גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא הייטק ולא נדל"ן: איזה ארגון משלם שכר שנתי ממוצע של 13.7 מיליון דולר לעובדיו

דוח השכר השנתי שמפרסם sportingintelligence מראה שמועדון הכדורגל ברצלונה הוא המקום המתגמל בעולם הספורט • 202 קבוצות ספורט בעולם משלמות שכר שנתי של מעל מיליון דולר ברוטו בממוצע לשחקן • וישראל? היא דווקא מקום לא רע להתפרנס בו כשחקן כדורגל

סטף קרי/ צילום: רויטרס
סטף קרי/ צילום: רויטרס

ביום רביעי בערב עלו לדשא בפריז 22 עובדים שכירים בגיל ממוצע 25. השכר השנתי הכולל של אותם עובדים צעירים, כדורגלנים מליברפול ומפריז, הסתכם בכ-160 מיליון דולר ברוטו לפני בונוסים (ממוצע של 7.2 מיליון דולר לעובד). בצד השני של העולם עלו כמה שעות מוקדם יותר על הפרקט באורלנדו 20 עובדים אחרים, כדורסלנים צעירים, חלקם לדקות בודדות בלבד במגרש. השכר השנתי הכולל שלהם הסתכם בכ-202 מיליון דולר (ממוצע של 10.1 מיליון דולר לעובד).

לא משנה איזו חברה או ארגון בעולם תחפשו, אין שום מגזר שבכל ערב יעלו על זירה אחת, במקום אחד, שורה של עובדים עם שכר כזה או אפילו מחצית ממנו. זוהי גם המסקנה המרכזית שאפשר לקחת מדוח השכר המקיף בספורט העולמי שמפרסם השבוע האתר sportingintelligence.

202 קבוצות

הדוח שבוחן את השכר ב-349 קבוצות ב-8 ענפי ספורט שונים מראה כי נכון להיום קיימות 202 קבוצות ספורט בעולם שהשכר הממוצע הבסיסי (לא כולל בונוסים על הצלחות) שהן משלמות לשחקנים שלהן עומד על מעל מיליון דולר לעונה. ובאופן שממשיך להיות מפתיע - ליגת ה-NBA היא זו שהכי כדאי לשחק בה - השכר הממוצע בליגת הכדורסל הטובה בעולם המעסיקה כ-450 שחקנים עומד נכון לשנה הנוכחית על 7.8 מיליון דולר. ושוב: נסו לחשוב על ארגון אחד בעולם "האמיתי" - נדל"ן, הייטק, בנקאות - שמשלם לעובדים בו שכר ממוצע של, נאמר 10% מהשכר ב-NBA. מה עוד אפשר ללמוד מדוח השכר של 2018 בספורט?

1. ברצלונה - הארגון שמשלם הכי הרבה

ב-1978 חתם דייב פארקר על חוזה של 5 מיליון דולר ל-5 שנים בקבוצת הבייסבול פיטסבורג פיירטס. זה היה החוזה הראשון בהיסטוריה שמבטיח שכר ממוצע של מיליון דולר בעונה. ארבעים שנים אחר כך, ב-2018 משלמת קבוצת הכדורגל של ברצלונה שכר ממוצע של 13.75 מיליון דולר לשחקנים שלה.

13.75 מיליון דולר

במלים אחרות, 264 אלף דולר בשבוע ברוטו לשחקן. חלק מזה קשור להטיה שיוצר השכר החדש שעליו חתם ליונל מסי, כ-65 מיליון דולר לעונה שכר בסיס, על פי פרסומים. ובכל זאת, בעקבות חידוש מאסיבי של חוזים בשנה האחרונה הקפיצה ברצלונה את השכר הממוצע של שחקני הקבוצה הראשונה בכ-60%.
המועדון הקטאלוני מוביל רשימה של חמש קבוצות ספורט בעולם שמשלמות שכר ממוצע של מעל 10 מיליון דולר בעונה. בעונה שעברה לא הייתה אף קבוצה אחת בעולם ששילמה שכר ממוצע של שבע ספרות בדולרים.

ליונל מסי/צילום: רויטרס

2. כדורגל? אין כמו ה-NBA

הכדורגל הוא אמנם הענף הפופולרי בעולם, אבל הפריחה הכלכלית של ה-NBA שנמשכת ונמשכת ממשיכה לשים את הליגה הזו בנקודה רחוקה מכל יתר הליגות בעולם בכל הקשור לשכר. ה-NBA היא כאמור זו שמשלמת את השכר הממוצע הגבוה ביותר בעולם הספורט, ו-11 מתוך 15 קבוצות הספורט בעולם שמשלמות את השכר הממוצע הגבוה בעולם הן קבוצות כדורסל אמריקאיות (ה-4 הנותרות הן קבוצות כדורגל). חלק מזה קשור לכך שכמות השחקנים בקבוצה היא נמוכה יחסית - לקבוצת NBA מותר להחזיק בסגל 14 שחקנים בלבד. התוצאה היא שמרכיב שכר השחקנים בתוך תמהיל ההכנסה הכוללת הוא עדיין ברמה סבירה ואפילו נמוך ביחס למה שמשולם בספורט. למשל, האלופה גולדן סטייט ווריורס שהכניסה לפי "פורבס" 359 מיליון דולר ב-2017/18 שילמה באותה בעונה 119 מיליון דולר כשכר שחקנים. גם אם ניקח בחשבון הוצאות שכר נוספות בגין קנסות על מעבר של תקרת השכר, הווריורס לא מגיעים לרף שכר של 50% מההכנסה הכוללת.

7.78 מיליון דולר

המצב הכלכלי המצוין לא משתקף רק במשכורות הגבוהות של הכוכבים. ההסכם הקיבוצי בליגה מחייב שכר מינימום ממנו אסור לרדת. "שכר מינימום" נשמע אולי משהו לגמור איתו את החודש - אבל ב-NBA הוא עומד על 838 אלף דולר לשנה, עבור שחקן בעונה הראשונה שלו בליגה. מה רע?

3. כדורגל? כן (אבל עדיף באנגליה)

הפרמיירליג האנגלית היא לא הליגה שנמצאות בה קבוצות הכדורגל הטובות בעולם. מאז 2012 לא זכתה קבוצה אנגלית בליגת האלופות. אבל הכסף נמצא שם בשפע.

לפי דוח השכר, השכר הממוצע בפרמיירליג האנגלית עומד העונה על 3.38 מיליון דולר -יותר מכל ליגת כדורגל בעולם. השכר הליגה האנגלית גבוה ב-35% מזה שמשולם בליגה הספרדית, שהיא משלמת השכר השנייה בכדורגל העולמי.

הדוח מראה גם באופן ברור מדוע שחקנים גילו את הליגה הסינית: הליגה שבה משחק גם ערן זהבי הפכה לשישית בכדורגל העולמי מבחינת תשלומי שכר, עם ממוצע של 1.05 מיליון דולר בעונה - הרבה מעל ליגות כדורגל כטורקיה, רוסיה, בלגיה או פורטוגל. בהקשר הזה ייתכן שהחגיגה בסין קרובה לסיום בעקבות עוד החלטה של ההתאחדות הכדורגל המקומית לעצור את מבול השחקנים הזרים ואת הקושי של קבוצת לעמוד בתשלומי השכר המנופחים, באמצעות רגולציות.

אלא שהתמונה בכדורגל היא קצת יותר מורכבת מזו של הפרמיירליג. ככל שיורדים במורד הליגות האירופיות השכר נהייה רגיל, אפילו בהשוואה למגזרים אחרים. בליגה הקרואטית, ממנה מגיע סגנית אלופת העולם של המונדיאל האחרון, כבר משלמים 105 אלף דולר בממוצע לעונה. ליגת העל הישראלית מדורגת בין הליגה של קזחסטן לליגה של דרום קוריאה במקום ה-26 בעולם מבחינת שכר שחקנים עם 143 אלף דולר בממוצע לעונה. והכדורגל הנוצץ מגיע עד לליגות של ארמניה (3,050 דולר בממוצע לעונה לשחקן) וסן מרינו (2,943 דולר שכר שנתי ממוצע).

4. הליגה העשירה בעולם, אבל...

ליגת הפוטבול האמריקאית (NFL) נחשבת לליגה המקצוענית מספר 1 בכל מה שקשור לכסף - היא מכניסה יתר מכל ליגה אחרת (14 מיליארד דולר בעונה), היא רווחית יותר מכל ליגה אחרת (95 מיליון דולר רווח תפעולי בממוצע לקבוצה), ושווי הקבוצות בה הוא הגבוה בעולם (2.57 מיליארד דולר לקבוצה בממוצע לפי "פורבס"). אבל בכל הקשור לשכר שחקנים היא לא שם: רק מקום חמישי מבין ליגות הספורט בעולם עם ממוצע של 2.9 מיליון דולר לשחקן.

הסיבה העיקרית היא העובדה שקבוצת פוטבול כוללת סגל של כ-50 שחקנים, מה שגורר את השכר הממוצע כלפי מטה. מאחר שקריירה ממוצעת ב-NFL אורכת, לפי מחקרים, רק 3.2 שנים - בגלל המשחק האלים, הפציעות והתחלופה הגדולה בעקבות שחקנים חדשים שמגיעים מהמכללות - יוצא שבליגה העשירה בעולם והפופולרית בארה"ב, שחקן ממוצע יסיים קריירה ממוצעת עם פחות 9.5 מיליון דולר ברוטו בסך הכל. סטטיסטית - אם היה בוחר בתחילת דרכו להיות שחקן NBA, הוא היה הולך הביתה אחרי קריירה ממוצעת (4.8 שנים) עם 37 מיליון דולר. הכל עניין של בחירה בחיים.

5. לנשים לא נשאר

גם ב-2018 הספורט הקבוצתי לא מכיר בנשים כמקצועניות. הליגה שבה משולם השכר הגבוה ביותר לספורטאיות היא ה-WNBA, אבל היא רחוקה מלהיות בר השוואה למה שמשולם באותו ענף לגברים. סעיף השכר הכולל של כל השחקניות בליגת הכדורסל האמריקאית עומד על כ-10.5 מיליון דולר. סטף קרי לבדו יקבל מגולדן סטייט את הסכום הזה בקצת יותר מרבע עונה. 

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה