גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלחמה הקרה בין ארה"ב לסין הגיעה עד לפפואה ניו-גיני ולמלדיבים

מלחמה קרה כמעט לכל דבר ניטשת בין ארה"ב לסין ● אחד משדות הקרב היה השבוע פפואה ניו-גיני, ושני היה איי המלדיבים ● בראשונה, סגן נשיא ארה"ב רב עם נשיא סין, ושר החוץ המארח היה צריך לקרוא למשטרה כדי לפנות דיפלומטים סיניים מלשכתו ● בשנייה, נשיא חדש אותת לסין שהוא מעדיף לחבק הודים

נשיא סין  וראש ממשלת פפואה ניו גיני בכנס APEC  / צילום: רויטרס David Gray
נשיא סין וראש ממשלת פפואה ניו גיני בכנס APEC / צילום: רויטרס David Gray

מה שקרה בפורט מורזבי בתחילת השבוע לא ייכנס לספרי ההיסטוריה. עיר הבירה הלא-לגמרי-מעטירה (מדורגת כאחת מחמש הפחות-נעימות ביותר בעולם) של פפואה ניו-גיני (הענייה ביותר באגן האוקיאנוס השקט) אירחה את ועידת הפיסגה של APEC (ראשי התיבות האנגליים של "שיתוף פעולה כלכלי לאסיה ולאוקיאנוס השקט").

בלשונו של ראש ממשלת פנ״ג, ״שני ענקים התגוששו״ באולם הישיבות, וידה של פנ״ג הקטנה קצרה מלהושיע. אחד מהם היה נשיא סין שי ג׳ינפינג, השני היה סגן נשיא ארה״ב מייק פנס (הבוס בוושינגטון להוט הרבה פחות מקודמיו להשתתף בוועידות רבות-משתתפים).

הם לא יכלו להסכים על נוסח ההודעה המשותפת. בדרך כלל, הודעות משותפות ב-APEC הן עניין של מה בכך, מפני ש-APEC אינו ארגון בעל שיניים. אבל הפעם, התקוטטות על מילה או שתיים בענייני סחר בינלאומי השאירה את 21 הנוכחים בלי הודעה מסכמת, בפעם הראשונה זה 25 שנה.

להלן, על פי דיווח ב"וול סטריט ג׳ורנל", דיפלומטים סיניים פרצו אל לשכת של שר החוץ של פנ״ג, והקימו מהומה. מהיותו המארח, השר הפנ״גי התכבד בניהול ישיבות העבודה ובגיבוש ההצהרה המסכמת. הם דרשו שהוא יתערב, כדי לשנות את הנוסח המוצע: ״הסכמנו להילחם בפרוטקציוניזם ובכל גילוי של חוסר הגינות בסחר״. המילים ״חוסר הגינות בסחר״ נשמעות לסינים כמו גינוי אמריקאי להם. השר הפנ״גי הזעיק את המשטרה, כדי שתוציא את הסינים מלשכתו.

מפת פפואה ניו גיני

הסינים אגב מכחישים שמשהו מעין זה התרחש. אבל משהו מעין זה חוזר ומתרחש. נציגים סיניים בחו״ל משילים עכבות ומחוללים עימותים, אם מפני שהם מצטווים לעשות כן ואם מפני שהם נוטים לאבד את קור רוחם. בספטמבר, לפי ה"וול סטריט ג׳ורנל", נציגים סיניים התעמתו עם ביקורת הגבולות באי הזעיר נאורו, אף הוא באוקיאנוס השקט, מפני שהמקומיים סירבו לקבל את דרכוניהם הדיפלומטיים. נאורו היא אחת מ-17 מדינות-הננס המוסיפות להכיר בטייוואן, שסין טוענת לריבונות עליה.

אשראי סיני וידיים סיניות

פפואה ניו-גיני הפכה לאחד משדות הקרב הפחות סבירים במלחמה הקרה המצטננת והולכת בין ארה״ב לסין. הסינים רוצים שפנ״ג תהיה אחת החוליות בפרויקט דרך המשי שלהם. זו התכנית להקיף את כדור הארץ בנתיבי תחבורה, שיתחילו ויסתיימו ביבשת הסינית, וייבנו באשראי סיני ובידיים סיניות. עלות הפרויקט היא כמעט טריליון דולר.

בעיקרון הסינים מזמינים כל ארץ עלי אדמות להצטרף אל מה שהם קוראים ״החגורה והדרך״. אבל הם מגלים להיטות מיוחדת לגייס את הקטנים ביותר, החלשים ביותר, הפגיעים ביותר, הנידחים ביותר. את זה כמובן אפשר לייחס לאלטרואיזם סיני עמוק: הם רוצים להיטיב עם עניי כדור הארץ; או לחלופין אפשר לייחס את זה לקלות שבה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם יכולה לבחוש, לחתור ולשעבד את הננסים.

סגן הנשיא מייק פנס עלה לסינים על העצבים בפורט מורזבי, כאשר גייס כמות ניכרת של סרקזם כדי להודיע ש״אנחנו איננו כופים, איננו מגבילים את עצמאותם של שותפינו, איננו מטביעים אותם בים של חובות, איננו מציעים להם חגורה מהדקת או דרך חד-סטרית".

