גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית הבינלאומי בוועדת ה"טייקונים": "שיעור ההפרשה לאשראי עסקי גדול הוא אפסי"

בצל האפשרות שכבר בימים הקרובים יוכרז על פיזור הכנסת והוועדה לחקר מתן האשראי ללווים הגדולים תסיים את עבודתה מוקדם מהצפוי, הגיעו אליה היום ראשי דיסקונט והבינלאומי • יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל: "כל הלוואה הזויה כמעט, בלי ביטחונות, היא במרחק שיחת טלפון מבעל עניין"

אירית אייזקסון וסמדר ברבר צדיק /  צילום:דוברות הכנסת נועם רבקין פנטון
אירית אייזקסון וסמדר ברבר צדיק / צילום:דוברות הכנסת נועם רבקין פנטון

היום הגיע תורם של ראשי דיסקונט והבינלאומי להתייצב בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית לחקר האשראי ללווים הגדולים, בראשותו של ח"כ איתן כבל. הדיון נערך למרות חרב הבחירות שמאיימת להפסיק את עבודת הוועדה בטרם תסיים את עבודתה. מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק, רמזה במהלך הישיבה כי לא צריך להפנות כלפי הבנק שלה את חיצי האשמה: "שיעור ההפרשה לאשראי עסקי גדול הוא אפסי, לפחות בשמונה השנים האחרונות ונמוך בהשוואה ליתר הבנקים במערכת".

יו"ר הוועדה כבל ביקש מברבר-צדיק להסביר כיצד התנהל הבנק מול הלווים הגדולים ומה היו נוהלי הענקת האשראי על ידי הבנק. כבל אף הוסיף דוגמה, כאשר הקרין במהלך הישיבה כתבה של חברת החדשות, בה הושמעה שיחה בין ניצה זעפרני, מי שהייתה מנהלת מחלקת שוק ההון בסניף הראשי לבין איתי שטרום, אשר ביקש הלוואה מידית ללא בטחונות בסך 15 מיליון שקל. את ההלוואה אישר רו"ח אילן בצרי, ראש החטיבה העסקית בבנק, בשיחת טלפון שהוקלטה ושודרה באותה הכתבה.

בנוסף, נתבקשה ברבר - צדיק להשיב על הליכי מינוי בצרי לתפקידו. לדברי כבל, "ב-2002 פורסם כי בנק ישראל חייב את בצרי לעזוב את תפקידו כתוצאה מליקויים בפעילות האשראי של הבנק". ברבר-צדיק ענתה כי מינוי בצרי בתוך הבנק אושר על ידי בנק ישראל, באשר להלוואה בסך 15 מיליון ש"ח היא הצדיקה בדיעבד את אופן נוהלי העבודה, שכן ההלוואה הוחזרה בתוך ארבעה ימים. ח"כ כבל לא ויתר והשיב לה, "אנחנו לא עוסקים פה היום באם הבנק הרוויח או לא הרוויח מן העסקה ואם הכסף הושב בזמן, אלא בנוהלי העבודה שלכם".

"אני לא מאשרת אישית"

בהמשך הישיבה ביקש כבל לברר האם יש נהלים בבנק שמגדירים כיצד מנהלים שיחה עסקית ספציפית, כמו זו שהתנהלה בין זעפרני לשטרום. ברבר צדיק ציינה שהבנק מתמחה במתן אשראי לפעילי שוק ההון וכיוון שמדובר בהלוואה שחזרה לאחר ימים, ונדרשת תשובה במהלך יום העסקים בשוק ההון, הפרוצדורה הייתה תקינה.

האווירה המתוחה בישיבה נמשכה. "דנקנר בין היתר יושב בכלא על עניינים כאלה", אמר כבל ביחס להתנהלות הבנק. "אתם מעניקים יחס מקל ללווים גדולים. כל הלוואה הזויה כמעט בלי ביטחונות היא במרחק שיחת טלפון מבעל עניין". הוא פנה לברבר-צדיק ושאל אותה: "כמה פעמים פונים אליך לווים גדולים אישית?".

ברבר צדיק השיבה שלא פונים אליה לווים גדולים. "גם אם מישהו פונה אלי ישירות, אני לא מאשרת אלא מעבירה לסמכויות המקצועיות שמתחתי".

"אנחנו עוברים שינוי משמעותי"

גם נציגי בנק דיסקונט הופיעו כאמור בפני הוועדה, בראשם עמדו מנכ"לית הבנק, לילך אשר טופליסקי ויו"ר הבנק, יוסי בכר. ח"כ איילת נחמיאס ורבין ביקשה מהם להבין את האפליה שהייתה כביכול בין לווים שונים. "רמת היעילות והיציבות של הבנקים אינה רק רמת ההפרשות בהלוואות, אלא גם האפליה בין לווים. אנחנו מנסים להבין האם, ואם כן, מה היו אותן חריגות, והאם באמת, לצורך הדוגמה, אנשים קיבלו בשיחות טלפון בלבד הלוואות של 15 מיליון שקל בלי בטחונות".

טופילסקי השיבה כי "אנחנו מנסים לתת יותר ויותר אשראי לחברות התפעוליות שקרוב לתזרים המסומנים. בשנים אחרונות האשראי ניתן לחברות בתחתית הפירמידה".

כבל לא הסתפק בתשובתה ושאל אותה בנוגע לאשראי שניתן לבנייה ושימור פירמידה, כך לפי דווח שהועבר לבורסה: "200 מיליון שקל ליורוקום אחזקות, 650 ליורוקום תקשורת, והאשראי הגדול באמת לבזק - 3.9 מיליארד שקל לבי קום לרכישת השליטה בבזק מהמערכת הבנקאית. ולבזק הלוו 4.2 מיליארד שקל".

טופילסקי השיבה כי המערכת הבנקאית לא מממנת היום רכישת שליטה וכי אין למערכת הבנקאית אינטרס לשמר פירמידות. היא הוסיפה כי "חלק מהנתונים לא נכונים".

עוד ציינה טופילסקי כי דיסקונט הוא בנק הפועל בכל המגזרים בישראל, ומחזיק בלמעלה מ- 160 מיליארד שקל מפיקדונות הציבור. "בשנים האחרונות אנחנו עוברים שינוי משמעותי, אנחנו צומחים, מתייעלים ומתאימים עצמנו לצרכים המשתנים של הציבור"

כבל ציין בפניה כי "מערכת הגומלין בין הבנקים ללווים הגדולים טובה לבנקים ורעה לציבור הרחב. אנחנו מדברים על יחסי גומלין בין המערכת הבנקאית ללווה הגדול. הבנק מלווה לפירמידה ומקבל גישה נוחה למתן אשראי רב לחברות בתחתית הפירמידה שמספק תזרים מזומנים יציב ורווחי. זה נהנה וזה נהנה עוד יותר.

"הבעיה שכדי לשמר את התזרים, בעל השליטה פוגע בהעברת רפורמות נחוצות כי זה יפגע ברווחיות שלו. זה מוביל לריכוזיות ופוגע בלווים קטנים ובינוניים, ובציבור הרחב בגלל יוקר המחייה". 

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק