גם איראן תיפול על הברכיים

מהי התועלות שמפיקה ישראל מקריסת מחירי הנפט

מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,
מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,

קריסת מחירי הנפט בשוקי העולם עוזרת לישראל מאד בשני מובנים: הגיאופוליטי והכלכלי.

מדינות העימות של ישראל מתפרנסות בעיקר מיצוא נפט. כך למשל לפי מחקר של קרן המטבע הבינלאומית IMF, מתחת ל-50 דולר לחבית, סעודיה תפשוט את הרגל תוך שנים לא רבות. זה נכון גם לגבי איראן, אפילו בלי סנקציות אמריקאיות - מחירי נפט נמוכים יפילו את המדינה הזו על הברכיים.

אמנם האיראנים מצליחים עדיין למכור את הנפט שלהם למדינות שטראמפ הוציא מהסנקציות שלו לתקופה של 6 חודשים, עד שאלו תתארגנה על מקורות חלופיים. כבר כעת האיראנים נאלצים למכור בהנחה ניכרת, כי אחרת בשביל מה לקנות דווקא מהם?

ירידת מחירי הנפט פוגעת במדינות האזור שהן בעלות הוצאות ביטחוניות גדולות. באופן זה לא יהיו למדינות העימות של ישראל תקציבים כה גדולים להתחמשות צבאית. למשל סעודיה ששיעור ההכנסות מיצוא נפט ביחס לתוצר עומד על 45% וההוצאה הביטחונית שלה עומדת של 12% מהתוצר או איראן ששיעור ההכנסות מנפט מהווה 26% מהתוצר וההוצאה הביטחונית שלה עומדת על 5% מהתוצר.

במישור הכלכלי ישראל יבואנית של תזקיקי נפט בעיקר לצורכי תחבורה. המשק הישראלי נהנה מהמצב החדש באופן מיידי כאשר מחירי הדלק בתחנות יורדים, התחבורה הציבורית מוזלת, וחברות התובלה חוסכות כסף.

על-פי נתוני הבנק העולמי (2015), כמעט כל מדינות ה-OECD הן יבואניות אנרגיה. אמנם הממוצע עומד על רק 21% עודף יבוא אנרגיה ביחס לצורכי האנרגיה שלהן, אך זאת בגלל ש-3 מדינות ב-OECD הן יצואניות אנרגיה גדולות מאד: נורבגיה, קנדה, אוסטרליה. מדינות אלו הן כעת הן הנפגעות העיקריות מירידת המחירים, בעוד כל האחרות נהנות. ארה"ב היא דוגמה יחידה של מדינה שיש לה שיקולים מעורבים, כי יצוא האנרגיה שלה עולה אך במעט על צורכי האנרגיה שלה: התעשייה הכבדה שלה וצרכני החשמל והתעבורה נהנים ממחירי הדלקים הנמוכים בעוד תעשיית פצלי הנפט והגז שלה נפגעת.

את התועלת הגדולה ביותר מירידת מחירי הנפט בעולם מפיקות מדינות OECD להן יבוא נטו של אנרגיה. מדובר במדינות כמעט ללא מקורות אנרגיה עצמיים דוגמת יפן ש-93% מצורכי האנרגיה שלה מיובאים, אירלנד (86%), דרום קוריאה (81%), פורטוגל (77%), איטליה (76%), טורקיה (75%), בלגיה (74%) וספרד (71%) שהן הנהנות העיקריות. גם ישראל ברשימה זו כאשר 62% מצורכי האנרגיה שלה מיובאים (ישראל מתקרבת לעצמאות אנרגטית בתחום החשמל, כנראה תוך 3 שנים, בעקבות תגליות הגז, אך תלויה בנפט לתחבורה).

■ הכותב הוא יו"ר חיסונים פיננסים ומחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".