דוחות פלאפון: עברה להפסד תפעולי של 2 מיליון שקל

ההפסד התפעולי נרשם גם בשל הוצאה חד פעמית של פרישה מרצון בסך 6 מיליון שקלים • בשלוש שנים מחקה פלאפון כמיליון מנויים • במסגרת דוחות הרבעון השלישי של קבוצת בזק דווח הבוקר כי הרווח הנקי ירד במעט והסתכם ב-6 מיליון שקלים לעומת 7 מיליון ברבעון הקודם

מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף

בהתאם להערכות בשוק, חברת פלאפון עברה להפסד תפעולי ברבעון של 2 מיליון שקל. במסגרת דוחות הרבעון השלישי של קבוצת בזק, שבמסגרתה פועלת חברת הסלולר פלאפון בניהולו של רן גוראון, דווח הבוקר (ג') כי הרווח הנקי ירד במעט והסתכם ב-6 מיליון שקלים לעומת 7 מיליון ברבעון הקודם. בשורה התחתונה והיות ומדובר ברבעון שלישי שהוא הרבעון הכי חזק אצל החברות הסלולריות בגלל העונתיות של החגים, הרי שאפשר להעריך שהתחזיות מתממשות והשחיקה בפעילות אצל כל החברות תבוא לידי ביטוי במלוא עוזה ברבעון הרביעי.

פלאפון סיימה את הרבעון עם הכנסות משירותים של 449 מיליון שקלים, עלייה לעומת הרבעון הקודם שהסתכם ב-438 מיליון שקלים, אך ירידה לעומת הרבעון המקביל אשתקד ב-461 מיליון שקלים. בשל אימוץ תקן ה-IFRS16 החברה הציגה שיפור ב-EBITDA, שהסתכם ב-159 מיליון שקלים לעומת 161 מיליון שקלים ברבעון הקודם, ו-122 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. התקן כאמור משפיע על סעיף ה-EBITDA ועל הרווח התפעולי, אך על הרווח הנקי הוא אינו משפיע ולכן פלאפון מסיימת את הרבעון עם רווח נקי של 6 מיליון שקלים לעומת 24 מיליון במקביל אשתקד.

כמו כן, בהתאם למגמה הכללית בשוק, פלאפון ממשיכה למכור פחות ציוד קצה וההכנסות נשחקו ל-155 מיליון שקלים לעומת 164 מיליון ברבעון הקודם ו-174 מיליון שקלים במקביל אשתקד.

חברת פלאפון מחקה 426 אלף מנויי פרי פייד. בשל כך קפצה ההכנסה הממוצעת למנוי ל-68 שקלים בחודש, אך כאמור איך לכך הרבה חשיבות. בסופו של יום המחיקה בפלאפון מתווספת למחיקה גדולה של כחצי מיליון מנויים שעשתה לפני כשנה וחצי. מחיקות המנויים והעלייה בהכנסה הממוצעת למנוי מעידים על כך שלמספרי המנויים שהחברות מדווחות אין כל משמעות אמיתית וצריך לחפש את ביצועי החברה בסעיפים יותר רלוונטיים בדוחות כמו ההכנסות משירותים ותזרים המזומנים. הבעיה היא שגם שם קשה לבודד לגמרי מניפולציות חשבונאיות.

ברבעון השני לשנת 2016 החברה מחקה 499 אלף מנויים, ברבעון השני של שנת 2017 היא מחקה 83 אלף מנויים, ועכשיו היא מוחקת 428 אלף מנויים. קצב הנטישה שעליו היא מכריזה עומד על 6.8% ברבעון הנוכחי. בסך הכל, לחברה יש היום 2.185 מיליון מנויים מדווחים.