"ים של חובות" היה כמובן רמז עבה לתלונה הגוברת על סין, שהיא טומנת "מלכודת חובות" לבני חסותה הקטנים והפגיעים. היא מעניקה להם הרבה יותר אשראי ממה שהם מסוגלים לעכל או לפרוע. וכאשר מגיעה שעת הפירעון, וחולפת ללא פירעון, הנושים הסיניים דורשים משותפיהם למשכן את התכשיטים; או בלשון מעשית, להעביר על שמה של סין נדל"ן יקר ורב פוטנציאל.

איך זה קרה ולמה

רוב המוטבים אינם מתלוננים. אבל אחדים דווקא התחילו. בקיץ שעבר, מלזיה, בשום פנים לא מן הננסים, הסתלקה משורה של עיסקות ענק עם סין. זה קרה לאחר שמפלגת השלטון הנצחית נחלה תבוסה סנסציונית בבחירות (בפעם הראשונה מאז העצמאות, 60 שנה קודם).

למרבה העניין גם אחד הננסים היותר ננסיים החליט שמספיק ודי. בספטמבר, באיי המלדיבים אשר מדרום להודו, נשיא פרו-סיני-מאוד הובס בבחירות, שאיש מלכתחילה לא התייחס אליהן ברצינות. יורשו הושבע השבוע, וביומו הראשון שיגר מסר חד-משמעי: ירח הדבש עם סין הסתיים (הוא מעדיף את הודו, והיא מעדיפה אותו; ראש ממשלת הודו נכח במעמד השבעתו).

במהלך מערכת הבחירות, האופוזיציה המלדיבית התלוננה שהממשלה שיקעה את הארץ הקטנטנה (310,000 תושבים, תמ"ג של 4.5 מיליארד דולר) בחוב מפלצתי של 1.5 מיליארד דולר לסינים. לאחר שנבחר, הנשיא המיועד שמע מפי שגריר סין שהחוב הוא בעצם שלושה מיליארד דולר, יותר מהכנסתה של ממשלת המלדיבים במשך שנתיים של גביית מסים. עכשיו, הממשל החדש מנסה להבין איך זה קרה, מה בדיוק נעשה בכסף, ועל יסוד מה הסינים העניקו אותו מלכתחילה (את הפרטים האלה פירסם החודש העיתון "סאות׳ צ׳יינה מורנינג פוסט", המופיע בהונג קונג).

למלדיבים ניתנה ההזדמנות לראות מה עולל האשראי הסיני לאי השכן סרי לנקה, הגדול בהרבה. שם הסינים בנו נמל עמוק מים. מלכתחילה הוא עורר חשד שסין זוממת להקים עוד בסיס ימי, כדי לחלוש על נתיבי השיט של האוקיאנוס ההודי. יש לה כבר בסיס צבאי קבוע בג׳יבוטי, בכניסה הדרומית לים סוף; והיא בונה נמל עמוק מים בחוף הים הערבי של פקיסטן. הסרי לנקים לא יכלו לעמוד בתנאי החוב והם החכירו את הנמל לסינים ל-99 שנה. לשון אחר, לנצח.

פחד מהלך על אוסטרליה

באפריל השנה גילה העיתון האוסטרלי "מורנינג דיילי הרלד" של סידני, כי סין מתכננת להקים בסיס לצי שלה באי ואנואטו, 1,750 ק"מ מן הקצה הצפוני של אוסטרליה (באוקיאנוס השקט, זה מרחק קטן יחסית, מה גם שאין שום דבר בין ואנואטו לאוסטרליה). מעשי סין בדרום האוקיאנוס השקט הלמו את מצב הרוח הציבורי באוסטרליה, שבו פחדים רציונליים ולא-רציונליים מפני סין משמשים בעירבובייה.

בארבע השנים האחרונות, סין האיצה את פעילותה בפפואה ניו-גיני. ב-2014, פנ״ג הוכרזה ״שותפת אסטרטגית״ של סין. השנה התואר הורחב, והיא הפכה ל״שותפת אסטרטגית מקפת״ (על פי דיווח בתקשורת הסינית). זה שכנע את ארה״ב ואוסטרליה לנסות ולחדש בסיס צבאי גדול, שארה״ב החזיקה בפנ״ג במהלך מלחמת העולם השנייה.

הנשיא טראמפ אמנם לא הגיע לפנ"ג, אבל יגיע בשבוע הבא לפיסגת ה-20-G בבואנוס איירס. מזומנת לו פגישה פנים על פנים עם הנשיא שי בניסיון למנוע החרפה של מלחמת הסחר. בינואר עומדים מכסי העונשין לעלות מ-10% ל-25%, ואולי גם להתרחב. הפגישה ב-30 בנובמבר תהיה הזדמנות אחרונה להאט. כן, כמובן, יהיו עוד הזדמנויות; אבל בינתיים, מלחמה קרה כבר משתוללת.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טראמפ מדיה יורדת ב-14%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● מורגן סטנלי עולה ב-5% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב