גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל העומס והעיכוב במעבר לחשמל: ברכבת שוקלים לרכוש קטרים מזהמים ויקרים פי 2

פרויקט החישמול - הסבת הרכבת מדיזל מזהם לחשמל נקי - מתקדם בעצלתיים, מה שגורם לעומסים ולעיכובים • ל"גלובס" נודע שברכבת שוקלים להזמין 15 קטרים שיכולים לנוע גם על חשמל וגם על דיזל, שיספקו בינתיים פיתרון חלקי • העלות: 300 מיליון שקל, כפול מהקטרים החשמליים

קטר דיזל גורר קטר חשמלי על גבי המסילה/ צילום :Shutterstoc .ס.א.פ קרייטיב
קטר דיזל גורר קטר חשמלי על גבי המסילה/ צילום :Shutterstoc .ס.א.פ קרייטיב

ברקע העיכוב הצפוי בפרויקט החישמול והעומסים הגוברים ברחבי הארץ, רכבת ישראל בוחנת רכישת קטרים דואליים שיכולים לפעול גם על דיזל וגם על חשמל, כך נודע ל"גלובס". מחירם של קטרים אלו כפול מזה של קטרים חשמליים רגילים, ועומד על כ-300 מיליון שקל. הרכישה צפויה להתבצע כבר בתחילת 2019.

הסיבה לרכישה היקרה היא תקופת הביניים, שתיווצר בעקבות העיכובים בפרויקט החישמול הרכבת השאפתני, ותביא למחסור חמור בקטרים.

הרכישה של 15 הקטרים הדואליים תאפשר לרכבת גמישות בתקופה של עבודות החישמול. קטרים אלה יכולים לנוע גם על מסילה רגילה וגם על מסילה חשמלית. מדובר כאמור בקטרים יקרים יותר מהקטרים החשמליים - כ-5 מיליון אירו בממוצע לעומת 2.5 מיליון. יחד עם זאת, למרות שהם יקרים יותר, הם לא יכולים לשרת את נוסעי הקו המהיר בין נתב"ג לירושלים בגלל הדרישות של מכבי אש שאוסרות על שימוש בדיזל במנהרות.

בתוך כך, במשרד האוצר וברכבת ישראל יושבים בשבועות האחרונים על תוכנית הצטיידות חדשה לרכישת קרונות וקטרים. התוכנית החדשה ממפה את צרכי הרכבת לשנים הבאות. על פי גורמים שונים בענף התחבורה, חלק ניכר מהרכש העתידי נובע מהעיכוב בפרויקט החישמול של הרכבת, שנחשף ב"גלובס". ההערכות הן כי עלות תוכנית ההצטיידות היא למעלה ממיליארד שקל, כך נודע ל"גלובס".

התסבוכות בפרויקט חישמול הרכבת

בתוך מספר חודשים, כשהתוכנית תהיה מגובשת מספיק, יצטרכו מקבלי ההחלטות להחליט כיצד להוציא אותה לפועל ועם מי להתקשר. האפשרות הראשונה היא לרכוש קרונות דיזל מחברת בומברדיה שעימה יש לרכבת חוזה שנחשב לבעייתי ואף זכה לביקורת חריפה מבקר המדינה. האפשרות השנייה היא דרך יציאה למכרזים.

המדינה בחרה בהצעה הזולה - ותשלם ביוקר

פרויקט החישמול - הסבת הרכבת מדיזל מזהם לחשמל נקי - הכרחי בכל המדינות המפותחות. ישראל מפגרת בהרבה מאחורי מדינות רבות בעולם בהן הרכבות מונעות כבר שנים רבות בחשמל. ואולם הבעיה בדיזל אינה רק הזיהום אלא גם מחירו הגבוה והיותו רועש יותר ואיטי יותר. כמו כן, במקומות מסוימים, כמו הקו לירושלים, הוא אסור לשימוש בגלל חוסר אפשרות לאוורר את המנהרות הארוכות מהזיהום והעשן שהוא מייצר. על פי ההערכות, חלק ניכר מהרכישות של הרכבת נועדו לתת פתרונות למצוקת הציוד (מחסור בקרונות וקטרים) שנוצרה בשל העיכובים הצפויים בפרויקט החישמול של הרכבת.

הקו הראשון שבפרויקט החישמול, הקו המהיר בין ת"א לירושלים, הושק בפיגור מהלו"ז שתוכנן וגם זאת כאשר רק מחציתו הושלמה. הקו המדובר הוא רק ההתחלה, מדובר בקו ראשון מתוך 13 קווים שמיועדים לחישמול וממתינים לתחילת העבודות שכבר היו אמורות להתחיל לפני חודשים רבים.

על פי הדוחות האחרונים של רכבת ישראל, המועד הרשמי של סיום פרויקט החישמול הוא עדיין סוף 2021 - זהו גם מועד הגעתם של 330 קרונות חשמליים של "סימנס" שכבר נרכשו ועלותם הסתכמה בכ-4 מיליארד שקל. עיכוב בסיום הפרויקט, כפי שמסתמן, יביא לכך שהקרונות שיגיעו יאופסנו במחסנים עד להשלמת ביצוע העבודות.

כאשר הודיעה הרכבת בדצמבר 2015 על חברת SEMI הספרדית כזוכה בהקמת תשתית בפרויקט החישמול, חסכה המדינה כ-100 מיליון דולר, אך הנזקים שעלולים להצטבר בשל העיכובים כבר מזמן עברו סכום זה. מלבד הציוד שאותו תצטרך לרכוש הרכבת בגלל העיכוב הצפוי בפרויקט החישמול, יש גם על נזקים שאותם קשה יותר לכמת - זיהום האוויר, נזקי רעש ופקקים.

בנוסף, כפי שפורסם ב"גלובס", ברכבת מדברים על רכישת עשרות קרונות דיזל, אותם היא תצטרך כדי לתת מענה לביקושים הגדלים לנסיעות ברכבת וכדי להפעיל את הקו נתב"ג - ירושלים באופן מלא (4 נסיעות בשעה לכיוון לעומת 2 היום). בנוסף, הרכבת תצטרך את קרונות הדיזל כדי להחזיר לפעילות את תחנת הראשונים בראשון לציון שבוטלה ולהפעיל את קו רעננה-ת"א, בו כבר קיימת תשתית מוכנה.
חברת סימנס הגרמנית אמורה לספק 330 קרונות החל מ-2021, אבל כיוון שהתשתית החשמלית עוד לא תהיה מוכנה, לא יהיה מנוס אלא להזמין עוד קרונות דיזל.

עוד נודע ל"גלובס" כי בשל העיכוב הצפוי בחישמול, הרכבת כבר ביקשה לדחות את הזמנת הקטרים החשמליים שכבר בוצעה מבומברדייה. "במקום שהם יחטפו קסמים במוסך החשמלי שעוד לא מוכן, עדיף היה כבר לדחות את הגעתם", אמר ל"גלובס" גורם ברכבת. בשל הדחייה, הרכבת תאלץ לשלם "קנס" לחברה בסך 10 מיליון שקל בגין כיסוי הוצאות.

מבקר המדינה התריע, והמצב באמת הדרדר

כבר לפני שנה העיר מבקר המדינה בדוחו כי "העיכובים הרבים בקידום פרויקט החשמול חייבו לרכוש קרונות בדחיפות". אלא שמאז המצב רק החמיר - הקווים החדשים נפתחו והעומסים ברכבת גברו - כל אלה עוררו ביקורת ציבורית נוקבת על המתרחש ברכבת.
יו"ר רכבת ישראל, דן הראל, הודה בשבוע שעבר כי "אין לנו מספיק ציוד נייד, הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב". את הדברים אמר הראל במסגרת דיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת.
המעבר מרכבות דיזל לרכבות חשמליות הוא האתגר הגדול ביותר של רכבת ישראל בשנים הקרובות. הוא גם המהלך המרכזי להעלאת שיעור הנסיעה ברכבות בישראל שעומד כיום על רבע מהממוצע במדינות ה-OECD. לפי האומדן המקורי, עלות הסבת הרכבות, המסילות ושאר המערכות הנלוות מוערכת ב-12 מיליארד שקל.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בימים אלה אנו עובדים בצוות משותף עם רכבת ישראל במטרה למפות את צורכי הרכבת ולבצע רכש קרונות וקטרים בהקדם".
מרכבת ישראל נמסר: " אנחנו לא מתייחסים למכרזים שטרם פורסמו". ¿

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל