מבלאק פריידי ועד לתנודות הליש"ט והנפט: 5 אירועים שישפיעו על השווקים השבוע

טירוף הקניות המקוונות של נובמבר מתקרב לשיאו לקראת "בלאק פריידיי" • דאגות באירופה סביב תקציב ממשלת איטליה • המסחר בליש"ט צפוי להמשיך לרכז עניין • קריסת מחיר הנפט משליכה על האינפלציה • אמיר ירון ייכנס לתפקידו כנגיד בנק ישראל ב-24 לדצמבר • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס

שבוע המסחר בבורסות העולם צפוי להיפתח מחר (יום ב') על רקע שלל אירועים, ובהם טריפת הקלפים בבריטניה בנוגע להסכם הברקזיט וסבב נוסף במאבק המתמשך בין ארה"ב לסין סביב מלחמת הסחר.

בתוך כך, בשוק המקומי הממשלה אישרה היום את מינויו של הנגיד החדש של בנק ישראל, אמיר ירון, שייכנס לתפקידו כנגיד בנק ישראל ב-24 לדצמבר, ובהמשך לפרסום מדד אוקטובר, האנליסטים בשוק מספקים התייחסות לגבי תוואי הריבית בישראל.

הנה חמישה אירועים מרכזיים, שעשויים להשפיע על השווקים השבוע.

1. בלאק פריידיי - טירוף הקניות נמשך

אם ביום הרווק הסיני בתחילת נובמבר, ענקית המסחר המקוון עליבאבא דיווחה על נתון מכירות התחלתי ששבר את השיא, השבוע יחגגו בכל העולם את ה"בלאק פריידי" וה"סייבר מאנדיי", שהפכו לשמות נרדפים של חגיגת הנחות ענקית, במה שצפוי לאתגר את השיא שנרשם.

בשנה שעברה, במהלך סוף השבוע של בלאק פריידיי המכירות הגיעו לשיא של יותר מ-5 מיליארד דולר - מה שמשקף עלייה של 17% לעומת המכירות שנרשמו באותו סוף שבוע של 2016, כך לפי נתוני Adobe Digital Insights, שמסתמכים על מעקב של 80% מהוצאות הצרכנים האמריקאים ב-100 מאתרי הסחר המקוון הגדולים בארה"ב.

2. נימוקי הבנק המרכזי של אירופה

ביום חמישי הקרוב יפורסם פרוטוקול פגישת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) מהפגישה האחרונה. למרות ההאטה בצמיחה, הפחתת הדירוג של ממשלת איטליה, אינפלציית הליבה הנמוכה וההתמתנות בסחר העולמי, הבנק המרכזי של אירופה לא אותת בינתיים על שינויים בתוכניות שלו.

בהחלטה האחרונה, ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, כשתוכנית הרכישות צפויה להסתיים בסוף השנה, והריבית הקצרה לא צפויה לעלות לפני קיץ 2019. נגיד הבנק, מריו דראגי, ציין כי יש אובדן מומנטום בצמיחה אבל לא היפוך מגמה, אף שעדיין לא ברור אם הגורמים להאטה הם זמניים או יותר בסיסיים. 

נזכיר כי מאז, גברה המתיחות מול איטליה, כשזו לא הגישה תקציב מתוקן לבריסל. בבריטניה, התקווה להשגת הסכם ליציאתה מהאיחוד האירופה, נמוגה עם התפטרות ארבעה שרים בממשלה, ובראשם שר הברקזיט, דומיניק ראב, שמסר את המפתחות בטענה כי הוא לא מעוניין להיות חתום על הסכם שכזה.

3. הליש"ט - גן עדן לסוחרי מט"ח

הדרמה בבריטניה בשבוע החולף סיפקה הרבה הזדמנויות לסוחרי מטבע ספוקלטיבים, נוכח תנודות חריפות של המטבע הבריטי נוכח העדכונים סביב הברקזיט. הידיעה על גיבוש הסכם מול האיחוד הצליחה להקפיץ את הליש"ט  בכ-1%, ויום לאחר מכן כינסה ראשת הממשלה, תרזה מיי, את שריה לאשר את ההסכם - והליש"ט הגיבה בעלייה חדה.

ואולם, עם התפטרות השרים בבריטניה נרשמה ירידה חדה של עד 1.8% בליש"ט נוכח האירועים - הירידה היומית החדה ביותר מול האירו מאז 2016. שער הליש"ט צפוי להמשיך לרכז עניין, ככל שיגיעו עדכונים לגבי הברקזיט.

ב-25 בנובמבר תתקיים ועידת האיחוד האירופי, שבה צפויים הצדדים לשבת ולהסכים על הנקודות הסופיות בהסכם. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כותב בהקשר זה: "מכיוון שהטיוטה הנוכחית חסרת סיכוי לעבור בפרלמנט הבריטי, זו תהיה כנראה ההזדמנות הכמעט אחרונה של תרזה מיי לשפר את העמדה של בריטניה מול האירופאים. ההצבעה בפרלמנט הבריטי על ההסכם תיערך במהלך דצמבר, כנראה לקראת סופו. במידה וההצבעה תהיה נגד ההסכם, לממשל יינתנו 21 ימים להציג לפרלמנט את התוכנית ליציאה מהאיחוד האירופי. נזכיר כי ב-29 במארס נכנס לתוקף הברקזיט. 

