שותפות נפט חדשה הונפקה בבורסה: רא"מ גייסה כ-28 מיליון שקל

השותפות מתכננת להקים מתקנים להפקת אנרגיה, אשר יוזנו בפצלי שמן יחד עם פסולת פלסטיק עירונית המיועדת להטמנה

מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב /צילום: שותפות רא"מ
מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב /צילום: שותפות רא"מ

יחידות ההשתתפות של שותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ) יצטרפו בקרוב למסחר בבורסה של תל אביב, לאחר שהשותפות השלימה גיוס של כ-28 מיליון שקל (מתוכם כ-5.6 מיליון שקל הוזרמו על ידי השותף הכללי) ביום חמישי. היה זה הניסיון השני של השותפות לגייס כסף בבורסה, בתקופה לא פשוטה בשווקים, לאחר שבחודש יוני השנה היא נכשלה בניסיון הגיוס הראשון.

השותפות פועלת בתחום האנרגיה והסביבה ומתכננת להקים מתקנים להפקת אנרגיה, אשר יוזנו בפצלי שמן יחד עם פסולת פלסטיק עירונית המיועדת להטמנה. רא"מ הוקמה בשנת 2016 על ידי השותף הכללי חברת נורת'ווד (Northwood Exploration Israel), הנמצאת בשליטת משפחת קסטלה (Casella) מאוסטרליה.

השותפות מחזיקה במלוא הזכויות ברישיון רותם מזרח, הנמצא בסמוך לאזור התעשייה מישור רותם, סביב מכרה פעיל לפצלי שמן. מנכ"ל השותפות הוא ג'אק סבג ויו"ר הדירקטוריון שלה הוא ד"ר יעקב מימרן, לשעבר הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה.

את הגיוס הובילו סאפיאנס השקעות וליאור תמר (יועצי ההנפקה) יחד עם דיסקונט חיתום, שיזכו לתשלום של כ-3 מיליון שקל מהגיוס. תחילת המסחר ביחידות ההשתתפות צפויה לאחר קבלת אישור משרד האנרגיה להעברת הרישיון במישור רותם מהשותף הכללי לשותפות הציבורית.

המטרה: צמצום פסולת הפלסטיק

השותפות, שפעילותה מבוססת על הצורך לצמצם את פסולת הפלסטיק לצד הקמת מתקני הפקת אנרגיה משילוב של פסולת ודלק פוסילי, מקדמת בימים אלה את תוכנית העבודה שלה במטרה להגיע לסגירה פיננסית בהקמת זוג מתקני הפקה באזור התעשייה שבמישור רותם. לשם הפקת אנרגיה יוזנו מתקני השותפות בפצלי שמן ובכ-200 אלף טון של פסולת פלסטיק מדי שנה.

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2016 ברשויות המקומיות בישראל נאספו 5.3 מיליון טון פסולת עירונית, כאשר הפלסטיק מהווה 18% מסך הפסולת, כך שמתקני השותפות יוכלו לטפל בכ-20% מסך פסולת הפלסטיק בארץ.

בעולם המערבי השימוש בפסולת להפקת אנרגיה (Waste to Energy) הולך ונעשה נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות, כשבאירופה פועלים כיום יותר מ-400 מתקנים, בין השאר בערים מרכזיות כמו לוזאן, וינה וקופנהגן. בארץ הפעילות נמצאת בראשיתה, כשעד היום המדיניות הייתה להטמין את פסולת הפלסטיק בבורות בנגב ביחד עם סוגי פסולת אחרים. רק לאחרונה החל המשרד להגנת הסביבה לפעול לקידום הקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת כפתרון לבעיית ההטמנה.