בריטניה והאיחוד האירופי הסכימו על טיוטת הסכם ליחסים הכלכליים שאחרי הברקזיט

מנהיגי האיחוד האירופי אמורים לאשר את ההסכם ביום ראשון הקרוב • בריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי ב-29 במארס 2019 • שני הצדדים שבו והצהירו שברצונם להחליף הסכם זמני, שמונע את חידושן של בדיקות גבול רחבות היקף באירלנד, בפתרון קבוע • שער הליש"ט זינק בקרוב ל-1% ל-1.289 דולר

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בריטניה והאיחוד האירופי הסכימו על טיוטת הסכם, שמכוננת מערכת יחסים כלכליים הדוקה לאחר הברקזיט, וסוללת את הדרך לפסגה של מנהיגי האיחוד האירופי לצורך אישור ההסכם. כך אמר היום (ה') נשיא המועצה האירופית, דונלד טאסק.

בריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי ב-29 במארס 2019, ודיפלומטים עושים מאמצים לגבש נוסח סופי של הסכם הגירושים ושל התוואי הנלווה של מערכת היחסים העתידיים, כדי שמנהיגי האיחוד האירופי יוכלו לאשרם באופן אוטומטי בפסגה שתיערך ביום א'.

לאחר ש"רויטרס" דיווחה שנציגי האיחוד האירופי ובריטניה הסכימו במו"מ על טיוטת הצהרה על הקשרים העתידיים, אישר טאסק כי הושגה הסכמה עקרונית על ההסכם.

במסמך, שעותק ממנו הגיע לידי "רויטרס", נאמר שהאיחוד האירופי ובריטניה "מסכימים לפתח שותפות כלכלית שאפתנית, נרחבת ומאוזנת. שותפות זו תהיה ממצה, ותכלול אזור סחר חופשי, וכן שיתוף פעולה מגזרי... היא תתבסס על סעיפים שיבטיחו תחרות הוגנת".

במסמך נאמר שמערכת היחסים לאחר הברקזיט תכבד את "שלמות השוק היחיד של האיחוד האירופי, ואת איחוד המכסים, וכן את השוק הפנימי של הממלכה המאוחדת, ותכיר בפיתוח מדיניות סחר עצמאית מצדה של הממלכה המאוחדת מעבר לשותפות כלכלית זו".

שני הצדדים זקוקים להסכם כדי להבטיח שהסחר ימשיך לזרום בין גוש הסחר הגדול בעולם והכלכלה הלאומית החמישית בגודלה בעולם. ואולם ראשת הממשלה תרזה מיי מתקשה לפרק את חברותה בת קרוב ל-46 השנים של בריטניה באיחוד בלי לפגוע בסחר או לעורר את זעמם של חברי הפרלמנט שבידיהם נתונה ההחלטה הסופית על גורלו של כל הסכם שתשיג מיי.

למרות תקוותיהן של חברות השירותים הפיננסיים בלונדון, לא השיגה בריטניה שום שיפורים בקשרי הסחר המוצעים העתידיים שלה בתחום השירותים הפיננסיים. שני הצדדים שבו והצהירו שברצונם להחליף הסכם זמני - שמונע את חידושם של בדיקות גבול רחבות היקף באירלנד - בפתרון קבוע.

ראשת ממשלת בריטניה עדכנה בוועידת-רחק את ממשלתה על מצב המו"מ, אך הדובר שלה הזהיר כי לא יהיה הסכם סופי לפני פסגת האיחוד האירופי ביום א'.

הליש"ט העפילה בקרוב ל-1% ורשמה שיא יומי של 1.2894 דולר.

טיוטת ההצהרה תיבדק כעת בידי נציגי 27 המדינות הנותרות באיחוד האירופי בפגישתם בבריסל היום (ה').

גם האיחוד האירופי וגם בריטניה "צריכים לשאוף להגיע לרמת ליברליזציה בסחר ובשירותים הרבה מעבר למחויבויותיהם במסגרת ארגון הסחר העולמי", על פי טיוטת ההצהרה.

בריטניה והאיחוד האירופי מקווים כי ניתן יהיה להאריך "בשנה או שנתיים" את תקופת המעבר, שתחל עם פרישת בריטניה מהאיחוד ב-29 במארס.

בשתיים וחצי אחה"צ (שעון גריניץ') היום (ה') תצא מיי בהודעה בפרלמנט הבריטי על מצב מו"מ הברקזיט, לדברי מפלגת העבודה הבריטית, שנמצאת באופוזיציה.