צעד דרמטי: אחרי 7 שנים - בנק ישראל העלה את הריבית במשק ל-0.25%

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה בצעד דרמטי על העלאת הריבית עד סוף השנה • מרבית האנליסטים העריכו ערב ההחלטה כי הבנק יחליט להותיר את הריבית ללא שינוי • העלאת הריבית - הראשונה מאז יוני 2011 - צפויה לגרור העלאות ברכיב הריבית המשתנה במשכנתאות ובריבית ההלוואות הצמודות לפריים

אחרי שבע שנים הריבית בישראל חוזרת לעלות. בצעד דרמטי הודיעה היום (ב') הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על העלאת שער הריבית לרמה של 0.25% עד לסוף השנה, זאת בניגוד לציפיות רוב האנליסטים שהעריכו כי הבנק ימתין עם העלאת הריבית לפחות עד תחילת 2019. לאחר העלאת הריבית הנוכחית צפויה הוועדה להעלות את הריבית פעם נוספת ב-2019.

העלאת ריבית: מחירי הדיור יירדו אך יגבר הקושי ליטול משכנתא 

העלאת ריבית: עידן הכסף הזול מתקרב לסיום 

מרבית האנליסטים העוקבים אחר בנק ישראל העריכו ערב ההחלטה כי הבנק יחליט להותיר את שער הריבית ללא שינוי, זאת בין היתר על-רקע העובדה שהוועדה תעדיף שלא לקבל החלטה דרמטית בתקופת ביניים בין תום כהונת הנגידה הקודמת לתחילת כהונת הנגיד הבא. פרופ' אמיר ירון צפוי להיכנס לתפקידו ב-24 לדצמבר לאחר שיושבע על-ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין. בניגוד לרוב החזאים צפו בנק דיסקונט ובית ההשקעות לידר העלאת שער הריבית ל-0.25% בישיבה הנוכחית, בהתבסס על כך שבשלו התנאים למהלך הן מבחינת סביבת האינפלציה והן מבחינת הצמיחה שממשיכה לעמוד על קצב של כ3% לשנה. גם היחלשות שער השקל מול הדולר והמטבעות הזרים הגבירה את הציפיות

העלאת הריבית - הראשונה מאז יוני 2011 - צפויה לגרור העלאות ברכיב הריבית המשתנה במשכנתאות ובריבית ההלוואות הצמודות לפריים. בעקבות העלאת הריבית יעלה מעתה שיעור הפריים מ-1.6% ל-1.75%.

מעבר להשפעה המיידית על שיעורי הריבית קיימת מחלוקת בין הכלכלנים לגבי ההשלכות האפשריות של העלאת הריבית על המשק. לפי גישה אחת מדובר בצעד מינורי שלא צפויות להיות לא השלכות על המשק. לפי גישה זו שווקי האג"ח כבר מתמחרים עליית ריבית וגם ברמתה הנוכחית הריבית נמוכה יותר מקצב עליית המחירים (ריבית ריאלית שלילית) כך שאין לה השפעה ממשית על התשואות באפיקי השקעה כמו מניות.

מנגד עשויות להיות להעלאת הריבית השלכות על שוק הנדל"ן הנמצא בהתקררות, למשל התחזקות מגמת ירידות המחירים. העלאת ריבית פוגעת בשוק הנדל"ן במספר רבדים: היא מייקרת את החזרי המשכנתאות, את עלויות המימון של הקבלנים והיזמים ומקטינה את שיעורי התשואה של המשקיעים, שחלקם עשויים להעדיף כעת לעבור לשוק ההון. מנגד צפויה העלאת הריבית להגדיל את הכנסות הבנקים, שינסו להרחיב את הפער בין ריבית הזכות וריבית החובה.

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, הביע דאגה מהחלטת בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. לדבריו, משמעות הצעד היא העמסת עלויות של עוד 150 מיליון שקלים על מגזר העסקים הקטנים ועל בתי המלאכה הזעירים. הוא הזהיר מהעלאות ריבית תכופות בעתיד, שלדבריו "יוסיפו ויכבידו על יצירת תנאים מעודדי צמיחה במגזר העסקים הקטנים בישראל וזאת, תוך חשש מדרישות להעלאות שכר לעובדים מקצועיים רבים בתעשייה בעקבות ההתייקרות הצפויה של המשכנתאות. כל אלה, כשרקע המחסור בכוח אדם מקצועי במשק".