גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרומן נגמר: הריב הפומבי של טראמפ ומקרון ברשת טוויטר

נשיא צרפת ומזג האוויר קלקלו לדונלד טראמפ את מסעו לאירופה ● אתמול (ג') הוא פרק את תסכולו בהתקפת טוויטר על מאקרון – ועל היסודות של אחדות אירופה ● "שמחים שהוא מתעניין בהיסטוריה שלנו", הגיבו הצרפתים בנימוס ● אבל הנשיא אינו מתעניין בהיסטוריה ואינו מתעניין באירופה

הנשיא טראמפ עם הקנצלרית מרקל והנשיא מאקרון/  צילום: רויטרס POOL New
הנשיא טראמפ עם הקנצלרית מרקל והנשיא מאקרון/ צילום: רויטרס POOL New

קשה להעלות על הדעת צירוף סמלי יותר מיום השנה המאה לסיום מלחמת העולם הראשונה והריב הפומבי בין נשיאי ארה"ב וצרפת. בשבוע שבו שותפות הגורל של הדמוקרטיות המערביות הייתה ראויה להטעמה ולחיזוק, קווי התפר בין בעלות הברית העיקריות התרחבו לממדים של שוחות בשדות הקרב של פלנדריה.

כשלעצמו, זה היה ריב מיותר, והוא התנהל בזירה מגוחכת, הלוא היא טוויטר. הוא התחיל בציוץ כבד-פה וכבד-לשון של הנשיא מאקרון, שקרא להקים "צבא אירופי", שיגן על משתתפיו מפני ארה"ב, רוסיה וסין. לא ברור בדיוק מה הוא ניסה להגיד בעצם השבוע שבו צרפת נזכרת בקורבנם של רבבות חיילים אמריקאיים, אשר הופעתם בזירה בקיץ 1918 הכריעה את המלחמה לטובתה.

דונלד טראמפ הגיב בציוץ נרגז בשעת נחיתתו בפריז, ביום שבת. מאקרון השתדל אחר כך להניח את דעתו. לא, הוא לא התכוון, הוא הסביר. הוא בסך הכול הסכים עם תלונותיו החוזרות של טראמפ על היעדר תרומה אירופית הולמת למימון נאט"ו, הברית הצפון אטלנטית, שיסודותיה הונחו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, כאשר צלב קרס התנופף בשמי פריז.

הכישלון הכוריאוגרפי

הפורמט של חגיגות המאה לא היה לרוחו של נשיא ארה"ב. האיש המתעב כל רמז של גלובליזם ושל רב-צדדיות מצא את עצמו בפורום, המוקדש לשני החטאים האלה. חמישה ימים לאחר מערכת בחירות, שבמהלכן הכריז כי הוא "לאומן", טראמפ נאלץ לשמוע את מאקרון מזהיר את העולם מפני לאומנות.

כל זה היה כאין וכאפס לעומת הכישלון הכוריאוגרפי. נשיא ארה"ב עמד להשתתף באזכרה בבית עלמין צבאי אמריקאי, 80 ק"מ מפריז. מסוק עמד להטיס אותו לשם. אבל המסוק לא יכול להמריא בגלל ראות לקויה. מה קרה אחר כך שנוי במחלוקת. הרושם היה שטראמפ סירב לצאת לשם ברכב השרד שלו, ולא רצה להירטב בגשם. הוא נעשה מיד יעד של גינוי ושל לגלוג משני עברי האוקיאנוס.

הנשיא ליקק את פצעיו עד שהתפרץ אתמול (ג') במטר של ציוצים נרגזים נגד מאקרון. באחד מהם הוא טען, שהצעת מאקרון להקים צבא אירופי הייתה ניסיון להסיח את הדעת מן הפופולריות הנמוכה שלו בין הצרפתים. מה שנכון נכון, מאקרון אמנם שקע אל תהומות של חוסר פופולריות.

אבל נשיא ארה"ב אינו פרשן פוליטי. הפופולריות של נשיא צרפת אינה עניין שהוא צריך לדון בו בפומבי, קל וחומר בשמחה לאיד. יתר על כן, הפופולריות של טראמפ עצמו, על פי סקר חדש של מכון גאלופ, פחתה עד 38%. מפלגתו איבדה את השליטה בבית הנבחרים. חישובי הבחירות שלו, ששורה של רפובליקאים קשרו להם כתרים לפני הבחירות, לא עלו יפה ברוב המקרים. כמעט משונה לשמוע את הנשיא הזה מנצל את קשייו הפנימיים של נשיא אחר לצורכי הקנטה. הוא יודע כנראה שאיש ממנהיגי אירופה לא ישתמש בנשק הזה נגדו, מפני שהם מבורכים בתכונה שהוא מתייחס אליה בבוז: התאפקות.

"הייתה זאת גרמניה"

ציוץ אחר הגיב על רצונו של נשיא צרפת בצבא אירופי, "כדי להתגונן מפני ארה"ב, רוסיה וסין" טראמפ צלף: "הייתה זאת גרמניה במלחמת העולם הראשונה והשנייה. איך זה עבד בשביל צרפת? הם התחילו ללמוד גרמנית בפריז עד שארה"ב הגיעה. שלמו בשביל נאט"ו - ולא!" לא קשה להשלים את החסר: ולא - לא תהיה להם הגנת אמריקה בפעם הבאה.

מאקרון לא השיב במישרים, אבל דובר של מאקרון הביע שביעות רצון אירונית מ"התעניינותו של טראמפ בהיסטוריה הצרפתית". היסטוריה כמובן מעניינת את טראמפ במידה מוגבלת. הסרקזם בעניין גרמניה הולם רק מי שאינו יודע, כי ההיסטוריה האירופית ב-70 השנה האחרונות עומדת בסימן הפיוס ההיסטורי בין גרמניה לצרפת.

בשנה הבאה ימלאו שבעים שנה לרפובליקה הפדרלית של גרמניה. היא קמה על חורבות מלחמת העולם השנייה, כוננה מוסדות דמוקרטיים, והניבה עד מהרה את סיפור ההצלחה הכלכלי המרשים ביותר של אירופה אולי מאז ומעולם. תיכף להקמתה היא חיפשה וגם מצאה נתיבים של שיתוף פעולה הדוק עם צרפת. אי אפשר כלל לטעות בחשיבות העניין הזה: מלחמות בלתי פוסקות בין צרפתים לגרמנים שיבשו את חיי אירופה מאז שלהי המאה ה-18. במשך 125 שנה הצרפתים היו התוקפנים ושוחרי ההתפשטות, וידם הגיעה עד ברלין ומעבר לה. אחר כך התהפכו היוצרות, והגרמנים חזר והשפילו את צרפת.

הצורך לשים קץ למעגל הקסמים של אלימות ואלימות-נגד, שעלה לאירופה בערך ב-70 מיליון הרוגים במחצית הראשונה של המאה ה-20, הניב את החזון של אחדות אירופה: תחילה באמצעות קהילה כלכלית מוגבלת, אחר כך באמצעות איחוד עם סממנים של מדינת-על פדרלית. "היחסים המיוחדים" בין גרמניה לצרפת עמדו מלכתחילה במרכז האחדות. בכל עשור היה צמד גרמני-צרפתי שהנחה את אירופה: דה גול ואדנאור, פומפידו ובראנדט, ז'יסקאר ושמידט, מיטראן וקוהל, שיראק ושרודר, ולבסוף אנגלה מרקל ושלושה נשיאים צרפתיים.

מנתץ ההסכמות ההיסטוריות

איבתו של טראמפ לאחדות אירופה אינה ביטוי של אנטי-אירופיות בתור שכזאת. הוא עוין אינסטינקטיבית כל שותפות רב-צדדית, בין שהיא נאט"ו, או האו"ם, או הסכמי סחר חופשי בין יותר משני שותפים, או ועידת האקלים, או ארגון מדינות אמריקה. אבל מעבר לאינסטינקטים, נשיא ארה"ב אינו מבין את ההיסטוריה האירופית, שבמאה השנים האחרונות דווקא נארגה בהיסטוריה האמריקאית.

הוא פיתח אנטיפתיה עמוקה כלפי הקנצלרית מרקל, ועכשיו הוא מפתח אנטיפתיה כזאת כלפי מאקרון. בשעה שבריטניה משלימה את גירושיה מאירופה, ופופוליזם לאומני ואנטי-ליברלי מתחזק והולך בחלקים של היבשת, מרקל ומאקרון הם היסודות שעליהם מושתתת עכשיו אחדות אירופה.

לרוע המזל, שני היסודות האלה מעולם לא היו מעורערים יותר. מרקל עומדת בעיצומה של הדרך החוצה, לאחר סדרה של תבוסות פוליטיות מבית; ומאקרון, עם פופולריות נמוכה ועם אבטלה גבוהה, יתקשה לחזור ולהיבחר (אם כי יש לו זמן. הוא אינו צריך להתייצב מול הבוחרים אלא במאי 2022).

בארה"ב שוררת הסכמה רחבה, החוצה גבולות מפלגתיים, על הצורך בשמירת הברית עם הדמוקרטיות המערביות. אבל הנשיא טראמפ רואה את עצמו מנתץ ההסכמות ההיסטוריות. בעיניו הן חלק מן "הביצה" של וושינגטון, שהוא גמר אומר לייבש. אין זאת אומרת שהתקפת הציוצים על נשיא צרפת מבשרת בהכרח התקפה כללית. לעתים קרובות היא ממלאת את הצורך של טראמפ לקרוא דרור לרגשי תסכול. היא מאשרת לעומת זאת מישקע עמוק של איבה ושל נרגנות, שיחזור וייראה מפעם לפעם, ויזיק ליחסים הטראנס-אטלנטיים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מורגן סטנלי עולה ב-4%, טסלה יורדת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה