עוד נתגעגע לריבית האפסית

בשלב ראשון נשלם קצת יותר על ההלוואות, בשלבים הבאים נשלם הרבה יותר. הבנקים נהנים, בינתיים

משכנתא / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
משכנתא / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

במשך כמעט ארבע שנים ריבית בנק ישראל עמדה על 0.1%, והייתה גן עדן ללווים, החל מהחברות הגדולות ועד למשקי-הבית ונוטלי המשכנתאות. קל להתרגל לדברים טובים, וכבר די קשה לזכור את התקופה של טרום המשבר הכלכלי הגדול לפני כעשור, כאשר ריבית בנק ישראל היתה גבוהה משמעותית מהריבית אליה התרגלנו בעשור האחרון.

העלאת ריבית לרמה של 0.25% עדיין לא מביאה לשינוי גדול כמובן, אבל היא ככל הנראה מסמנת את סופה של הריבית האפסית. אנו מעריכים שבשנים הקרובות נראה את הריבית עולה בקצב הדרגתי.

משקי-הבית נהנו מהריבית האפסית, כאשר לאורך העשור האחרון ראינו עלייה דרמטית בהלוואות לרכישת דירה וגם למטרות אחרות. היקף המשכנתאות שהציבור לקח יותר מהכפיל את עצמו, ואילו ההלוואות שלא לצורך רכישת דירה עלה אף הוא בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. חלק גדול מההלוואות הללו צמודות לריבית הפריים (ריבית בנק ישראל + 1.5%), והעלייה בתשלום החודשי בגינן צפויה לעלות באופן מיידי.

אם נניח שבערך שליש ממשכנתא שנלקחה בשנים האחרונות היא בריבית משתנה הצמודה לפריים, ובהנחה שהמשכנתא הממוצעת כיום עומדת על קרוב ל-700 אלף שקל, הרי שהתוספת השנתית בגין העלאת הריבית הנוכחית עומדת על כ-350 שקל, כאשר כל עלייה נוספת של 0.25% צפויה לייקר המשכנתא בכ-600 שקל נוספים. מעבר לכך גם ההלוואות הצמודות למדד תורמות לעלייה קלה בתשלומים החודשיים בשל העלייה, הקלה בינתיים, בסביבת האינפלציה.

לגבי ההלוואות הרגילות לכל מטרה, הרי שרובן הגדול הינן בריבית משתנה הצמודה לפריים ונראה עלייה בתשלומים בהיקף של 150 שקל לשנה לכל 100 אלף שקל שלקחנו. הדברים נכונים להלוואות הקיימות, כאשר ניתן להעריך שכל ההלוואות החדשות בכל אפיקי ההצמדה (קבוע, צמוד למדד וצמוד לפריים) יהיו יקרות יותר.

כל עליית ריבית, גם ההעלאה המינורית הנוכחית, פוגעת ביכולת ההחזר של הלווים. אלה שכבר היום נמצאים במצוקה כלכלית עלולים להגיע לקשיים אמיתיים בהחזר החוב. אנו מניחים שהיקף הלווים שייקלעו לפיגור בהחזר ההלוואות יעלה בשנים הקרובות, כאשר הקלות שבה ניתנו הלוואות בשנים האחרונות עלולה להתברר כמוגזמת.

נכון להיום ההערכות הן כי קצב העלייה יהיה הדרגתי ואיטי, אולם למדנו בעבר כי המציאות הכלכלית יכולה להכתיב קצב מהיר בהרבה. הדבר תלוי בשורה של גורמים ובהם מצב המשק, גובה האינפלציה, המדיניות הכלכלית וכמובן גם גובה הריבית בארה"ב.

מרבית החזאים צופים נכון לעכשיו עלייה מתונה של 0.25% נוספים עד סוף שנת 2019. נסתכן ונגיד שלהערכתנו קצב העלייה עלול להפתיע.

לפחות בשלב הראשון הבנקים הם הנהנים הגדולים. הם צפויים לרשום תוספת של מאות מיליוני שקלים בשנה לרווחי המימון שלהם. העלייה ברווחי הבנקים נובעת מכך שחלק גדול מהכספים שהבנקים מלווים הם הפיקדונות שלנו, ובעוד שאנחנו נמשיך לא לקבל ריבית על הכספים הנמצאים בעו״ש, ריבית הפריים תעלה ואיתה המרווח הפיננסי של הבנקים.

ההנחה היא שכל עוד ריבית בנק ישראל תישאר ברמה של פחות מ-1%, לא נראה תזוזה משמעותית של כספים מהפיקדונות לאפיקים אחרים (שעדיין נותנים ריבית מאוד נמוכה), ולפיכך העלאות הריבית הראשונות צפויות לתרום לשיפור משמעותי ברווחי הבנקים.

בהחלט ייתכן שהעלאות הריבית יגרמו בעתיד גם לגידול בהפסד האשראי של הבנקים, אולם בשלב זה הבנקים מאושרים מהעלאת הריבית.

ואנחנו עוד נתגעגע לריבית האפסית וכנראה בעוד מספר שנים רק נוכל להיזכר בגעגוע בתקופה שבה הכסף ניתן כמעט בחינם.

■ הכותב הוא סמנכ"ל בלידר שוקי הון.