גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך להוריד מחירים ולהגביר התחרות בברוקראז' לסוחרים פרטיים?

כפי שנחשף ב"גלובס", רשות ההגבלים העסקיים ורשות ני"ע פרסמו היום את המלצותיהן לשיפור התחרות ולהסרת חסמים בשוק שירותי המסחר הקמעונאיים, שנשלט על ידי הבנקים, למרות שהם יקרים בהרבה מאשר המתחרים שבבתי ההשקעות

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

כפי שנחשף אמש ב"גלובס", הצוות המשותף של רשות ההגבלים העסקיים ורשות ניירות ערך להגברת התחרות בברוקראז', שירותי מסחר בני"ע, פרסם היום (ב') את המלצותיו לשיפור התחרות ולהסרת חסמים בשוק. לדברי, יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, "ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום זה מייצרות דרכים ופתרונות חדשים להנגיש, להוזיל ולייעל שירותים אלו, ואנו פועלים ליצירת התשתית הרגולטורית הנדרשת להטמעתם", כשהממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, ציינה כי "הרשות מרכזת את מאמציה ביצירת אפשרויות ללקוחות לצרוך שירותים בנקאיים שלא באמצעות הבנקים בהם הם מנהלים את חשבון העו"ש שלהם ולאפשר גישה נוחה של הלקוחות לכלל הגופים המספקים שירותים אלו, לרבות גופים חוץ בנקאיים".

ענת גואטה / צילום: איל יצהר

מה עולה מבדיקת הרשויות? בדוח שפרסמו היום, ושאת עיקריו חשפנו אתמול ב"גלובס", מצוין כי ישנה דומיננטיות רבה של הבנקים בקרב לקוחות המסחר בני"ע הקמעונאים, כאשר כ-97% מלקוחות שירותי המסחר הפרטיים נמצאים בבנקים - הגם שאלה גובים מלקוחותיהם מחירים יקרים בהרבה מאלה שנגבים בחלופה שאצל בתי ההשקעות. מציאות זו נלווית לעוד מגמה שזיהו עושי הבדיקה בשוק ההון, ושלפיה "חלקם של החש"בים במסחר בכללו (לקוחות קמעונאיים ולקוחות מוסדיים) יורד בהתמדה מאז שנת 2009, עד כי עמד בשנת 2017 על כ-24% מסך המסחר במניות".

כמו כן, הם מבהירים, "הפערים בעמלות תלויים בהיקף התיק - כאשר ככל שהתיק גדול יותר, הפער מתרחב לטובת לקוחות החש"בים, היות ודמי הניהול שהם גובים הינו סכום קבוע ולא אחוז משווי התיק; בהיקף הפעילות - כאשר ככל שמתבצע מסחר רב יותר כך הפער מתרחב לטובת לקוחות החש"בים, שאצלם העמלה בכל פעולה לרוב נמוכה יותר; ובאופי הפעילות - כאשר ככל שהמסחר מתבצע בעיקר באמצעות קרנות נאמנות, שעבורן לא נגבות עמלות קנייה ומכירה בבנקים ובחש"בים, כך מצטמצם הפער".

עוד היבט, שידוע לפעילי השוק אך בכל זאת מעניין מאוד כשרואים אותו בבירור במסמכי הרשויות, הינו ששוק הברוקראז' הקמעונאי גם מתאפיין ב"פערים גדולים בין עמלות הבורסה לעמלות שמשלם המשקיע הסופי (והיעדר רגישות של העמלות הסופיות לשינויים בעמלות הבורסה). כך למשל, עמלת הבנקים הממוצעת גבוהה פי 100 לערך מעמלת הבורסה. גם כאשר בוטלה עמלת המינימום בבורסה, השינוי לא התגלגל אל צרכן הקצה". עם זאת, עמלת הבורסה הינה רק רכיב אחד מתוך סך העלויות שיש לחברי הבורסה בגין מתן השירות וסביר שישנם פערים כתוצאה מעלויות נוספות", כשאנשי רשות ההגבלים העסקיים ורשות ני"ע אומרים לצד זאת כי "עם זאת, העובדה שאין הפרדה של דמי הניהול בין המרכיבים השונים בשירות אינה מאפשרת לבחון פערים אלה".

בכל אופן, חברי צוות הבדיקה הבין-רשויות מצאו כי ישנן שלוש קבוצות חסמים: "תפיסת הביטחון, שלפיה החש"בים נתפסים על ידי הלקוחות הקמעונאיים כגופים פחות בטוחים מהבנקים; סל השירותים הבנקאי, הבנק מעניק ללקוחותיו מגוון שירותים רחב נוסף על שירותי הברוקראז', ובראשם ניהול חשבון העו"ש; הבדלים בשירות, כשהבנקים גם מספקים שירותי ייעוץ "אובייקטיבי"; מגבלות מעבר ופתיחת חשבון, כולל קשיים טכניים לביצעו העברת חשבון ני"ע; שימור לקוחות, בין היתר דרך בידול משמעותי בעמלות הפרטניות; וחוסר מידע וקושי בהשוואת מחירים, דבר אשר מקשה על לקוחות לדעת עד כמה פערי התמחור חריפים.

על כן, וכפי שנחשף אמש לראשונה ב"גלובס", רשות ניירות ערך ורשות ההגבלים העסקיים מציעות יחדיו שורה של המלצות, על מנת לטפל בחסמים האמורים לעיל. במה מדובר? הרשויות ממליצות היום על יצירת קרן חוצת שוק שתבטיח ללקוח הפסדים מרשלנות ורמאויות (סכמת פיצויים ללקוחות), על כך שהעברת חשבון למנהל חדש תבוצע על ידי הגוף המנהל הקולט, על השלמת הרגולציה של רשות ני"ע בנושא ה"ברוקר דילר", כמו גם על יצירת האפשרות לביצוע תשלומים מתוך חשבון ניירות הערך. בנוסף, הרשויות ממליצות היום כי תתאפשר האפשרות ל פתיחת חשבון ניירות ערך באופן מקוון, וזאת לצד שיפור הליך העברת החשבון, שלא באמצעות הליך זיהוי 'פנים מול פנים', והצפת מידע שישמש שירותי השוואת מחירים נגישים וזמינים. כל זאת, לצד יצירת מנגנונים והוראות אשר יביאו ל מניעת לחץ לא הוגן על הלקוחות במסגרת הליך שימור הלקוחות אצל מנהלי חשבון קיימים.

המחירים של החש"בים נמוכים משמעותית

במסגרת הבדיקה נסקר שוק הברוקראז' בישראל, בדגש על תחום שירותי המסחר ללקוחות קמעונאיים. "בישראל קיימים שלושה סוגים של נותני שירותי ברוקראז': בנקים, חש"בים וברוקרים עצמאיים שאינם חברי בורסה. השניים הראשונים נותנים שירותי מסחר ללקוחות קמעונאיים, והבנקים מנהלים את מרבית החשבונות בפלח שוק זה", אומרים עורכי הבדיקה, נציגת רשות ני"ע בצוות, הכלכלנית הראשית של הרשות, ד"ר גתית גור-גרשגורן, ונציגי רשות ההגבלים העסקיים, ראש צוות המחלקה הכלכלית, עומר ברנדר, וסגן מנהל מחלקת שווקים, עו"ד אלעד מקדסי.

במסגרת זו הם מצאו כי "לאחר נטרול הלקוחות בעלי מחזור המסחר הגבוה מ-10 מיליון שקל בשנה, מחזורי המסחר של לקוחות החש"בים בתיקים בעלי שווי של עד מיליון שקל גבוהים מאלה של הבנקים", כאשר הם גילו עוד כי "המחירים של החש"בים נמוכים משמעותית מאלו של הבנקים בכל קבוצות שווי התיק, גם כאשר משווים אותם למחירים שגובים הבנקים בערוץ ישיר", תוך שהוסיפו כי "מצאנו כי המחירים שגובים הבנקים הקטנים נמוכים יותר מהמחירים הנגבים בחמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות, אך עדיין גבוהים מאלו הנגבים על ידי חש"בים".

אנשי שתי רשויות הרגולציה הסבירו בהקשר זה כי "מכיוון שמחזורי המסחר הממוצעים בחש"בים גבוהים יותר מאלו שבבנקים, וידאנו כי המחירים הממוצעים המופיעים כאן מייצגים את המחירים שישלמו גם לקוחות בעלי נפח פעילות קטן, וזהו אכן המצב. בבנקים, לעומת זאת, מחירי המחירון גבוהים בהרבה מהמחירים הממוצעים, מה שמעלה את הסבירות לכך שלקוחות בעלי היקפי פעילות נמוכים, או לקוחות שאינם מתמקחים, משלמים מחירים גבוהים יותר מאלו המוצגים כאן, ואילו לקוחות פעילים או מתוחכמים יכולים ליהנות ממחירים נמוכים יותר". על כך הם הוסיפו כי "המחיר בבנקים יורד בצורה משמעותית ככל שהתיק גדל, בעוד המחיר שגובים החש"בים כמעט שאינו משתנה".

עוד עולה מהנתונים שעובדו על ידי אנשי רשות ההגבלים העסקיים ורשות ניירות ערך כי למעלה מרבע מתיקי ניירות הערך בבנקים הינם של לקוחות בעלי שווי תיק הנמוך מ- 25 אלף שקלים, שגם "נהנים ממחירים נמוכים לעומת לקוחות בעלי שווי תיק גבוה יותר". מדוע? כנראה משום שמדובר בכך שתיקים כה קטנים הם של סוחרי יום וסחרי אלגו סוגרים פוזיציות, כשבדוח הבדיקה מעריכים כי מדובר כנראה בכך ש"סוחרים גדולים רבים מוכרים בסוף יום המסחר את מרבית או כל ניירות הערך שברשותם". זה מלמד כי כנראה מדובר בלקוחות שאינם לקוחות קמעונאיים "רגילים".

ועדיין, הציבור לא מצביע ברגליים

ואולם, כפי שידוע זה שנים וכפי שחשדו אנשי הרשויות, הפערים הגבוהים במחירים בין המערכת הבנקאית למערכת של בתי ההשקעות, לא מביאה לקוחות שירותי מסחר פרטיים להצביע ברגליים. כך, בדוח הבדיקה מצוין כי " על אף פערי המחיר, החש"בים אינם מצליחים לתפוס נתח שוק משמעותי בקרב לקוחות קמעונאיים" כש"רק כ-2.8% מהלקוחות הקמעונאיים מחזיקים חשבון בחש"ב". הם מציינים בהקשר זה כי "נתחי השוק של הבנקים נראים דומים לאלו של הבנקים בפיקדונות לציבור", כש"הבנק הבינלאומי ובנק הפועלים הם בעלי נתח שוק גבוה יותר בניהול חשבונות ניירות ערך מאשר בפיקדונות הציבור בפער של כ- 500 נקודות אחוז, על חשבון נתחי השוק של בנק לאומי ובנק מזרחי".

על פניו נראה כי מדובר במציאות שמנוגדת לאינטרס של הלקוחות. ואולם, גם הבודקים מעלים שמדובר במציאות מורכבת. "פערי המחירים המשמעותיים בין הבנקים לחש"בים עשויים להעיד שהבנקים מצליחים לגבות מלקוחותיהם פרמיה הנובעת מחוסר תחרות. ואולם, עשויים להיות לכך גם הסברים אחרים, כגון בידול בשירות שמעניקים הבנקים לעומת החש"בים, שירותים שכרוכים בעלויות משמעותיות לבנקים".

במה מדובר? בהבדלים בשירות בין הבנקים לחש"בים, כשהבנקים מספקים ללקוחות שירות הכולל יועץ השקעות ואת מערך התמיכה הכולל של הבנק, הכולל סניפים, מוקדי שירות לקוחות ואתר אינטרנט, ובעלויות הרגולציה הגבוהות יותר שמושתות על הבנקים. כמו כן, הפערים מוסברים, כנראה, באופן חלקי בכך שייתכן שהחש"בים מוכרים שירותי מסחר במחירי הפסד ("loss leader"), כטענת גורם בנקאי ששוחח עם צוות הבדיקה של שתי הרשויות הרגולטוריות.

עוד כתבות

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל חברת הרובוטיקה הצבאית: "רחפנים הם לא העתיד רק של מלחמות. הם יזלגו גם לחיים"

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסך גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע