי, חשבתי שזו שגיאה, ורק אחרי שראש הממשלה הוציא הודעה כתובה, נאלצתי לאפשר זאת. אותו הדבר בנוגע לפינוי חאן אל אחמר, השתלטות של שבט בדואי על אדמה. אני חשבתי שעלינו לפנות ולצערי ראש הממשלה הוציא הוראה קבועה, ומנע את הפינוי. שתי הנקודות הקריטיות הן הכנסת 15 מליון דולר לרצועת עזה במזומן, במזוודות לחמאס. וכל מי שאומר שיש על הכסף בקרה ופיקוח מה יהיה עם הכסף הזה, אינו מדייק בלשון המעטה. מי שעוקב אחרי הרשתות החברתיות בערבית, עליו להבין לאן הלכו 15 מליון דולרים. הם הלכו למשפחות המחבלים שהתעמתו על הגדר עם חיילי צה"ל. המשפחות של המחבלים היו הראשונים שקיבלו את הכסף. מצד אחד, מעבירים בכנסת חוק קיזוז כספי טרור ומצד שני אנחנו נותנים כסף מזומן לטרוריסטים". 

"הדבר הזה הוא בלתי סביר ובלתי אפשרי", ממשיך ליברמן, ורומז שנתניהו משתמש בסוריה, איראן ומפעלי הנשק של החיזבאללה כתירוצים. "נקודת המפנה השנייה הייתה הפסקת האש. כל ה-500 רקטות שנורו לדרומה של ישראל, והמענה שנתנו היה לא מספיק ולא הולם. אני מכיר את כל התירוצים וכל ההסברים ומכיר היטב את כל הנסיבות, ואת המודיעין. כל מה שנאמר בימים האחרונים (צפון, דרום, למעלה למטה) הכל תירוצים".

"היינו חייבים להתנות את המצב ההומניטרי בעזה בשני דברים לפחות. ראשית הסדרת נושא השבויים והנעדרים. ושנית, התחייבות של חמאס לא להביא בני אדם לגבול הרצועה. ביום חמישי האחרון הוכנסו 15 מליון דולר לרצועת עזה. ביום שישי למחרת חמאס הביא 13 אלף איש לגבול הרצועה להתעמת עם חיילי צהל ונפגעו 44 איש, ואחד נהרג. וזה יום אחרי שהם קיבלו 15 מליון דולר. למחרת נכנס פלסטיני לחממות של נתיב העשרה ושרף אותן, וכמובן, מה שקרה מאז הסבב האחרון. מעולם לא נדבקתי לכסא, וכאשר היתה סתירה, בחרתי בעקרונות. גם בהתנתקות , הצבענו כולנו נגד ההתנתקות".

ליברמן המשיך ואמר: "אני מבין שיהיו עלי מבול של השמצות של דוברים מטעם ופרשנים מטעם. אך התמודדתי עם דברים קשים מזה. אני בטוח שההשמצות יצוצו מכל מקום, בטוויטר ובפייסבוק. אני מבקש לסכם תאריך בחירות מוקדם ככל האפשר", אמר ליברמן. "יש לתת לציבור לבחור בקו הנכון".

ליברמן נשאל על המסר המועבר לחמאס במהלך שלו, האם החמאס יבינו שניצחו ושראש הממשלה הוא רופס. ליברמן השיב: "דיונים ביטחוניים זה לא שיחת רעים. אני לא אתייחס לגופו של אדם, אך אני חושב שהקו שאנחנו מובילים בחודשים האחרונים הוא שגוי לחלוטין. כולם הכירו את עמדותיי כאשר נכנסתי לממשלה, וניסיתי לשנות מבפנים". 

עוד ציין במהלך מסיבת העיתונאים שתהליכי העבודה שלו מול הרמטכ"ל היו מצוינים וזאת על אף חילוקי הדעות. "אתם לא שמעתם על חילוקי הדעות. עבדתי מולו מצוין, וראיתם גם את התהליך השקוף והמוסדר של מינוי הרמטכ"ל הבא. לכן, מבחינתי, בשנתיים וחצי יש לי הרבה מה להראות לציבור בתפקוד שלי, אך הציבור צריך לשפוט".  ליברמן הוסיף שרק אחרי שהתפטרותו תיכנס לתוקף הוא ישוחח עם ראשי הקואליציה וכי טרם עשה זאת. "דעתי האישית היא שחייבים במצב שנוצר לקבוע תאריך מוקדם ככל האפשר, תאריך מוסכם לבחירות".

מוקדם יותר היום, על רקע ההערכות כי ליברמן צפוי להתפטר, הודיע שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כי אם ליברמן יתפטר, הוא ידרוש את תיק הביטחון. 

דובר ראש הממשלה יונתן אוריך מיהר להודיע לפני מסיבת העיתונאים של אביגדור ליברמן כי תיק הביטחון יעבור לידיו של ראש הממשלה נתניהו. דובר ראש הממשלה: "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו".

ליברמן מכנס תקשורת

בסיומה של יממה דרמטית מאוד בישראל - שהחלה בהתקפות בדרום, המשיכה בקרבות שרי קבינט והסתיימה בריקודים פוליטיים אל תוך הלילה - הודיע הבוקר (ד') שר הביטחון אביגדור ליברמן שיכנס את נציגי כלי התקשורת בחדר סיעתו בשעה 13:00 בצהריים. שעה קודם לכן יכנס ליברמן ישיבת סיעה עם 4 חברי הכנסת הנוספים בסיעתו. משיחה הבוקר עם מקורב לשר הביטחון עולה שהוא עומד להתפטר. ליברמן אמר למקורבו: כי הוא אינו "יכול לעבוד עם ביבי יותר. מרגיש כך מזה זמן".

בקואליציה מתכננים כבר את רגע התפטרות של ליברמן. שר החינוך נפתלי בנט עומד לדרוש מראש הממשלה את תיק הביטחון בתמורה להישארותו בקואליציה. מן הבית היהודי לא נמסר אם מדובר באולטימטום אשר ישלח אותם אל מחוץ לקואליציה, אם לא יקבלו את תיק הביטחון, אך ההערכות הן שזו אופציה סבירה. מערכת היחסים העכורה בין נתניהו לבנט היא מן המפורסמות וקשה לתאר שנתניהו יפקיד בידיו את התיק הביטחוני למשך החודשים הבאים וזאת רק כדי לשמר רוב של 61 חברי כנסת.

מה יקרה אם ליברמן יתפטר?

אם אכן יממש ליברמן את האיום, ויתפטר מתפקיד שר הביטחון, תיכנס התפטרותו לתוקף תוך 48 שעות. ליברמן התפטר מתפקיד חבר כנסת במאי 2016 במסגרת מה שקרוי "החוק הנורווגי". על כן, אם יעזוב את משרד הביטחון, יחזור אוטומטית לתפקיד ח"כ עד למערכת הבחירות. בסיעתו, ישראל ביתנו, יש 5 חברי כנסת.

הקואליציה, ללא סיעת ישראל ביתנו מונה 61 ח"כים והליכוד, המרכיב העיקרי בקואליציה הצליח להוביל את הממשלה במהלך 2015 ומחצית 2016, כשהם עם 61 ח"כים. במצב דברים זה, לכל חבר כנסת ושר יש כוח עצום בידיו, ונתניהו יתקשה לנהל את הזירה הפוליטית. יצוין, תאריך הבחירות הקבוע בחוק הוא לחודש נובמבר 2019 ולמעשה מכיוון שקואליציה בת 61 ח"כים תתקשה לתפקד, אין טעם למשוך את המועד עד לרגע האחרון.

שרי הקבינט לא מרוצים

אתמול רתחו חלק משרי הקבינט - נפתלי בנט, איילת שקד, זאב אלקין וגם ליברמן - על כך שבסיום שעות ממושכות של דיוני קבינט סגורים תודרכו כ-3 עיתונאים ("גלובס" לא ביניהם) על הצבעה אחידה בתוך הקבינט והיעדר התנגדות למהלכי ההסדרה שהוביל ראש הממשלה.

האמת הייתה אחרת. השרים המוזכרים לעיל התנגדו, אך בישיבת הקבינט לא התקיימה כלל הצבעה.

יום ג' אם כן, היה עוד "יום רגיל במשרד" שבו שותפיו הקואליציוניים של נתניהו סופגים ממנו תרגיל פוליטי קלאסי שבו נמהלים אירועים ביטחוניים ביעדים פוליטיים. ליברמן מכיר את התרגילים במשך עשרות שנים.

השאלה הגדולה היא לאן חותר ליברמן. מצבו הפוליטי לא מזהיר. בשנים האחרונות הוא התקשה לקושש תמיכה ציבורית רחבה מעצם המעמד הבכיר של שר ביטחון ושר חוץ לשעבר. מנגד, הוא עבד בחריצות על התדמית הממסדית שלו, הממלכתית. מאז נכנס לתפקידו חדל ממרבית הטקסטים המתלהמים.

השאלה כעת היא האם ליברמן יבחר להיות האדם שמניע את מהלך פירוק הממשלה והאם הרקע העזתי מתאים לשם כך.

האם יממת 500 הטילים מעזה ו-15 מיליון דולר במזוודות הם האירוע שבאמצעותו יחל ליברמן את מצע הבחירות הבא שלו.

כזכור, ב-27 באוקטובר הופיע ליברמן בתדרוך בפני ועדת חוץ וביטחון בנושא המצב בעזה. הוא העריך אז שישראל נמצאת במצב של "מלחמת אין ברירה". אך מאותו היום, הובלה מדיניות הביטחון על ידי ראש הממשלה נתניהו תוך שהוא מסביר כי מטרתו היא למנוע יציאה למלחמה כוללת כאשר תוצאת הסיבוב הלחימתי הבא תהיה זהה לקודמים.

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות