גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות חשיפת חקירת רשות ני"ע: בקשה מבעל מניות מיעוט באל על לגילוי מסמכים לפני תביעה

"פנחס (פיני) גינזבורג הציב את עצמו במצב של ניגוד עניינים חריף בין טובתו האישית לטובת החברה", נכתב בבקשה ● החקירה הפלילית שנפתחה נגד גינזבורג עברה לשלב הגלוי שלה בסוף השבוע (יום ה'), לאחר שרשות ני"ע עיכבה את גינזבורג ונושאי משרה נוספים בחברה לחקירה ● לגינזבורג מיוחסות עבירות של שימוש במידע פנים ותרמית בקשר לניירות ערך

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

4 ימים בלבד לאחר שפרצה לתודעה הציבורית חקירת פרשת השימוש במידע פנים לכאורה של בעל השליטה באל על, פנחס (פיני) גינזבורג, ומכירת מניות בשווי כ-33.6 מיליון שקל על-ידו תוך שימוש במידע הזה - וכבר נפתחים ההליכים המשפטיים: בעל מניות מיעוט בחברת אל על הגיש הבוקר (א') לביהמ"ש המחוזי מרכז בקשה לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת נגד גינזבורג בשם החברה (זאת, במקרה שהחברה תבחר שלא להגיש תביעה בעצמה על נזקים שנגרמו לה לכאורה מפעולותיו של גינזבורג).

"גינזבורג הציב את עצמו במצב של ניגוד עניינים חריף בין טובתו האישית לטובת החברה, מימש לטובת עצמו ניגוד עניינים זה, ואף ניצל הזדמנות עסקית של החברה, כאשר השתמש במידע פנים של החברה", נכתב בבקשה, שפרושה על פני 180 עמודים, וכוללת חוות דעת מומחה ונספחים רבים.

לטענת בעל מניות המיעוט, המחזיק 247 מניות רגילות של אל על , "בעצם כריתת העסקה הפסולה, תוך שימוש לטובתו האישית במידע פנים שהנו רכוש החברה, הפר גינזבורג את חובת האמונים באופן קשה ובוטה".

בעל מניות מיעוט מבקש מביהמ"ש יחייב את אל על להעביר לידיו את כל הפרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון וועדות הדירקטוריון שבהן השתתף גינזבורג, וכן כל דוח כספי וכל מסמך וחומר רקע שהועבר על-ידי החברה או מי מטעמה לגינזבורג.

לבקשה לגילוי מסמכים צורפה חוות דעת מומחה שממנה עולה, כי הרווח שנבע לגינזבורג בעקבות עסקת מימוש מניות החברה, תוך שימוש במידע פנים אשר לכאורה היה ברשותו ביחס לדוחותיה הכספיים של החברה לרבעון השני של שנת 2017, מגיע לכ-9 מיליון שקל.

החזיק במשך שנים מידע פנים מהותי 

החקירה הפלילית שנפתחה נגד פיני גינזבורג, בעל השליטה באל על, דירקטור וחבר וועדות המאזן, הכספים, ניהול סיכוני שוק וועדות נוספות בחברה, מתנהלת ברשות ני"ע מזה מספר חודשים, ועברה לשלב הגלוי שלה בסוף השבוע. זאת, לאחר שרשות ני"ע עיכבה את גינזבורג ונושאי משרה נוספים בחברה לחקירה וכן פשטה על משרדי חברת אל על ותפסה מסמכים וחומרי מחשב.

החקירה עוסקת בחשד לביצוען של עבירות שימוש במידע פנים בקשר לניירות-הערך של אל על בסמוך לפרסום דוח כספי שלילי של הרבעון השני לשנת 2017, וכן בחשד לביצוע של עבירת הנעה בדרכי תרמית.

בבקשה לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת, נטען כי "מתוקף תפקידו ומעמדו הבכיר בחברה, ובשל השתתפותו הפעילה והמלאה של גינזבורג בוועדת המאזן, בוועדת הכספים והתקציב ובוועדת האקזקוטיבה, גינזבורג החזיק, במשך שנים רבות, במידע פנים מהותי הנוגע למצבה הפיננסי, החשבונאי והכלכלי של החברה, ובכלל זה גם עובר לפרסום הדוחות הכספיים ליום 30.6.17".

כחודש ימים לפני פרסום הדוחות הכספיים של החברה, נכתב בבקשה לגילוי מסמכים, ביצע גינזבורג מספר עסקאות (מחוז לבורסה) למכירת חלק ממניותיו בחברה, שבמסגרתן נמכרו בסך הכל 10 מיליון מניות של החברה, בתמורה לסך כולל של 33.6 מיליון שקל. כתוצאה מכך, צוין, ירד שער המניות של החברה. גינזבורג, נטען, "אצר בידיו מידע פנים רב אודות מצבה הפיננסי ותוצאות עסקיה של החברה, מידע שטרם פורסם לציבור המשקיעים, ובו עשה שימוש פסול בעת מכירת מניותיו".

ירידה משמעותית ומובהקת בשער המניה

לטענת בעלי מניות המיעוט, המציאות חיזקה את המובן מאליו - שלפיו המידע שהיה אצור בידיו של גינזבורג הנוגע לתוצאותיה העסקיות של החברה, ושגולה בדוחות הכספיים שפורסמו מאוחר יותר, הוא בגדר מידע מהותי מאין כמוהו, שהיה בו כדי לגרום לשינוי משמעותי במחיר המניה של החברה אילו נודע לציבור. זאת, כאשר שער המניה נפל בשיעור מצטבר של כ-20% בשני ימי המסחר שלאחר פרסום דוחותיה הכספיים של החברה ליום 30 ביוני 2017, שהיא ירידה משמעותית ומובהקת.

בעל מניות המיעוט עותר לקבלת מסמכים המעידים לטענתו על מידע הפנים הספציפי שהיה בידיו של גינזבורג בעת שעשה שימוש במידע הפנים, ובכלל כך פרוטוקולים של ישיבות ועדות הדירקטוריון שבהן השתתף, וכל המסמכים והמידע שהועבר לידיו מתוקף תפקידו ומעמדו בחברה והנוגעים למידע הפנים. "המדובר במסמכים רלוונטיים ביותר מאחר שיש בהם לבחון את התשתית הראייתית (המוצקה) הנוגעת למידע הפנים שהיה מצוי בידיו של גרינזבורג, והנדרשת לשם הגשת תביעה נגזרת", נכתב בבקשה.

רקע: גינזבורג - החשוד המרכזי בחקירה נגד נושאי שמרה בחברה

פרשת השימוש במידע-פנים לכאורה של פיני גינזבורג, פרצה לתודעה הציבורית בשבוע שעבר, ביום רביעי, בשעה 19:27 בערב, אז פרסמה חברת אל-על דיווח מיידי, שלפיו באותו היום ביצעו חוקרי רשות ניירות-ערך חיפוש במשרדי החברה. זאת, במסגרת חקירה שהרשות מנהלת נגד נושאי משרה בחברה.

יום למחרת נודע, כי גינזבורג הוא החשוד המרכזי בפרשה. גינזבורג משמש כדירקטור, והוא בעל מניות עיקרי בחברה. הוא החזיק בתקופה הרלבנטית לחקירה במניות החברה בשיעור 9.98%. בנוסף, מכהן גינזבורג בוועדות דירקטוריון שונות בחברה. בנסיבות אלה , רואה רשות ניירות-ערך בגינזבורג "איש פנים" באל-על.
כפי שדיווחה רשות ניירות-ערך לביהמ"ש בבקשה להטיל על גינזבורג מגבלות כל עוד מתנהלת נגדו החקירה. על-פי החשד, השתמש גינזבורג במידע-פנים וביצע אשתקד, ביום 18.7.17 שלוש עסקאות שבמסגרתן מכר חלק מהחזקותיו בחברה, בהיקף של 10 מיליון ממניות החברה. זאת, בתמורה לסך של כ-33.6 מיליון שקל; ובכך הקטין את היקף החזקותיו מ-9.98% ל-7.98%.

עוד נטען על-ידי רשות ניירות-ערך, כי במעשיו אלה מנע גינזבורג לכאורה הפסד בהיקף של כ-7 מיליון שקל. לטענתה, גינזבורג השתמש במידע-פנים שהיה מצוי ברשותו מתוקף מעמדו ותפקידיו, ביחס לפרטים מהותיים הקשורים למצבה הפיננסי של החברה. זאת, טרם פרסום הדוח הכספי של החברה לרבעון השני של 2017. על-פי הנטען, עם פרסום הדוח ירדה מניית החברה, אך גינזבורג כבר מכר חלק מהחזקותיו, ובכך מנע את ההפסד.

רשות ניירות-ערך טוענים עוד, כי במסגרת מכירת המניות האמורה ע"י גינזבורג, אשר נעשתה בעסקה מחוץ לבורסה, הניע גינזבורג את הצד הרוכש לרכוש את מניות החברה, תוך העלמת עובדות מהותיות שהיו בידיו בנוגע למידע-הפנים.

בשורה התחתונה, לגינזבורג מיוחסות עבירות של שימוש במידע-פנים ותרמית בקשר לניירות-ערך.

*** חזקת החפות: המעורבים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. החקירה בעניינם נמצאת בשלבים מקדמיים, כאשר לא ברור מי בגדר חשוד ומי בגדר עד, וכמו כן לא ברור מהם החשדות. בשלב זה לא ידוע כיצד תסתיים החקירה. יש לזכור כי החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר