מעסיקים מגייסים רק לפי הגדרות תפקיד

מי שמחפש עבודה עפ"י מאפייני תפקידים ויכולות אישיות, לא יגיע לראיון

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock

אחת הטעויות הנפוצות של מחפשי עבודה, עם דגש על מחפשי שינוי, היא זיהוי תפקידי המטרה אליהם הם מכוונים על-פי המאפיינים של התפקיד ולא על-פי הניסיון הרלוונטי הנדרש. למשל, מנהלת פרויקטים מוכשרת שעסקה שנים בתמחור ובקרה של פרויקטים בתחום אנרגיה ירוקה, וכעת היא מחפשת שינוי. בעזרת ייעוץ מקצועי היא הגיעה למסקנה שאחד התפקידים המתאימים ביותר לניסיונה הוא ניהול מותג, וזאת מכוון ששני המקצועות (ניהול מותג ובקרת פרויקטים) כרוכים בעבודה עם ממשקים רבים, דורשים יכולת ניתוח נתונים, תכנון, תמחור, בקרה ועבודה עם תקציבים.

הכול חוץ מידע מקצועי

ואכן, בשני התפקידים נדרשת יכולת אנליטית וניסיון בניהול תקציב מחד, ועבודה שוטפת עם ממשקים רבים בתוך ומחוץ לארגון מאידך, מה גם שהשכלתה של המנהלת הזו, תואר ראשון במינהל עסקים מאוניברסיטה מובילה, רלוונטית לשניהם. רק שהיא חסרה את הדבר הכי חשוב לניהול מותג - ידע מקצועי בשיווק - ולכן היא לא הצליחה להגיע לאף ראיון עבודה, וזה למרות שימוש אינטנסיבי ברשת הקשרים והגשת מועמדות לכל משרת ניהול מותג שמתפרסמת ברדיוס של 100 קילומטר.

המנהלת המוכשרת הזו איננה מודעת לעובדה ששוק העבודה לא מגייס עובדים לפי פיסות ניסיון במאפיינים שונים של התפקיד אלא על-פי הגדרות תפקיד בלבד, כשבמקרה הזה ההעדפה הגורפת היא למנהלי מותג מחברות מקבילות או לתקציבאים ממשרדי פרסום. לפעמים יגייסו חוקרים מחברות מחקרי שוק (אם כי הללו פונים בעיקר לתפקידי פלנינג/מחקר ואסטרטגיה) אבל בטח לא מנהלי פרויקטים מחברות אנרגיה שצמחו בתפעול או הכספים, לא משנה כמה הם מוכשרים.

10 שנים מאוחר מדי

יתרה מכך, גם העובדה שבלימודים היא התמחתה במסלול שיווק לא עוזרת יותר מדי (הידע הנרכש שם רלוונטי לעבודה היומיומית בערך כמו תואר בארכיאולוגיה מקראית עם התמחות במסופוטמיה הקדומה), במיוחד משום שחלף כבר למעלה מעשור מתום הלימודים, מה שמעביר אותנו ישירות לחסם האסטרטגי השני - חוסר התאמה בין הגיל/השלב בקריירה לתפקיד. כלומר, לא רק שאין לה את בסיס הידע ההכרחי לתפקיד ניהול מותג, היא מבוגרת ב-10 שנים לפחות ממרבית מנהלות המותג המתחילות, שהרי ניהול מותג הוא תפקיד הכניסה לתחום ניהול שיווק.

אין זה מקרי שהשיווק הוא אחד מיעדי השינוי הפופולריים ביותר, מאחר שהמקצוע הזה נתפס ככזה שלא דורש יותר מדי ידע מקצועי, ולראייה, במגזר ההייטק מנהלי המוצר שהם לב ליבו של מערך השיווק, רובם ככולם מהנדסי פיתוח לשעבר ללא כל ניסיון בשיווק, שלומדים את תורת השיווק מהממונים עליהם, גם הם מהנדסי פיתוח לשעבר, שלמדו שיווק ממהנדסים וחוזר חלילה (וזה על רגל אחת ההסבר לפער המקצועי הגדול בין מנהלי שיווק בהייטק לקולגות מחוצה לו).

המצאה של פסיכולוגים

אבל השיווק איננו יתום. גם תחום הפיתוח העסקי (להבדיל ממכירות), סובל מאותה הבעיה בדיוק, כנ"ל תחום ניהול הפרויקטים, שאיננו מקצוע אלא שלב בקידום המקצועי, כאשר בצמרת רשימת המקצועות הנתפסים דלילים בידע מקצועי הכרחי ניצב תחום משאבי האנוש - יעד ההסבה המבוקש ביותר על שלל המקצועות שבו, ובראשם ניהול רווחה (הרשת מוצפת בפוסטים של עובדות ומנהלות מכל התחומים המבקשות לעשות הסבה למשאבי האנוש, תוך התבססות על מאפיינים כמו ניסיון רב בעבודה עם אנשים וכו').

אתם שואלים מאיפה נולדה הטעות הזו. היא צמחה מעולם הפסיכולוגיה התעסוקתית שלא מכיר את מסלולי הקריירה במקצועות השונים ואת דרישות הניסיון ההכרחיות בכל תפקיד ותפקיד, ועל כן מתמקד באדם עצמו ובמאפייני תפקידים המבוססים על ניתוח עיסוקים (זיהוי המרכיבים והמטלות שיש לבצע בעיסוקים שונים והכישורים האישיים שנדרשים לכך), וזאת במנותק מעולם הידע המקצועי הנדרש וממשך "חיי המדף" של המקצועות השונים. משם זלגה התפיסה הזו אל מחפשי העבודה ואל שאר העוסקים בתחום קריירה שמתמקדים בזיהוי השאיפות, החלומות, היכולות, הכישורים, החוזקות והחולשות, כאילו על-פי זה מגייסים עובדים, והיא ממשיכה לשגשג בלי קשר למציאות.

לכו בעקבות הצלחות

אז למען הסר ספק, מעסיקים מזמינים לראיונות עבודה רק בעלי ניסיון מקצועי ספציפי כפי שהוא בא לביטוי בהגדרות התפקידים שמילאו עד כה, וגם זה בתנאי שעבדו בחברות הרלוונטיות (גודל/מגזר/תעשייה וכו'), ולא על-פי דמיון באופי המטלות ובכישורים האישיים הנדרשים, מגמה שתלך ותחריף עם התעצמות האוטומציה בתהליכי הגיוס, שמתבססת רק על ניסיון (מכונה מאתרת מועמדים שהגדרת תפקידם זהה להגדרת התפקיד המופיעה בתיאור המשרה, וכל השאר לפח).

לכן כדי להימנע מאכזבות מיותרות, מתסכולים ומאובדן הכנסה, לפני כל תזוזה חדה חפשו בעלי השכלה ורקורד מקצועי כשלכם שהצליחו לעשות את המהלך בשנים האחרונות (לעתים מהלך שניתן היה לעשות בעבר כיום כמעט בלתי אפשרי, למשל לנהל מערכות מידע ללא השכלה בתחום), וודאו כי הוא בוצע בגיל/בשלב בקריירה בו אתם נמצאים. רק אחרי שתמצאו לפחות 5 כאלה התחילו להניע את המהלך, כשההמלצה הגורפת היא לחפש עבודה תוך כדי עבודה. בהצלחה!

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com