"אם עד אז אושר הסכם, תקופת ההסתגלות תחל ובמהלכה הצדדים יחלו לממש את תנאי ההסכם. תקופת ההסתגלות תסתיים בדצמבר 2020 אבל ניתנת להארכה. אם עד אז ההסכם לא יאושר, בריטניה תמצא את עצמה מחוץ לאיחוד האירופי ללא הסכם לגבי תנאי הסחר וההגירה, ללא גבול בין צפון אירלנד לאירלנד וללא מענה לחברות הבינלאומיות שיושבות בלונדון בדגש על הבנקים. זהו התרחיש ממנו השווקים צריכים לדאוג", כתב גרינפלד בסקירתו השבועית.

התרחיש בעל הסבירות הגבוהה ביותר, לפי גרינפלד, הוא כי הפרלמנט הבריטי יאלץ לבלוע את הצפרדע ולהעביר את ההסכם, מכיוון שהעלות של יציאה מהאיחוד ללא הסכם היא גבוהה מדי. "עם זאת, בשל חוסר הרצון לוותר על הגאווה ומכיוון שהבריטים אוהבים את הדרמה שלהם עמוק בזמן הפציעות, סביר להניח שתרחיש זה יתממש קרוב מאוד לדד-ליין - כלומר, לקראת סוף השנה או אפילו בתחילת 2019", כתב גרינפלד. 

4. מחיר הנפט - עמוק בטריטוריה דובית

לאחר מהלך ירידות מתמשך, הארוך ביותר בהיסטוריה כולל נפילה של 7% ביום אחד (13 בנובמבר), מחיר הנפט התייצב בסוף השבוע האחרון סביב 56 דולרים וצפוי לעמוד במוקד בהמשך. הירידה הפראית מסמנת כי מחיר הנפט רחוק בכמעט 30% מהשיא האחרון - כלומר, עמוק בטריטוריה דובית. כתוצאה מהירידה החדה בתקופה האחרונה במחירי הנפט נרשמה בשוק המקומי, כמו גם בעולם, ירידה בציפיות האינפלציה הנגזרות.

בארה"ב, אינפלציית הליבה (CPI) ירדה ל-2.1%, זאת לעומת הצפי להישארותה ברמה של 2.2%.

"אמנם האינפלציה עדיין נמצאת ברמה שנוחה לפד, אבל כדאי לשים לב שהקריסה של מחיר הנפט תמשיך להשפיע על האינפלציה בחודשים הקרובים", אמר אורי גרינפלד מפסגות בהקשר זה. "למעשה, בקפיטל אקונומיקס טוענים שבשל הירידה במחיר הנפט ובשל אפקט קצה מתחילת השנה, האינפלציה צפויה לרדת לרמה של 1.5% כבר ברבעון הראשון של 2019 - מה שבהחלט יהווה רוח חזיתית מבחינת הפד ויעמיד בסימן שאלה את מידת הנחישות שלו להמשיך ולהעלות את הריבית".

5. הציפיות לאינפלציה בישראל - סמוך לגבול התחתון של היעד

מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר עלה בשיעור של 0.3% והאינפלציה התייצבה ב-12 החודשים האחרונים בשיעור של 1.2%, בסמוך לגבול התחתון של היעד של בנק ישראל.

בבנק פועלים כותבים בהקשר השפעת המדד על ריבית בנק ישראל בהמשך, כי "הציפיות לאינפלציה לשנה נמצאות בסמוך לגבול התחתון של היעד, ולא ניתן לפסול אפשרות שבעקבות ירידת מחירי האנרגיה נראה את האינפלציה השנתית יורדת אל מתחת ל-1%, על אף שזה לא התרחיש המרכזי שלנו. תזמון העלאת הריבית תלוי עתה במידה רבה בפרשנות של חברי המועצה המוניטרית של בנק ישראל, ובכלל זה הנגיד החדש (שמונה היום באופן רשמי לתפקיד; גב"ס), למשפט 'התבססות סביבת האינפלציה ביעד'".

בלאומי שוקי הון כתבו בהקשר זה, כי "למרות שמדד אוקטובר עלה מעל לתחזיות המוקדמות, נראה כי אין לפסול את האפשרות שהריבית לא תעלה גם במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019 ושההעלאה הראשונה תדחה אל הרביע השני של 2019. בכל מקרה נראה כי תוואי העלאות הריבית צפוי להיות איטי, אולי אף איטי מהערכות השוק".

בלידר שוקי הון כותבים בהקשר זה, כי "בנק ישראל יתקשה להמשיך להעלות את הריבית כאשר סביבת האינפלציה נותרה נמוכה (סביב אחוז). בנוסף, אנו מניחים שהפד יתקשה להמשיך להעלות את הריבית במחצית השנייה של 2019, מש שישפיע גם על המדיניות המוניטארית בישראל. אנו צופים ריבית בנק ישראל של 0.5% בסוף 2019".

נזכיר כי הבורסות בוול סטריט יהיו סגורות ביום חמישי הקרוב, 22 בנובמבר, לרגל חג ההודיה. ביום שישי יתקיים בוול סטריט יום מסחר מקוצר שיסתיים ב-20:00 (שעון ישראל).