גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שטראוס סיכמה את הרבעון השלישי עם צמיחה של 15% ברווח הנקי

הצמיחה בשורה התחתונה הושגה למרות ששורת ההכנסות של שטראוס נפגעה משחיקת מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל ● בפעילות הקפה בלט לשלילה השוק הרוסי-אוקראיני, פעילות סברה מתאוששת, ורווחיות הפעילות בישראל שמרה על יציבות

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'

חברת המזון והמשקאות שטראוס סיכמה הבוקר (ד') את הרבעון השלישי של 2018 עם שחיקה של כ-2% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-2.15 מיליארד שקל, ולצד זאת שמרה על יציבות בשורה הגולמית והציגה שיפור ברווח התפעולי - אחרי צמצום בהוצאות. לצד המגמה החיובית בשורה התפעולית נהנתה שטראוס גם מצמצום הוצאות המס שלה, ובשורה התחתונה הרווח הנקי שלה צמח ב-15% והגיע ל-144 מיליון שקל.

את השחיקה במכירות מייחסים בחברה להשפעות מט"ח, בעיקר היחלשות שער מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל, ומציינים כי ההכנסות בנטרול השפעות מטבע עלו בסיכום רבעוני בכ-3%.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה עלו הכנסותיה של שטראוס ב-1.5% ל-6.4 מיליארד שקל, והחברה נהנתה ממגמה חיובית גם בשורות הגולמית והתפעולית. נוסף על כך, בתקופה זו הוצאות המימון של שטראוס הצטמצמו, ובשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי של 402 מיליון שקל - סכום המשקף טיפוס של 19% ביחס לתקופה המקבילה ב-2017. 

תוצאות שטראוס במיליוני שקלים

הריאל פגע גם בהכנסות המחצית

בדומה למגמה הרבעונית, בשטראוס מציינים כי גם מתחילת השנה החברה נפגעה בשורת ההכנסות מהשפעות מטבע, בעיקר מהיחלשות הריאל הברזילאי ביחס למטבע המקומי, וכי בנטרול השפעות מטבע, ההכנסות בין ינואר לספטמבר צמחו בכ-6%.

פעילותה של שטראוס, שבשליטת משפחת שטראוס, נחלקת ל-4 מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר "סברה" בארה"ב) ופעילות בתחום המים (תמי 4).

בפילוח מגזרי הפעילות, שחיקת המטבע הברזילאי באה לידי ביטוי בפעילות הקפה, המהווה כמחצית מפעילותה של שטראוס, שהובילה בסיכום רבעוני לשחיקה של כ-10% בהכנסות מגזר זה, ל-968 מיליון שקל.

בהמשך לכך, הרווח הגולמי של מגזר זה ירד בכ-5% ל-336 מילון שקל, והרווח התפעולי נשחק בכ-8% ל-111 מיליון שקל, אולם למרות זאת הצליחה שטראוס לשפר את שיעור הרווח הגולמי, ולשמור על יציבות בשיעור הרווח התפעולי במגזר הקפה.

בשטראוס מציינים כי בנטרול השפעות מטבע, הכנסות מגזר הקפה צמחו ב-1%, ואת השיפור ברווח הגולמי מייחסת החברה ל"התאמת מחירים לשינויים במחירי חומרי הגלם והמטבעות בגיאוגרפיות מסוימות", ושיפור זה קוזז חלקית מהתחזקות השקל ביחס למטבעות הרלוונטיים.

בפילוח לטריטוריות הפעילות, הכנסות הקפה בברזיל, שוק הפעילות המרכזי של שטראוס, צנחו ב-14% ל-486 מיליון שקל, ובנטרול השפעות מטבע צמחו ב-5%, ומכירות השוק הרוסי-אוקראיני, השני בגודלו, בלטו לשלילה עם ירידה בשיעור דומה לשוק בברזיל (14%), ל-138 מיליון שקל, ושחיקה של קרוב ל-8% בנטרול השפעות מטבע - זאת "בעיקר בעקבות תנאי תחרות מאתגרים".

הרווחיות התפעולית בארץ יציבה

בשוק המקומי שטראוס מציינת כי היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון, עם נתח שוק של כ-12%, ומחלקת את הפעילות לשני מגזרים - בריאות ואיכות חיים, ותענוג והנאה. סך הכנסות שטראוס בישראל גדלו בסיכום רבעוני בכ-4% ל-837 מיליון שקל.

את התוצאות בשוק המקומי מציגה שטראוס לאחר שבחודשים האחרונים נרשמה עליית מחירים חוצת-קטגוריות בכל שוק מוצרי המזון והצריכה בישראל. זאת, כך נטען, על רקע עלייה במחירי חומרי הגלם ושכר המינימום. בהקשר זה, שטראוס הצהירה כי תימנע מעליות מחירים לפחות עד סוף השנה.

למרות שעל פניו נראה היה כי שטראוס עשויה להיפגע מאותם גורמים שהביאו שחקניות אחרות בשוק להעלות מחירים, הרווחיות התפעולית הרבעונית בישראל נותרה יציבה, וזאת, כאמור, על אף עליות במחירי החלב הגולמי וחומרי גלם נוספים. הצמיחה במכירות, והשמירה על יציבות בשורת הרווח התפעולי, התאפשרו על רקע צמיחה כמותית של כלל השוק מתחילת השנה, התייעלות בתשתיות הייצור והשקות חדשות של מוצרים חדשניים ויקרים יותר בקטגוריות של בריאות, נוחות ונשנוש.

פעילות המטבלים והממרחים המצוננים של שטראוס, שעיקרה נעשית באמצעות חברת סברה המוחזקת במשותף עם קונצרן פפסיקו, נהנתה מהתאוששות ניכרת בפעילות, אחרי תקופה ארוכה שבה סבלה מהשפעות איסוף (recall) וולנטרי שביצעה בסוף 2016 לכמה ממוצרי החומוס שלה.

בסיכום רבעוני עלו הכנסות סברה ב-4% ל-351 מיליון שקל, והרווח התפעולי קפץ פי ארבעה ל-28 מיליון שקל, בזכות "חזרה לנתחי שוק טרום ה-recall", וכן לאחר שבשנה שעברה ביצעה הפחתת נכסים בגין ירידת ערך פעילות הסלסה שלה.

פעילות המים של שטראוס ממשיכה לצמוח, והכנסותיה הרבעוניות עלו בכ-9% ל-157 מיליון שקל, לצד הכפלת הרווח התפעולי שעמד על 18 מיליון שקל בזכות עלייה במכירות מכשירים חדשים ועלייה במצבת הלקוחות.

במגזר המים שטראוס מציגה גם את פעילות המיזם המשותף שלה עם קבוצת האייר (Haier) בסין, שבו היא מחזיקה 49%. בסיכום רבעוני עלו מכירות המיזם ב-9% ל-142 מיליון שקל, ורווחיו נותרו יציבים ברמה של 13 מיליון שקל.

בתחילת ספטמבר מונה גיורא בר-דעה למנכ"ל הקבוצה, ומדובר בדוחות ראשונים שעליהם הוא חתום באופן רשמי כמנכ"ל. זאת לאחר שביולי האחרון דיווחה הקבוצה כי גדי לסין, עד אותו מועד מנכ"ל הקבוצה, מסיים את תפקידו בשל סיבות רפואיות.

מניית שטראוס , שנסחרה היום בשינויים מתונים, התחזקה מתחילת השנה בכ-15%, ומחירה משקף לחברה שווי נוכחי של כ-7.8 מיליארד שקל. 

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"