גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משקיעי המניות: היכונו לשנה השלישית של טראמפ

הסטטיסטיקה מלמדת כי שנת הכהונה השלישית של נשיא בארה"ב היא הטובה ביותר לשוקי המניות ● מה תומך בכך הפעם ואילו גורמים מסכנים את האפשרות הזו? ● למדריך ניהול תיקים

יו"ר הפד, ג'רום פאוול  עם הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria
יו"ר הפד, ג'רום פאוול עם הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria

התנודות הקיצוניות בשוק המניות האמריקאי מתחילת אוקטובר מעלות לא מעט חששות בקרב משקיעים לקראת 2019. האם אחרי עשור של עליות מחירים, שיפור מתמיד בכלכלת העולם, גיאות ברווחים והגדלת החשיפה למניות על ידי משקיעים רבים, שוק המניות עשוי לשנות כיוון?

הרבה מאוד משתנים עשויים להשפיע על התשובה לשאלה הזו. נתוני המאקרו, הדוחות הכספיים, הסיכונים הגיאו-פוליטיים, מאבקי סחר, מחירי הנפט ועוד אינספור אינדיקטורים ישפיעו על ביצועי המניות בשנה הקרובה - בדיוק כמו שהם משפיעים בכל שנה. אך מה שעשוי להטות את הכף לטובה ב-2019 זו העובדה שאנו נכנסים לשנת הנשיאות השלישית של דונאלד טראמפ.

למה השנה השלישית טובה מהאחרות?

תיאוריית מחזור הבחירות לנשיאות ארה"ב (Presidential Election Cycle) הפכה במהלך השנים לכלי מרכזי לתזמון שוק בעיני לא מעט משקיעים. התיאוריה הזו פותחה על ידי חוקר שווקים בשם ייל הירש והיא גורסת כי שנת הנשיאות השלישית של נשיא אמריקאי היא הטובה ביותר לשוקי המניות מבין שנות נשיאותו.

מניתוח נתונים של מעל 60 שנה עולה כי בממוצע השנים הטובות ביותר בכל תקופת נשיאות הן השלישית והרביעית, בעוד שהראשונה והשנייה חלשות יותר. בממוצע, התשואה של S&P 500 בשנת הנשיאות השלישית עומדת על 22%, בעוד שבשנה הראשונה התשואה הממוצעת היא 7% ובשנייה 10%. בשנה הרביעית התשואה הממוצעת היא 12%. על פניו, הסטטיסטיקה חזקה מאוד שכן במבט רחב עוד יותר, ב-90 השנים האחרונות ב-95% מהמקרים שוקי המניות עלו בשנה השלישית.

הלוגיקה מאחורי התיאוריה הזו נשמעת הגיונית. בשנתו הראשונה בבית הלבן לוקח לכל נשיא זמן מה לצאת מאווירת הקמפיין ולהתחיל לפעול למימוש הבטחותיו. לא מעט פעמים הבטחות הבחירות האלה לא מכוונות ישירות לחיזוק הכלכלה אלא לסיפוק התחייבויות פוליטיות, תיקוני חקיקה, העלאות מסים או תיקוני עיוותים בתחום זה, קיצוצים בתקציב וטיפול בנושאים סוציאליים כמו בריאות ורווחה. מסיבות אלה השנה הראשונה היא החלשה ביותר והשנה השנייה לא חזקה הרבה יותר ממנה.

בשנתיים הבאות כל נשיא מתחיל להיערך לבחירות הבאות ונוקט פעולות שיניבו תוצאות מיידיות בשיפור הכלכלה על ידי הגדלת תמריצים פיסקליים, הצעות לרפורמות במס, חקיקה שעשויה לייצר מקומות תעסוקה ועוד. יתר על כן, ההיסטוריה מלמדת כי ברוב תקופות הנשיאות בשנה השלישית והריביעית - במכוון או שלא - הבנק המרכזי האמריקאי נקט בקו שתרם לאופטימיות בשווקים.

השאלה הגדולה היא עד כמה אפשר לסמוך על התיאוריה הזו? כמו כל תיאוריה, היא לא תמיד עובדת. כך למשל, בשנתיים הראשונות של תקופת הנשיאות הראשונה של ברק אובמה, שוקי המניות היו חזקים הרבה יותר מאשר בשנה השלישית והרביעית. גם השנה הראשונה של ג'ורג' בוש הבן היתה חזקה יותר מהשנתיים האחרונות ואצל ביל קלינטון השנה הראשונה בשתי הכהונות היתה החזקה ביותר.

בשונה מרוב הפעמים בשנה השלישית: הפעם מדד חוסר הוודאות (EPU) נמוך

מה תומך במניות היום?

במבט ראשון נראה כי לשוק המניות יש לא מעט מרכיבים כדי להניב בשנה הקרובה תשואות גבוהות - הנתונים הכלכליים היבשים ממשיכים להיות טובים, האבטלה בשפל והכלכלה צומחת. השנה השלישית של טראמפ בבית הלבן גם מתחילה אחרי שנה ראשונה חזקה (S&P 500 עלה ביותר מ-20%) ושנה שנייה חלשה יותר (מתחילת השנה רשם שוק המניות בארה"ב תשואה קרובה לאפסית).

באופן פרדוקסלי, ייתכן שדווקא הזעזועים שאנו רואים בשבועות האחרונים בשוקי המניות עשויים לתמוך בביצועים טובים במבט קדימה. זאת על רקע העובדה שאנו ממשיכים לראות נתוני מאקרו טובים בארה"ב ודוחות כספיים מצוינים של חברות רבות, העומדים בניגוד לחולשה ההולכת ומסתמנת ביותר ויותר שווקים מחוץ לארה"ב. באירופה מתנדנדת איטליה על סף משבר תקציבי וחוסר הוודאות בנוגע לברקזיט גבוה; לכך מצטרפים הנתונים הכלכליים בסין אשר בתקופה האחרונה מעוררים חשש יחד עם ההשלכות של מלחמת הסחר. השווקים המתעוררים - אחד ממקורות הצמיחה של הכלכלה העולמית - חוו שנה קשה של טלטלות, היחלשות משמעותית במטבע וחלקם נאלצו לשנות באופן קיצוני את הריבית.

הבנק המרכזי האמריקאי כבר רמז כי ייתכן שכל אלה עשויים להוביל להאטה מסוימת בקצב עליית הריבית הדולרית וכבר בשבוע האחרון ראינו את ההסתברות הנגזרת מהשווקים לעליית ריבית בדצמבר יורדת ל-70% וגם את ירידת התשואות הארוכות ל-10 שנים תומכת בכך. אם המגמה הזו תחריף, עשוי להיות גם תרחיש כי עליית הריבית תיעצר ואולי תתחלף בהמשך בירידת ריבית.

אגב, דווקא העובדה שהבנק המרכזי האמריקאי הספיק להעלות את הריבית שבע פעמים בשלוש השנים האחרונות היא זו שמאפשרת תסריט כזה. ג'רמי גרנתהם, אסטרטג השקעות הראשי של חברת ההשקעות GMO ואחד התומכים הנלהבים בעבר בתיאוריית השנה השלישית, הכריז ב-2016 על מותה - בעיקר מכיוון שלפדרל ריזרב לא היו כלים שיאפשרו מדיניות מוניטארית מרחיבה. הריבית בארה"ב היתה באותה עת אפסית, לעומת 2.25% כיום, כך שהפד החזיר לעצמו לפחות חלק מהכלים.

מה בכל זאת מעיב על 2019?

מנגד, יש לא מעט גורמים שפועלים לרעת השווקים בשנה הקרובה. אובדן השליטה של המפלגה הרפובליקנית בקונגרס עשוי להגדיל את אי הוודאות הפוליטית וכנגזרת מכך גם את אי הוודאות הכלכלית. ההשלכות של מלחמת הסחר מול סין עלולות להיות גבוהות מכפי שנראה בשלב זה וגם לזינוק במדד הפחד (VIX) עשויות להיות השלכות נוספות. מדד הפחד עלה באחרונה ל-20 לעומת ממוצע של 13 ברבעון האחרון. הרמה הממוצעת של ה-VIX בעשור האחרון היתה 18.

אחד המדדים שעשויים להצביע על האתגרים של השנה הקרובה הוא מדד חוסר הוודאות של המדיניות הכלכלית (EPU, Economic Policy Uncertainty), הנגזר ממשתנים אלה ואחרים. זהו מדד שפותח לפני כמה שנים על ידי שלושה פרופסורים בשם סקוט בייקר (נורוות'ווסטרן), ניק בלום (סטנפורד) וסטיב דיויס (שיקגו). המדד הזה נמוך באופן משמעותי מהחציון שלו בשנים האחרונות (ראו תרשים), כאשר ההיסטוריה מלמדת כי דווקא בשנים שבהן תיאוריית השנה השלישית עבדה, המדד היה גבוה מהממוצע.

השורה התחתונה היא שעצם התחלת השנה השלישית לכהונת טראמפ אינה בהכרח מבשרת על שוק מניות חיובי. נראה שכמו תמיד, שיטות לתזמון השוק יכולות אולי לתמוך בהחלטה של מנהל ההשקעות, אבל התמחור והפרמטרים הפונדמנטליים הם אלה שימשיכו להכריע את הכף בטווח הארוך. 

הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו