חברת החשמל סיימה את הרבעון השלישי של השנה ברווח נקי של כ-3.77 מיליארד שקל

מדובר בעלייה של 14.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד • בתשעת החודשים הראשונים של 2018 שיעור השימוש בפחם ל-42.9% בסל הדלקים • מתחילת השנה קטן החוב הפיננסי של חברת חשמל בכ-4 מיליארד שקל והסתכם לסוף התקופה לסך של 38 מיליארד שקל

יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר
יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר

חברת החשמל סיימה את הרבעון השלישי של השנה ברווח נקי של כ-3.77 מיליארד שקל, עלייה של 14.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כך עולה מדוחות החברה שפורסמו אתמול בלילה. עלייה זו ברווחי החברה מוסברת בעיקר על ידי ההכנסה של 2.6 מיליארד שקל לקופת החברה במסגרת הסדר הנכסים. במסגרת ההסכם שנחתם בינואר השנה החברה משיבה למדינה קרקעות ונכסים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, בתמורה ל"מחיקת" החוב של החברה - דבר שקיבל ביטוי ברבעון השלישי.

סך ההכנסות לרבעון הסתכמו לסך של כ- 7.3 מיליארד שקל לעומת 7.6 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד. על פי דוחות החברה הקיטון בסך 4% נובע בעיקר מירידה בביקוש לחשמל. עלות הפעלת המערכת ברבעון השלישי ירדה בכ-3% לעומת הרבעון השלישי של 2017 והסתכמה בכ-5.5 מיליארד שקל.

בהתאם למדיניות משרד האנרגיה של הפחתת השימוש בדלקים מזהמים, החברה הקטינה את השימוש בפחם והגדילה את השימוש בגז טבעי. כך, ירד בתשעת החודשים הראשונים של 2018 שיעור השימוש בפחם ל-42.9% בסל הדלקים של חח"י, זאת, לעומת 45% בתקופה המקבילה של 2017, ואילו השימוש בגז טבעי עלה מ-47.7% ל-49.5% בתקופה זו.

בהקשר של תכנית משרד האנרגיה בנושא יעדי המשק ל-2030 על פיה ייסגרו על יחדות הייצור הפחמיות לייצור החשמל תוך תריסר שנים נכתב כי "החברה לומדת את המדיניות המוצעת על ידי משרד האנרגיה ובשלב זה אין באפשרותה להעריך מה יהיו השלכותיה על מצבה הפיננסי של החברה".

עוד עולה מדוחות חברת החשמל כי החברה ממשיכה במגמת הקטנת החוב הפיננסי הכולל שלה, ומתחילת השנה קטן החוב בכ-4 מיליארד שקל והסתכם לסוף התקופה לסך של כ-38 מיליארד שקל. אחת ההשפעות של הקטנת החוב היא ירידה בהוצאות הריבית של החברה שירדו ברבעון שלישי ל-412 מיליון שקל מ-572 מיליון שקל ב-2016.

לדברי אלוף במיל. יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל: "הרפורמה שנחתמה מביאה כבר לידי ביטוי שיפור במצבה הפיננסי של חברת החשמל. השיפור מתבטא בין השאר בהפחתה נוספת של ההתחייבויות הפיננסית של חברת החשמל, אל מתחת ל- 40 מיליארד שקלים, וזאת בעיקר בזכות הסדר הנכסים בין החברה למדינה. החוב של חברת החשמל הופחת ביותר מ- 13 מיליארד שח ב- 6 שנים, דבר שמעיד על ניהול פיננסי נכון, שמרני ואחראי. החברה תמשיך ותעמוד ביעדים הפיננסיים שנקבעו במסגרת הרפורמה, ותמשיך ותשפר את מצבה ויציבותה הפיננסית"

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר: "חברת החשמל מציגה מגמה מתמשכת של שיפור במצבה הפיננסי כתולדה ממדיניות שמרנית ואחראית של צמצום החוב וצעדי התייעלות בין השנים 2016 - 2018. החברה החלה החודש בישום צעדי התייעלות משמעותיים הכוללים פרישה מוקדמת של מאות עובדים נוספים, תוצאות מהלכים אלו יבואו לידי ביטוי כבר בדוחות סוף השנה הנוכחית".