גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קו ראשון לים? זה כבר לא מה שהיה - בעיקר לא מבחינת המחירים

בתים שנמצאים על החוף היו פעם הפנטזיה הנדל"נית הגדולה מכולן, אבל באזורים שבהם יש חשש מהצפות, המחירים שלהם עולים בקצב איטי בהרבה מאשר של בתים שנמצאים מעט יותר רחוק, ובמקומות מסוימים אפילו יורדים

קו ראשון למים באבלון, ניו ג'רזי / צילום: Shutterstock
קו ראשון למים באבלון, ניו ג'רזי / צילום: Shutterstock

"שלושה חדרים, נוף לים, מרחק הליכה מהמים". החלום על בית על שפת הים הוא כמעט קלישאה, אבל ייתכן שהוא כבר נחלת העבר. 

השלכות התחממות כדור הארץ הן נרחבות ובחלקן לא ברורות עדיין, אבל הציפיות לשינוי האקלים כבר מחלחלות להחלטות עסקיות ולאומדני השווי של נכסים פיננסיים.

ביותר ויותר שכונות ששוכנות לאורך החוף, מחיריהם של בתים שקרובים לים עולים לאט יותר משל בתים שנמצאים באזורים הפנימיים. 

פעם זה היה מתכון בטוח לקידום מכירות - היום חוששים חלק מהקונים שהתחממות האקלים תגביר את ההצפות, הרוחות וסופות ההוריקן - וזה שינה את משוואת חישוב ערך הנדל"ן לאורך החופים.

"אני לא יכול לשכנע אף אחד לבוא לראות את זה", סיפרה סוכנת הנדל"ן אנג'לה פיין, בהתייחסה לבית בן ארבעה חדרי שינה שנשקף אל הנהר ושוכן על החוף במחוז סומרסט שבמרילנד. היא מחפשת קונה כבר שישה חודשים. המוכרים הורידו החודש את המחיר המבוקש מ-224,500 דולר ל-219,000 דולר.

"באזור יש קצת הצפות", אמרה אנג'לה, בהתייחסה לבית שנמצא באזור שאותו הגדירו הרשויות הפדרליות כאזור הצפות. "אז קשה לשכנע מישהו להשקיע כל כך הרבה כסף בבית כשהם רואים את זה".

ערך הבתים באזורי ההצפות במחוז סומרסט, שחשופים לסיכון גבוה של הצפה, עלה ב-10.5% בתקופה שבין 2012 ל-2017, בעוד שערכם של בתים במחוז שאינם חשופים לסיכון זה גדל ב-14.4%, על פי בדיקה שערך וול סטריט ג'ורנל.

שינויים במחירי הבתים

השקעה עתירת סיכון

לאורכו ולרוחבו של אזור החוף המזרחי, מחירי הבתים בקרבת המים רושמים ביצועים פחות טובים משל הבתים באזורים הפנימיים יותר באותו המחוז, על פי בדיקת וול סטריט ג'ורנל. סוכני נדל"ן, בעלי בתים ורוכשים פוטנציאליים אומרים שהסיבה העיקרית לכך היא התפיסה שהשינוי האקלימי הופך נכסים אלה להשקעה עתירת סיכון.

ספקית המידע הנדל"ני Realtor.com ניתחה את המחירים החציוניים לרגל רבועה בתוך ומחוץ לאזורי סיכון ההצפה הגבוה ב-16 מדינות ששוכנות לאורך החוף בשנים 2012-2017. Realtor.com מנוהל בידי חברה בת של ניוז קורפ, הבעלים של וול סטריט ג'ורנל.

ב-40 מ-66 המחוזות שנכללו בניתוח, לא עלו מחירי הבתים באזורי סיכון הצפה גבוה בקצב שבו עלו מחירי הבתים באזורים שאינם נחשבים לבעלי סיכון הצפה גבוה. ב-2015 ירד ב-10 מספר המחוזות שבהם התרחשה תופעה זו.

"הקונים מודעים יותר. האירועים האחרונים עדיין טריים בזיכרונם", אמר חוויאר ויואס, אנליסט בכיר ב-Realtor.com, בהתייחסו לסופות ההוריקן ולסופות הגדולות שהתחוללו השנה ובשנה שעברה בארצות הברית. "בגלל המודעות הזאת הם ספקניים יותר, או לפחות בעלי ידע רב יותר על הסיכון האמיתי והמוחשי הזה".

בספטמבר גרמו הרוחות וההצפות במהלך סופת ההוריקן פלורנס לנזק שנאמד ב-20-30 מיליארד דולר לנדל"ן למגורים ולנדל"ן מסחרי ברחבי וירג'יניה, קרוליינה הצפונית וקרוליינה הדרומית, על פי CoreLogic, העוקבת אחר נתוני הדיור. סופת ההוריקן מייקל שהתחוללה לפני חודש גרמה נזק של 2.5-4 מיליארד דולר בפלורידה, לדברי CoreLogic.

אשתקד גרמו סופות ההוריקן מריה, אירמה והארווי לנזקים שהסתכמו ב-270 מיליארד דולר, לדברי National oceanic and Atmospheric Administration.

נכסים ששוכנים על החוף נמכרו בעבר בפרימיום בגלל שהקונים האמידים היו מוכנים לשלם עבור הנוף והקרבה למרכזי בידור ופעילות כלכלית. זה עדיין נכון, אך הפרימיום התכווץ באפריל 2018 ל-36% ברחבי ארה"ב לעומת ממוצע של 41% במשך 20 שנה, לדברי מפעילת מאגר המידע הנדל"ני המקוון Zillow.

עלויות גבוהות להגנה מפני סערות

עלות ההישארות נמנית עם הגורמים המרתיעים בכל הנוגע לבעלות על נדל"ן חופי. הרמת בית כדי להגן עליו מפני הצפה עשויה לנוע מ-10,000 דולר ליותר מ-100,000 דולר, בהתאם לגודלו, לדברי מייקל ברובונט, מנהל מכירות ב-Wolfe House Movers בברנוויל, פנסילבניה. סכומים אלה אינם כוללים את עלות ההיתרים, הפירוק וההתקנה מחודשת של מערכות החשמל והצנרת במהלך ההרמה, הבנייה המחודשת של יסודות הבית, ודמי שכירות שמשלמים בעלי הבית עבור דיור חלופי בזמן התהליך.

גם הביטוח לבתים כאלה עולה יותר. אומדן הפרימיום של תוכנית ביטוח ההצפות הארצית (National Flood Insurance Program) לכיסוי בנייה בסך 250,000 דולר בבית מגורים עיקרי באזור הצפה בעל סיכון גבוה הוא כ-2,199 דולר, לעומת אומדן בסך 1,599 דולר לבית באזור בסיכון נמוך, לדברי הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום. באזורי הסיכון הגבוה ביותר עולה האומדן ל-9,315 דולר.

בכמה מחוזות חופיים נעשים מאמצים להחמיר את תקנות הבנייה או ללכת אל מעבר לדרישות הכלולות בתקנות כדי למנוע הרס נוסף מסערות רבות עוצמה. ברמה הגבוהה ביותר של תוכנית בשם Fortified ("מחוזק"), מחזקות חברות הבנייה למגורים את גוף הבית - מהגג ועד הקירות, הרצפות והיסודות. דרגת הגנה כזו עשויה להוסיף 3%-5% לעלות בנייתו של בית חדש, לדברי מכון הביטוח לבטיחות בתי העסק ובתי המגורים - מכון מחקר שממומן בידי חברות ביטוח ושיצר את התוכנית.

קו ראשון לאוקינוס האטלנטי / צילום: Shutterstock

מעדיפים לגור מעט יותר רחוק

הניתוח שערך הג'ורנל הקיף 1.2 מיליון מכירות בתים בנתוני Realtor.com, והשתמש בהגדרת אזורי ההצפה של FEMA כדי לזהות נכסים בקרבת המים. הניתוח החריג כמה מדינות, כמו טקסס ולואיזיאנה, שבהן לא נחשפים נתוני שטרות קניין, וכן מדינות מערביות כמו קליפורניה, שבהן נמצאים בתי מגורים רבים לאורך החוף בגובה שעולה על פני המים.

באלבמה, פלורידה, קרוליינה הצפונית ומרילנד יש כעת מספר רב יותר של מחוזות שבהם רושמים הבתים באזורי סיכון ההצפה הגבוה ביצועים חלשים יותר מאשר בעבר, על פי ממצאי הניתוח. מגמה זו נרשמה במספר מוגבל של אזורים במערב, כולל מחוז אחד באורגון ושני מחוזות בהוואי.

אפילו במקרים שבהם מחליטים רוכשי בתים לחיות בקרבת המים, "נרשמה עלייה משמעותית בהעדפה להתגורר במרחק של שלושה או ארבעה בתים מהמים, לעומת על קו המים עצמו", בגלל חששות ההצפה והאמרת עלויות ביטוח ההצפה, לדברי מייקל הופמן, סוכן נדל"ן ב-William Raveis Real Estate בעיר Scituate במחוז פליימות, מסצ'וסטס.

בפלורידה לא עלו מחירי בתים באזורי סיכון הצפה גבוה באותו הקצב שבו עלו המחירים באזורים בעלי סיכון נמוך ב-20 מחוזות בחוף הארוך של המדינה. סופת ההוריקן מייקל הכתה החודש במחוז ביי, פלורידה, שבו עלו מחירי הבתים הבודדים באזורי סיכון הצפה גבוה ב-23% בשנים 2012-2017, בעוד שמחירי הבתים מחוץ לאזורים אלה רשמו עלייה של 32%. במחוז גאלף הסמוך עלו מחירי הבתים באזורי סיכון הצפה גבוה ב-42% באותה התקופה, בעוד שמחירי הבתים באזורים פנימיים יותר זינקו ב-89%.

בנוסף לסיכון האקלימי, יש סיבות אחרות לכך שמחירים של חלק מהבתים באזורים הפנימיים רשם עליה גבוהה יותר. בכמה מחוזות פנימיים שוכנות קהילות מהירות צמיחה שמושכות מספר רב יותר של קונים. בעיות פיננסיות של רשויות מוניציפליות בכמה מדינות הובילו להעלאות המסים הנגבים מהתושבים העשירים וגרמו לאנשים אמידים שמתגוררים באזורי החוף לעזוב לאזורים שבהם נמוכים יותר שיעורי המס.

חלק מסוכני הנדל"ן ואנשי האקדמיה טוענים גם שהמחירים על החוף כבר גבוהים, ושזו הסיבה לעלייה הנמוכה יותר במחירים החציוניים.

הגובה הגיאוגרפי משפיע על המחיר

ממצאי הג'ורנל עולים בקנה אחד עם מחקר שנערך לאחרונה. מחקר שערכה אוניברסיטת הרווארד במאי הראה שמחירי הבתים באזורים נמוכים יותר נפגעים, בעוד שהמחירים בשכונות צנועות בעבר באזורים גבוהים יותר במחוז מיאמי-דייד, פלורידה, עולים במהירות רבה יותר הודות למיקומן הגיאוגרפי. חוקרים באוניברסיטת קולורדו שבדקו נתונים מהשנים 2007-2016 גילו שבתים פגיעים לעליית פני הים ברחבי ארה"ב נמכרים במחיר נמוך ב-7% מבתים דומים בעלי חשיפה נמוכה יותר.

השינוי בתמחור הבתים משפיע על בעלי הבתים, חברות הביטוח, הבנקים ומצבן הפיננסי של ערים קטנות וגדולות. מודי'ס אינווסטורס סרוויס, שמדרגת את סיכון האשראי של רשויות מוניציפליות - כמה הן צריכות לשלם תמורת הכסף שהן לוות - הזהירה בנובמבר 2017 שעליית פני הים והקצנת מזג האוויר עלולים לגרום ל"הגירה עקבית שחותרת תחת הכלכלות המקומיות" ומובילה לחלוקה מחודשת של עושר, עובדים והביקוש לשירותים ציבוריים.

עבור המחקר של הוול סטריט ג'ורנל אסף Realtor.com נתוני מכירה של בתים בודדים ביותר מ-470 מחוזות חופיים בחוף המזרחי ובחוף המערבי, וכן באזורים שלחופי הימות הגדולות, וצמצם אותם ל-66 מחוזות חופיים שעמדו בכמה קריטריוני הגדרת אזורי הצפה וחשיפת שטרי קניין.

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה