בשוך הסערה: מדדי המניות בת"א הפגינו חוסן לעומת העולם

הגורמים שמאחורי ביצועי המניות בת"א שהפגינו חוסן בפני הירידות של חודש אוקטובר לעומת מדד המניות העולמי מתחילת השנה • מדד ת"א 125 הניב תשואה חיובית של כ-8% מתחילת 2018, בעוד שבאותה התקופה מדד המניות העולמי MSCI ירד ב-3.5%

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

שוק המניות המקומי, מדד ת"א 125, הניב תשואה חיובית של כ-8% מתחילת 2018, בעוד שבאותה התקופה מדד המניות העולמי MSCI ירד ב-3.5%. יתרה מכך, כאשר בוחנים את התנודתיות בשוק המניות המקומי לעומת המדד העולמי מתבהרת התמונה שגם כאן היתרון הוא למדד המניות בת"א המאופיין בתנודתיות נמוכה ומפגין חוסן יחסי.

לשם השוואה, בחודש אוקטובר השנה, שאופיין בירידות שערים חדות בכל העולם, והיה אחד החודשים הגרועים ביותר בשוקי המניות מאז המשבר של שנת 2008, מדד המניות העולמי ירד ב-7.5%, בעוד שמדד ת"א 135 ירד ב-3.2% בלבד. תופעה זו, שהשוק המקומי מפגין חוסן, התרחשה גם במקרים נוספים בעבר בהם השווקים ירדו בחדות.

ישראל בדירוג הגבוה אי פעם

לחוסן אשר מפגין שוק ההון המקומי ישנם מספר סיבות. הראשונה הינה נתוני המאקרו החיוביים במשק הישראלי - צמיחת התוצר הגבוהה של כ-3%, שיעור האבטלה הנמוך והגירעון הנמוך באופן יחסי למדינות אחרות. גם חברת הדירוג הבינלאומי מודי'ס ציינה לחיוב את הנתונים הכלכליים החיוביים בשוק המקומי והעלתה בחודש אוגוסט האחרון את דירוג האשראי של מדינת ישראל ל-AA מינוס, הגבוה ביותר שלו זכתה ישראל מעולם.

סיבה נוספת הינה הריבית הנמוכה של 0.25% בלבד בישראל. ריבית נמוכה תומכת בחברות המקומיות, מעודדת צמיחה ומהווה חוסר אלטרנטיבת השקעה ראויה לשוק המניות.

המוסדיים תומכים בשווי המקומיות

סיבה שלישית לחוסן המפגין מדד המניות בתל אביב, הינה העובדה שכאשר ישנו חשש למשבר הנובע מסיבות כלכליות גלובליות כפי שאנחנו חווים כעת, ואינו נובע מחשש ביטחוני או משבר כלכלי מקומי, הגופים המוסדיים בישראל - קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וחברות הביטוח המהוות את החלק הארי משוק ההון הישראלי, ממשיכות להזרים ביקושים לשוק המניות בשל ההפקדות השוטפות החודשיות של העמיתים ותומכות בשווי החברות המקומיות.

עוד הסבר לביצועים העודפים של שוק המניות המקומי על פני השווקים בעולם הינו הגדלת החשיפה של משקיעים זרים לשוקי המניות המקומיים. המשקיעים הזרים הגדילו לאחרונה את החשיפה שלהם בשוק המניות המקומי מתוך הנחה שהשקעה זו תניב להם תשואה עודפת על פני השקעה בשוקי מניות אחרים בעולם. כיום המשקל של המשקיעים הזרים בשוק המניות המקומי נמצא בשיא. זהו נתון שמעודד וממחיש את האופטימיות של המשקיעים הזרים לגבי מדד המניות בישראל והאטרקטיביות שלו בעיניהם.

גם כיום, כשבוחנים את האטרקטיביות של שוק המניות המקומי ביחס לשוק ההון העולמי, ניתן לראות כי הרווחיות הגבוהה של החברות המקומיות לעומת השווי בו החברות נסחרות, מחזקת את ההנחה כי השקעה בשוק המניות המקומי היא השקעה ראויה בהחלט בהסתכלות ארוכת טווח.

לסיכום, ישנה חשיבות בפיזור השקעות והקטנת התלות במשק כלכלי אחד. מדדי המניות בישראל השיאו תשואה עודפת למשקיעים מתחילת השנה, בשל מכלול סיבות כלכליות חיובית.

אנו מניחים כי הנתונים הכלכליים המקומיים ימשיכו ויתמכו בחברות המקומיות וברווחיותן, ולכן כדאי לתת עדיפות ברורה להשקעה בשוק המניות המקומי על פני השוק העולמי. 

הכותבים הם מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות ומנהל דסק לקוחות פלטינום בפעילים. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם