גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין מחפשת תשובה: איך מגדילים את התפוקה של 280 מיליון חקלאים?

סכסוך הסחר עם ארה"ב מעניק לבייג'ין מוטיבציה חדשה לייעל את המשקים החקלאיים, שמבוססים על משקים קטנים עם יבול נמוך

שדה אורז בסין/ צילום :רויטרס China Stringer
שדה אורז בסין/ צילום :רויטרס China Stringer

כדי למנוע מחרקים לפגוע ביבול החיטה והתירס שלה, וויי ג'ונשיה מרססת את חלקת האדמה שלה ממיכל שהיא נושאת על גבה. שכנה שלה משתמשת במכשיר פשוט עוד יותר לדישון: צינור פלסטי דחוס לתוך שק של דשן שהיא נושאת על כתפה.

שתי הנשים הללו הן חלק מכ-280 מיליון המועסקים בחקלאות בסין, יותר מפי מאה בהשוואה למספר החקלאים בארה"ב, לפי נתונים ממשלתיים. החקלאות הסינית מבוססת על משקים קטנים עם יבול נמוך. משק ממוצע בסין הוא בשטח של עד שמונה דונמים, לפי מומחים - מול 1,500 דונם בארה"ב.

סין מחפשת תשובה: איך מגדילים את התפוקה של 280 מיליון חקלאים?

אבל סכסוך הסחר בין ארה"ב לסין מעניק לבייג'ין מוטיבציה חדשה לייעל את המשקים החקלאיים שלה. סין הטילה מכסים על פולי סויה, חיטה ועוד גידולים מארה"ב בתגובה למכסים של ממשל טראמפ על תוצרת סינית. כך התייקר היבוא החקלאי והובלטה התלות של המדינה בחקלאים זרים.

באוגוסט, חודש אחרי שהמכסים בשתי המדינות נכנסו לתוקף, משרד החקלאות והענייניים הכפריים של סין הודיע שהוא יבנה 254 "ערי תעשייה חקלאית חזקות" שישמשו מודלים במדינה.

הנשיא שי ג'ינפינג סייר בספטמבר במשקים גדולים במחוז הפורה היילונג'יאנג בצפון מזרח המדינה כדי להעביר את המסר שיבול מקומי מוגדל של מזון בסיסי כמו דגנים יסייע לכלכלת סין על רקע מלחמת המכסים.

"מדיניות חד-צדדית ומלחמות סחר הן בעלייה, וזה מכריח אותנו לעלות על הנתיב של תלות עצמית", אמר שי, לפי התקשורת הממלכתית. "זה לא דבר רע. סין תלויה בסופו של דבר בעצמה".

פקידים סינים קוראים כבר מזמן למודרניזציה של החקלאות, כולל איחוד משקים והרחבת השימוש במיכון מודרני, שאכן הגדילו את היבולים בכמה מקומות. סין אפילו מייצאת היום כמה מוצרים חקלאיים, כמו אורז.

אבל האפקט הזה מוגבל - התפוקה להקטאר (עשרה דונמים) של פולי סויה בארה"ב כמעט כפולה מזו שבסין, לפי נתוני האו"ם.

הסיבה החלקית לכך היא שבייג'ין רוצה לשמור על היציבות החברתית בכל מחיר, וחקלאות מודרנית בקנה מידה גדול תגרום כנראה לאבטלה נרחבת באזורים הכפריים, שבהם התנגדות לשינויים ולרפורמות היא החזקה ביותר.

המדינה היא הבעלים

המדינה היא הבעלים של כל הקרקעות בסין, ולאיכרים שמורה רק הזכות להשתמש בה, מה שהופך אותם לפחות להוטים להשקיע באדמותיהם לטווח הארוך.

בו זמנית, מסוכן לאיכרים להשכיר את זכויות השימוש באדמתם למישהו אחר, מפני שהאדמה עלולה להילקח מהם לטובת איחוד משקים. לעיתים הם יכולים להבטיח לעצמם עבודה במשק במסגרת עסקה כזו, או לקבל סבסוד מקומי, אך הדברים הללו לעתים קרובות אינם מספקים די פרנסה, והם נאלצים לנדוד ממקום למקום בחיפוש אחרי עבודה.

אבל כעת, ההאטה הכלכלית מובילה את הממשלה לכוון את מאמצי הפיתוח לאזורי כפר, מפני שבערים כבר לא קיימות אופציות התרחבות רבות.

בספטמבר חשף הקבינט הסיני, מועצת המדינה, תוכנית חומש להעלאת הפריון החקלאי ולהגדלת הכנסות במגזר הזה, בין יתר היעדים. שדרוג המיכון והציוד החקלאי הוא אחד מעשרה יעדים אחרים שהוגדרו בתוכנית נפרדת, "תוצרת סין 2025".

גם הזדקנות האוכלוסייה מגדילה את הלחץ למודרניזציה בחקלאות, מאחר שצעירים רבים אינם רוצים לעבוד במגזר הזה, בין היתר בגלל ההכנסה הנמוכה מפעילות בלתי יעילה, אמר קולין קרטר, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה בעיירה דיוויס שחוקר את הפיתוח החקלאי בסין.

"יש אמירה שמופנית לילדים סינים, 'מוטב שתהיו תלמידים חרוצים, או שתסיימו בעבודה בשדות'", אומר ליו ג'יהואן, סטודנט לחקלאות בן 25 שעוסק במחקר בכפר דהאן במחוז יאנגשין.

בספטמבר הודיעה סין שהיא תשתף פעולה עם בנק הפיתוח האסיאני כדי לספק הלוואות, מענקים והשקעות בסך 6 מיליארד דולר למימון מיזמי פיתוח באזורי כפר, כולל מודרניזציה.

היזמת שפרצה דרך

אזור יאנגשין, במחוז שנגדונג על חופי סין, מדגים היטב הן את העבר והן את העתיד האפשרי של החקלאות הסינית.

כאשר נשים מקומיות עדיין מעבדות חלקות קטנות בגודל של משרד כדורגל, יזמית מקומית בשם ז'נג פנגשיה קיבצה יחד 8,200 אקר (כ-16,000 דונם) של שטחי גידול חיטה ותירס על ידי חכירת זכויות שימוש של חקלאים מקומיים, תהליך שהואץ מ-2014.

ז'נג אומרת שהיבולים שלה עלו ב-43% בארבע השנים האחרונות. היא יכולה להשקיע בציוד חקלאי מודרני, כולל מכונת זריעה ומטוסי ריסוס נגד חרקים. היא מחלקת חלק מרווחיה בין האיכרים שסיפקו לה את האדמות שלהם.

"אם נצליח, אני מקווה שאחרים יחקו אותנו ביתר חלקי המדינה", היא אמרה. 

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"